Gå til innhold

Evt. endring av medisinering

Anbefalte innlegg

las1365380451

Hei.

Jeg er en 33 år gammel (lett overvektig) mann som fikk diagnostisert WPW-syndrom og hypertensjon i slutten av tenårene. I ca. 10 år har jeg brukt Selo-Zok (økende fra 50 mg til 200 mg pr. i dag) x1 og Captopril 25 mg x1.

Elektroablasjon ble aldri ansett som noe alternativ, men jeg er (naturlig nok) lite plaget med WPW-anfall i dag.

Imidlertid volder BT meg endel bekymringer ettersom det fortsatt er jevnt høyt; ca. 150/94, p.74. I tillegg har jeg noe plager med regelmessige panikkangstanfall som jeg mener har økt i omfang med stigende Selo-Zok dosering.

Lurer på om det finnes forslag til annen medisinering som utelukker metoprolol.

Må nevne at jeg tidlig på 90-tallet brukte Verapamil og Nifedipin, dog ikke sammen.

Med hilsen

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/89562-evt-endring-av-medisinering/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Einar Søyland, spesialist i hjertesykdommer

Svar til las.

Jeg forstår deg slik at du ikke har noen anfall av hurtig puls p.g.a. ditt WPW-syndrom. Det er mulig at din medisinering med Selo-zok har en anfallshemmende effekt i denne sammenhengen. Hvis 74 er din hvilepuls, kan man få mistanke om at du ikke er så godt betablokkert.

Imidlertid vil mange kunne få bivirkninger med en metoprolol-dose på 200 mg pr. dag. Endel av disse bivirkningene kan være av psykisk karakter.

Captopril er en såkalt ACE-hemmer, og den dosen du bruker er meget liten. Normaldose ved høyt blodtrykk vil ofte være 150 mg pr. døgn, helst fordelt på 3 doser. Det finnes imidlertid andre ACE-hemmere på markedet, og de kan doseres 1 gang daglig. Dosen bør være adekvat i forhold til den effekt som ønskes.

Det er mulig at du vil kunne føle deg bedre ved å redusere, evt. forsøke å kutte ut metoprolol, og gå over til annen stoffgruppe. Vær imidlertid klar over de forhold jeg har nevnt over (vedr. WPW), og gjør ikke noen forandringer uten at din lege forordner og koordinerer det. Det er mange forskjellige kombinasjoner som kan være aktuelle. Noe av det viktigste er imidlertid at du reduserer din angitte overvekt. Det vil kunne bidra til en blodtrykksreduksjon, ofte i langt større grad enn medisiner. Og- hvordan er det med din daglige fysiske trening ?

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...