Gå til innhold

Remeron: bivirkninger og vektøkning ?


Gjest Trientali

Anbefalte innlegg

Gjest Trientali

har prøvd diverse AD (fontex, cipramil, efexor) og går nå på zoloft. Men disse AD virker ikke noe særlig på meg, og psykiateren vil prøve noe "sterkere" som remeron. Hvilke bivirkninger er vanligst? hun nevnte også at man kan legge på seg endel, og dette har jeg litt "frykt" for. er det mange som har brukt dette som har lagt på seg, er det veldig vanlig?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Trientali

Hei!

Jeg skal ikke utbasunere mine erfaringer med Remeron, ettersom jeg ikke gikk på dem i mer enn ti dager...men hvis du sjekker denne linken, og søker på remeron, finner du de mest generelle svarene...

http://www.felleskatalogen.no/

Lykke til.

hei.

jeg vil gjerne høre hva du syns om det, hvis du har lyst til å fortelle. det er alltid fint å høre litt om andres erfaringer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har brukt Remeron i en lengre periode, og gikk faktisk ned i vekt. Ellers var Remeron forholdsvis "snill" når det gjaldt bivirkninger. Den mest merkbare var trøtthet. Men det var jo bare en fordel, ettersom man da sov bedre om natten (tok medisinen om kvelden).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hei.

jeg vil gjerne høre hva du syns om det, hvis du har lyst til å fortelle. det er alltid fint å høre litt om andres erfaringer.

Hei, igjen...:-)

Mine erfaringer...hmm..

Jeg ble foreskrevet Remeron 30mg, som ledd i behandling av depresjon og sosialfobi.

Følte at jeg trengte krisehjelp, da ventetiden for å komme inn til psykolog var for lang.....

Begynte "kuren" den 20. des, og første vesentlige bivirkning var ekstrem trøtthet(sov i 15 timer tilsammen første døgnet)- og svimmelhet. Dette ga seg forøvrig etter 5/6 dager.

På 3. dagen kjente jeg at øresusen(har hatt tinnitus i 8 år..) gradvis begynte å bli verre....tenkte det kanskje gikk over...og fortsatte kuren frem til 3.januar (tilsammen 13 dager)

Da var øresusen uutholdelig.

Var 100% overbevist om at Remeron var årsaken.

Klarte ikke mer, kuttet ut medisinen , tok en akutt-time hos akupunktør...og 3-4 dager etterpå var øresusen mer eller mindre "normal"...(nå er den faktisk nesten HELT borte..!:-))

Som du ser , så holdt jeg ikke på lenge, og ble derfor ikke helt bevisst effekten av Remeron før jeg faktisk hadde kuttet dem ut.

At de i første omgang hjalp på sosialfobien, er jeg overbevist om..opplevde at jeg taklet hendelser som jeg ikke takler idag.....

(sosialfobien har faktisk blitt litt verre nå enn den var FØR jeg begynte med AD..?)

Følelser ellers "flatet" helt ut for meg...verken trist eller glad...bare komplett likegyldig ...kjente noe under utvikling jeg ikke likte...noe personlighets-svekkende....vet ikke helt hvordan jeg skal beskrive det...som om jeg holdt på å miste viljen til å få til det jeg måtte i hverdagen. (jobb, unger, m.m.)

Dèt var ihvertfall ikke hensikten...:-)

Så jeg hoppet av pillekarusellen, og bestemte meg for å prøve den naturlige metoden: Hyperikum(johannesurt)Psykolog, psykomotorisk terapi, akupunktur, kosthold,og etterhvert som formen kanskje tiltar, litt enkel trening.

I tillegg har jeg bestemt meg for å bli mer bevisst hvilke tanker/hendelser som bringer meg "ned", og hvilke ting jeg kan gjøre for å "glemme" dem....

Det er slutt på å "sette seg ned å deppe" for min del.

Eneste måten jeg kan overleve på , tror jeg....

Tror lykkepillen hadde sendt meg rett ut i trygdesystemet ganske fort....

Nå kan man jo spørre seg om det å sette seg ned å lese/skrive innlegg på denne siden ikke er en form for "depping"..i seg selv.?

Men det er det ikke.

Dette er terapi for meg...og har hjulpet meg mye de siste to månedene.

I påvente av psykolog, er dette det beste alternativet jeg har....

Ser at du har prøvd en del medisiner fra før av...så litt erfaring har du..det som kanskje er greit å huske på er at Remeron er en såkalt "ny" AD, og har generelt langt mindre dramatiske bivirkninger enn de "gamle"...og i prinsippet skal jo disse forsvinne av seg selv...

Det KAN være svaret for deg, selv om det ikke "passet" for meg...

Finnes ikke noe fasit-svar her...

Ønsker deg lykke til , og håper NOE av dette var interessant, ihvertfall....:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Trientali

Hei, igjen...:-)

Mine erfaringer...hmm..

Jeg ble foreskrevet Remeron 30mg, som ledd i behandling av depresjon og sosialfobi.

Følte at jeg trengte krisehjelp, da ventetiden for å komme inn til psykolog var for lang.....

Begynte "kuren" den 20. des, og første vesentlige bivirkning var ekstrem trøtthet(sov i 15 timer tilsammen første døgnet)- og svimmelhet. Dette ga seg forøvrig etter 5/6 dager.

På 3. dagen kjente jeg at øresusen(har hatt tinnitus i 8 år..) gradvis begynte å bli verre....tenkte det kanskje gikk over...og fortsatte kuren frem til 3.januar (tilsammen 13 dager)

Da var øresusen uutholdelig.

Var 100% overbevist om at Remeron var årsaken.

Klarte ikke mer, kuttet ut medisinen , tok en akutt-time hos akupunktør...og 3-4 dager etterpå var øresusen mer eller mindre "normal"...(nå er den faktisk nesten HELT borte..!:-))

Som du ser , så holdt jeg ikke på lenge, og ble derfor ikke helt bevisst effekten av Remeron før jeg faktisk hadde kuttet dem ut.

At de i første omgang hjalp på sosialfobien, er jeg overbevist om..opplevde at jeg taklet hendelser som jeg ikke takler idag.....

(sosialfobien har faktisk blitt litt verre nå enn den var FØR jeg begynte med AD..?)

Følelser ellers "flatet" helt ut for meg...verken trist eller glad...bare komplett likegyldig ...kjente noe under utvikling jeg ikke likte...noe personlighets-svekkende....vet ikke helt hvordan jeg skal beskrive det...som om jeg holdt på å miste viljen til å få til det jeg måtte i hverdagen. (jobb, unger, m.m.)

Dèt var ihvertfall ikke hensikten...:-)

Så jeg hoppet av pillekarusellen, og bestemte meg for å prøve den naturlige metoden: Hyperikum(johannesurt)Psykolog, psykomotorisk terapi, akupunktur, kosthold,og etterhvert som formen kanskje tiltar, litt enkel trening.

I tillegg har jeg bestemt meg for å bli mer bevisst hvilke tanker/hendelser som bringer meg "ned", og hvilke ting jeg kan gjøre for å "glemme" dem....

Det er slutt på å "sette seg ned å deppe" for min del.

Eneste måten jeg kan overleve på , tror jeg....

Tror lykkepillen hadde sendt meg rett ut i trygdesystemet ganske fort....

Nå kan man jo spørre seg om det å sette seg ned å lese/skrive innlegg på denne siden ikke er en form for "depping"..i seg selv.?

Men det er det ikke.

Dette er terapi for meg...og har hjulpet meg mye de siste to månedene.

I påvente av psykolog, er dette det beste alternativet jeg har....

Ser at du har prøvd en del medisiner fra før av...så litt erfaring har du..det som kanskje er greit å huske på er at Remeron er en såkalt "ny" AD, og har generelt langt mindre dramatiske bivirkninger enn de "gamle"...og i prinsippet skal jo disse forsvinne av seg selv...

Det KAN være svaret for deg, selv om det ikke "passet" for meg...

Finnes ikke noe fasit-svar her...

Ønsker deg lykke til , og håper NOE av dette var interessant, ihvertfall....:-)

takk for svar!

vil tenke mer på det før jeg begynner på noe nytt. det er slitsomt å bytte hele tiden, uten å finne noe som fungerer. går på zoloft nå, og får prøve det en stund.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg ble veldig trøtt så jeg måtte ta de om kvelden, jeg mistet alt av sexlyst og la på meg 4-5 kg på 1 mnd. Etter det orket jeg ikke å veie meg mer men jeg spiste i ett, stod til og med opp om natten for å spise. Etter 2 mnd. med Remeron hadde jeg fått nok og gikk over til Cipramil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...