Gå til innhold

Graviditet og røde hunder

Anbefalte innlegg

Hei,

jeg er en mann på 40 år og har ingen barn. Moren min hadde røde hunder da hun var gravid med meg. Heldigvis ble jeg født som et normalt barn.

Jeg lurer bare på om jeg kan være steril for det... om jeg fikk sykdommen (røde hunder) da jeg var inni i magen til min mor.... eller kanskje har jeg bare dårlig sædkvalitet?

Hvordan ser egentlig ut sæd med dårlig kvalitet?... Jeg har lite sæd da jeg kommer...ca èn teskje.... ganske flytende med 2-3 større hvite klumper. Er det normalt?

Er det røde hunder en mann blir steril av om han blir smittet av det?.. eller blander jeg sykdommene.. og i tilfelle hva er sykdommen (bl.barnesykdommer hos voksne) som gjør mannen steril... ?

PS. Jeg liker ikke ideen å gå hos lege for å vite om jeg er steril eller ikke.

Med vennlige hilsner, Reinhard

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/89566-graviditet-og-r%C3%B8de-hunder/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det er kusma du tenker på. Og dessuten kan det være mange andre grunner til dårlig sædkvalitet, eller at man er steril. Og flere ting er det mulig å gjøre noe med. Men det betyr en tur til legen!

ja, ...jeg må nok ta en tur til legen...takk for svaret, Nyco *sss*

Nina Lindstad, spesialist i allmennmedisin

Røde hunder hos en gravid kvinne gir oftest ikke fosterskader dersom infeksjonen kommer i siste halvdel av svangerskapet. Uansett vil infeksjonen ikke gi skader i kjønnsorganer. Fosterskaden som kan komme, er oftest på syn og hørsel, hjerteproblemer eller skader tennene. Hjerneskader kan også forekomme, men sjeldnere.

Sterilitet hos menn utredes kun om du ikkehar klart å gjøre en kvinne gravid etter ejvnlige samleier i et år. Det er en enkel undersøkelse for legen å se etter levende spermier, noen ganger må en prøve leveres på et spesial-laboratorium. dette behøver du ikke være redd for, iallfall er det en vanlig rutine for det helsepersonellet som er innvolvert.

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...