Gå til innhold

pcos og endo (langt)


tao

Anbefalte innlegg

Bør vi satse på privat IVF behandling før vi får plass på Ullevål?

Etter 8 år med aktivt barneønske fikk jeg påvist endometriose etter kikkhullsoperasjon på Volvat i april i år. De fjernet en del sammenvoksninger på venstre eggestokk + litt rundt, i tillegg borret de opp en tett eggeleder på høyre side. For ca. 1 1/2 år siden fikk jeg beskjed om at jeg har PCO. Jeg har helt siden 18 års alderen hatt sjelden mens. Etter operasjonen har jeg hatt regelmessig mens ca 30 dagerssyklus + at jeg har påvist eggeløsning via Clear Plan. De to siste gangene har syklusen vært på 35 dager.

Jeg har fått migrene og svært sterke smerter/blødninger etter operasjonen. Men det har vel sammenheng med endometriosen regner jeg med?

Tror muligens at jeg kan ha PCOS da jeg kjenner meg igjen i mange av symtomene det har vært skrevet om. Jeg er 30 år, 160 høy og veier 83 kg. Vekten har gått jevnt oppover i løpet av 20 årene, uten at jeg har klart å stoppe den. I tillegg plages jeg av kraftig hårvekst og mye urenhud.

Vi har stått i snart et år på venteliste til IVF på Ullevål. De har ca. 2 års venteliste. Etter å ha forsøkt å få barn i snart 8 år, begynner tålmodigheten å ta slutt, så vi vil gjerne prøve oss på et privat forsøk innen vi kommer inn på Ullevål.

Legene ga oss beskjed om at vi burde vente i ca. 6 mnd. etter operasjonen i april, før vi evt. tok IVF på privatklinikk. De mente at muligheten for at vi skulle bli gravide etter at de fjernet sammenvoksningene og åpnet egglederen var gode.

Siden det ikke har skjedd noe til nå, er jeg litt usikker på om vi bør sette igang med et privat forsøk eller ikke.

Jeg har lest at overvekt minsker sjansen for å bli gravid, både via IVF på vanlig måte. Stemmer det? Det er ingen leger som har nevnt det for meg tidligere.

P.g.a. lange arbeidsdager og uregelmessig spising er det svært vansklig for meg å få trimmet regelmessig og spist de 5 "riktige" måltidene om dagen. Disse tingene gir meg mange søvnløse netter og jeg har nå blitt sykemeldt for 1 uke, med diagnose "høstdepresjon" + fått 10 stk. sovetabletter.

Legen min vet at jeg sliter med disse problemene, men da jeg sa at det var for mye stress på jobben for tiden, var hun fornøyd med det og nevnte ikke at depresjonen kan ha noe med manglende graviditet å gjøre. Jeg burde selvfølgelig tatt det opp med henne, men jeg begynte å gråte med en gang jeg kom inn på hennes kontor, så hun var nok bare glad for å kunne gi meg noe å sove på og få meg ut derifra.

Dette ble litt mye på engang, men det er fint om jeg kan få tilbakemelding på hva hva vi bør gjøre. Tiden løper fort og siden jeg har både PCOS og Endo og begge deler vanskeliggjør graviditet, regner jeg med at vi må ha en del forsøk før vi evt. lykkes.

Hilsen en som er litt rådvill

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Mette Moen, Gynekolog

Hvis du har forsøkt så lenge uten resultat, bør du nok satse aktivt. Selv om egglederne er åpne, kan de fungere dårlig 'på innsiden' og det kan man ikke rette på. Hvis du har regelmessige menstruasjoner med eggløsning er du vel ikke å regne som PCOS-pasient. Overvekt kan gi endring i hormonforholdene, de mannlige hormoner blir mer aktive. Erfaringsmessig er det vanskeligere for overvektige PCOS-pasienter å bli gravide, men overvekt har mindre betydning hos normale. Dere får selv ta avgjørelse om dere ønsker IVF i privat eløler offentlig regi.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mette Moen, Gynekolog

Hvis du har forsøkt så lenge uten resultat, bør du nok satse aktivt. Selv om egglederne er åpne, kan de fungere dårlig 'på innsiden' og det kan man ikke rette på. Hvis du har regelmessige menstruasjoner med eggløsning er du vel ikke å regne som PCOS-pasient. Overvekt kan gi endring i hormonforholdene, de mannlige hormoner blir mer aktive. Erfaringsmessig er det vanskeligere for overvektige PCOS-pasienter å bli gravide, men overvekt har mindre betydning hos normale. Dere får selv ta avgjørelse om dere ønsker IVF i privat eløler offentlig regi.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...