Gå til innhold

Rare Tanker


Gjest paakov

Anbefalte innlegg

Jeg har så mange rare tanker. Jeg vet ikke om det er slikt alle mennesker har eller om det er uvanlig. De tankene jeg kan ha er f.eks Når jeg stårhøyt oppe et sted og ser utover kanten, kan jeg kjenne et slags sug mot å hoppe samtidig som jeg tenker hva hvis jeg hopper. Det de fleste sikkert ville gjort var bare å riste på hodet å tenke "herregud slapp av det er bare en dum tanke " Jeg prøver det jeg å men jeg blir faktsik redd av mine egne tanker, vel dette er bar en av mange tanker men du kan si at alle tankene har på en eller annen måte samme "dragningen" som når jeg står høyt oppe et sted. Jeg og min samboer har nå fått ei litea jente sammen og det er supert, hun er bare 3 uker gammel, jeg kan få rare tanker når jeg holder henne også det kan være tenk om jeg slipper henne nå eller at jeg kan se for meg andre ekle ting. Den tanken som utspiller seg på samme måte som disse andre tankene mine og som irriterer meg mye er "homse tanker" det kan være det at hvis faren min,broren min, onkelen min, kompisen min ja hvem som helst av mitt eget kjønn er i nærheten av meg kan jeg tenke "hva hvis jeg kysser han nå" "tenk å ha sex med han" disse tankene liker jeg ikke jeg blir fakstisk nervøs av de også. En annen tanke jeg kan ha noen ganger feks når samboeren min står sammen med meg på kjøkkenet er :"Hva hvis jeg stikker denne kniven i henne nå eller når jeg holder henne inntil meg "hva em jeg slår henne nå". Alle disse tankene jeg har liker jeg ikke i det hele tatt. Hva kan jeg gjøre med det?

Har alle det samme som meg?

Er det unaturlig?

Hvorfor er det sånn?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

det du beskriver er ein bestemt fobi. eg husker dessverre ikkje kva den heiter, men den har altså eit eget navn - .......fobi. det er altså angst for å gjere "sprø innfall".

dersom du synes dette er såpass sterkt i deg at det plager deg og du ønsker å bli kvitt det, bør du gå til fastlegen din, beskrive problemet og be om henvisning til ein psykolog. ein psykolog som jobber med kognitiv terapi vil nok være det beste for dette. (søk evt på "kognitiv terapi" i søkefunksjonen her på DOL, det er skrive om det før her på psyk-forum.)

lykke til! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest ikke undertegnet

Tror de fleste av og til får slike forbiflygende tanker av lignende art. Kjenner ihvertfall igjen mye av det.

Saken er at det _er_ bare en tanke. Ikke ta det for noe mer alvorlig. Ikke gruble over det.

Bare registrer det og glem det.

En må prøve å lære seg til å ikke dvele ved tanken når den er der. Skyv den vekk og fortsett med det du gjør.

Hvis slike tanker kommer så ofte at det blir plagsomt, eller du ikke blir kvitt den når den først er kommet, stiller det seg nok annerledes. Kanskje en psykolog kan hjelpe deg over 'kneiken'.

Ellers så er du i en spesiell livssituasjon nå. Da kan mye rart skje forbigående. Særlig tankene om å skade barnet er vanlig.

Ellers kjenner jeg igjen den tanken om å skade andre eller hva om en hadde sex med en av samme kjønn. Har lest at å tenke det er langt fra å gjøre det.

Flyvetanker er altså ikke farlige. Blir de permanente så må det derimot ordnes opp i.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

Det høres ut som om du lider av tvangstanker. Tro meg, det vet jeg "alt" om, sliter nemlig med det selv.

Jeg blir f.eks. nervøs hvis kniver, sakser e.l. ligger framme. Da dukker det opp tanker som "tenkt om jeg stikker kniven i magen min", eller "tenk om jeg plutselig skader noen".

Kjenner igjen det med dragsuget. "Tenk om jeg hopper nå?".

Har også problemer med å kjøre bil, for da tenker jeg "tenk om jeg svinger nå og havner i grøfta", tenk om jeg kjører rett mot den traileren", osv.

Det er helt forferdelig å ha slike tanker, og det er lite sannsynlig at man virkeliggjør slike tanker. Det har ihvertfall psykiateren min sagt.

Du bør kanskje oppsøke en psykolog, slik at du kan få hjelp til å takle disse tankene. Kanskje du har tvangshandliner også, slik som jeg? Det vil si at du gjør eller tenker spesielle ting for å "nøytralisere" den fæle tanken, slik at det ikke skjer i virkeligheten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...