krokida Skrevet 16. januar 2003 Del Skrevet 16. januar 2003 Eg er 22 aar og har vore plaga med kronisk ryggsmerter i 5-6 aar. Har vore gjennom vanlige rongten, ct-rogten, vore til kiroprator ein periode, fysioterapaut ein anna. For omlag 1.5 aar sidan hadde eg ein akutt situasjon, kom meg ikkje ut av senga ved eiga hjelp paa eit par dagar, men saa gjekk det tilbake til "normalt" igjen. For ei veke sidan skjedde det igjen. Denne gangen var eg utenlands og tok ei undersoking paa ein privat klinikk (scanna gjennom i ein tunell.Veit ikkje kva det heiter paa norsk) Det viste seg at ei av geleputene (i korsryggomraadet)som ligg mellom kvar virvel nedover var skvisa eit godt stykke ut av sitt stille. Eg var denne gong og paa beina igjen etter eit par dager. Eg maa nok ta meg ein ny tur til min lege i Norge, men kva skal eg sporr om? Har vore ein del inn og ut av legekontor i mitt korte liv og har folelsen av at ein maa vite kva du vil ha naar du kjem eller saa skjer ingenting... Eg vil bli bra i ryggen, vertfall kunne halde den i sjakk. Dei vanlege fysioterapaut-ovingane for aa styrke mage og rygg faar eg smerter av.Faktisk har eg vore mykje betre dei siste 4 mnd, ein peripde eg har gjort lik null av fysisk aktivitet, enn til vanleg ( gaar mykje paa fjellet og sykler) Ikkje saerleg motiverande! Nokre tips til kva behandling eller vidare undersokinga eg skal kreve fraa legen min, eller kva eg kan gjere sjolv? paa forehand takk for svar! 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/89625-jente-22-med-ryggproblemer/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
neuni Skrevet 16. januar 2003 Del Skrevet 16. januar 2003 no veit eg ikkje kor i landet du holder til, men ved ullevål sykehus i oslo har dei ein ryggpoliklinikk. så om du bor i dette området, kan du jo be om henvisning dit. kanskje har dei tilsvarende ved andre sjukehus i landet? prøv evt ny runde hos fysioterapeut (evt. ein annan enn sist..) og sei tydelig fra om kva typer øvelser som er vonde, be om å få noko anna eller anna type behandling. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/89625-jente-22-med-ryggproblemer/#findComment-491171 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Aina E Skrevet 16. januar 2003 Del Skrevet 16. januar 2003 Hvis det fortsatt er snakk om ei slik "pute" som er i klem, kan den ligge og presse på hovednerven. Den er som en ballong fylt med gele, som ligger i press. Den tar av for støt, men blir den overbelastet, tyter den utover og til slutt kan den sprekke. Om den sprekker kan det gjøre ubeskrivelig vondt. Da får du et skikkelig prolaps og av og til (en sjelden gang) må det opereres. Det beste du gjør er å ikke overbelaste ryggen, eller gjøre merkelige krumspring/trene. Lett sykling og fysioterapi bør hjelpe. IKKE løft noe som helst som veier litt tungt...! Etter en stund vil puta gli tilbake og normalisere seg. Da presser den ikke lenger så ille på nerven, men den har fått en skade, så det er ikke så vanskelig å få vondt igjen da den nå er svak. Ved et CT-røntgen med tverrsnitt av ryggraden, vil man av og til kunne se hvor langt utglidningen er kommet. (Hvor nært hovednerven den ligger og presser). Da kan man også si noe om hvor viktig det er å holde seg i ro. Jeg har selv en ryggskade og ved to tette svangerskap hvor jeg gikk opp 30 kg. i hvert, og begge ungene fikk kolikk og jeg bar og bar på de i mange måneder, sviktet ryggen og jeg fikk en slik skade i tillegg til den gamle. Jeg kan så mye om rygg nå at jeg faktisk tør uttale meg... Lykke til, mvh. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/89625-jente-22-med-ryggproblemer/#findComment-491274 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest rwt Skrevet 16. januar 2003 Del Skrevet 16. januar 2003 Utradisjonelt svar. Kansje dette kan hjelpe. Jeg har selv hatt kolaps med utsklidning 4 ganger siste 2 åra med smerter i musklatur i 4 år.Prøvd det meste.Men fant ut av det til slutt.Sopp og samonella hadde kommet over i blod og musklatur. Betenelsen kan kommer i forbinelse med å spise mat som inneholder sukker og matvarer som blodet skiller ut. Da har sopp , samonella eller andre organismer fest i musklaturen. Musklaturen i ryggsøyla blir så sterkt angrepet at musklene ikke klarer å holde puta på plass.Da glir den ut og vi må kansje kontakte kiropraktor. Prøv dette i 2 uker Forsøk og ungå all mat som inneholder sukker , du vil se at det er sukker i abselutt all færdig mat. Det er sukker i frukt. Følge samtidig boka blotype dietten spis kun 100% medisinsk mat. Du vil fort finne ut at dette er vanskelig , tenk da at smertene vil forsvine etter en tid. Du vil ha smerter når utrenskningen foregår også Jeg anbefaler helsekost produktet Bio-Acidophilus 1-2 stk tabelett p dag.Oliven blad ekstrakt tabelleter og Eden Chlorella eller lignende ,ta max hver dag.Dette dreper sopp og samonella og renser kroppen. Hvis du merker bedring må du ta kontakt med en kinosolog eller homopat som har god erfaring med sopp og samonella. Du kan få medisin som kan hjelpe til å utslette sopp-samonella. Etter ca 2-3 måneder kan du være helt frisk. Vekta de vil sansynligvis vise 5-10 mindre etter dette. Boka candidadietten er her et meget godt hjelpemidel som jeg kjente meg godt igjen i. Livet er hærlig uten smerter. Håper du blir bedre. [email protected] 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/89625-jente-22-med-ryggproblemer/#findComment-491285 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest ikke undertegnet Skrevet 17. januar 2003 Del Skrevet 17. januar 2003 Etter beskrivelsen så har du vært til MR-undersøkelse og det er påvist en prolaps. Ta kontakt med det sykehuset du var på og få dem til å sende bildene og uttalelsene til din lege. Han kan evt. sende deg videre for nærmere vurdering, evt. med tanke på operasjon. Min sønn på 18 år har fått påvist en stor prolaps ved MR-undersøkelse og har vært til vurdering 2 ganger i forghold tilm operasjon, men de vil vente i det lengste p.g.a. hans lave alder. Trening i helsestudio (vel og merke tilrettelagt av instruktør) har imdielrtid hjulpet ham noe, så vi får se hvordan det går. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/89625-jente-22-med-ryggproblemer/#findComment-491664 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.