Gå til innhold

hjelp meg!!

Anbefalte innlegg

hei.

jeg er en dame på 32 år. For to år siden ble jeg feiloperert, noe som gjorde at jeg begynte med sterke medisiner som: ketogan,aporeks og vival. Jeg greide etter syv mnd. og kvitte meg med disse stoffene, men for ett år siden ble jeg igjen operert og begynte med ketogan stikkpiller. Jeg tok to stikkpiller i uka fram til for tre mnd. siden. Nå har jeg bare økt på dosen og tar tre om dagen! Fra i dag har jeg bestemt meg for å kutte ut disse stoffene, men jeg er så redd!!

Redd jeg ikke får sove om natta, jeg vet hvilket helvete jeg får, jeg greier ikke og tenke på annet enn ketogan, fra jeg står opp til jeg går og legger meg!Jeg får også veldig uro i bena til natta noe som gjør at jeg ikke får sove, når jeg ikke tar dette.

Så vær så snill og hjelp meg, hvordan skal jeg greie og kvitte meg med dette? fort og minst mulig smertefritt?

Hvor lenge vil abstinensene stå på? og hva er abstinensene?

Vennlig hilsen fortvilet.....mona

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/89422-hjelp-meg/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Nina Lindstad, spesialist i allmennmedisin

Fint at du er så innstilt på å slutte med medisinene. Dette vil hjelpe deg. Fint om andre rundt deg også kan støtte deg, bl.a. fastlegen din. De værste fysiske abstinensene er over på 3-4 dager, den psykiske avhengigheten kan vare noen uker. Noen ganger kan det hjelpe med beroligende midler en kort periode, dette må fastlegen din vurdere. søvnvansker kan behandles en periode med innsovningstabletter, men du må være veldig bevisst på at du ikke bare erstatter de gamle medisinene med andre vanedannende medisiner. Noen få personer kan innlegges i sykehus noen dager i avvenningsfasen.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/89422-hjelp-meg/#findComment-490091
Del på andre sider

Hei

Jeg hadde samme problem etter langvarig sykehusopphold, med langvarig smertebehandling med ketogan.

Jeg kan gi deg følgende råd:

Det viktigste er at du tar den tiden du og kroppen din trenger for å komme bort fra opiater.

Jeg gikk over til ketorax tabletter. Dette gjorde det lettere å trappe ned på dosen (tabl. er lettere og dele). Kutt dosen litt hver tredje eller fjerde dag. Lag deg en nedtrappingsplan.

Dette holder abstinenser på avstand.

Men den mentale biten kan være vel så vanskelig. Prøv å lære deg litt om avspenningsteknikker. Lytt til musikk osv.

Og vær forberedt på at dette tar tid.

Men ikke gi opp.

Lykke til !

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/89422-hjelp-meg/#findComment-491263
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...