Gå til innhold

Johannesurt, NHD


Gjest motorPrøysen

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Nils Håvard Dahl, psykiater

Min innstilling er at sykdommer først skal diagnostiseres av lege. Deretter skal en, dersom en skal ha et legemiddel, få et rent produkt med best mulig dokumentert effekt, minst mulig bivirkninger og minst mulig og kjente interaksjoner med andre legemidler. Slike krav tilfredsstiles ikke av Johannesurt.

Jeg ville aldri brukt det selv eller gitt det til noen av mine nærmeste.

Sats heller på et SSRI.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest ikke undertegnet

Min innstilling er at sykdommer først skal diagnostiseres av lege. Deretter skal en, dersom en skal ha et legemiddel, få et rent produkt med best mulig dokumentert effekt, minst mulig bivirkninger og minst mulig og kjente interaksjoner med andre legemidler. Slike krav tilfredsstiles ikke av Johannesurt.

Jeg ville aldri brukt det selv eller gitt det til noen av mine nærmeste.

Sats heller på et SSRI.

De fleste leger, psykiatere og annet helsepersonell + en mengde deprimert i f.eks. Tyskland er bare noen uprofesjonelle tullinger de da?

Der nede er jo Johannesurt førstevalg foran SSRI mange steder. Det er vel ikke noe de har tatt ut av løse lufta. Og siden det har vært førstevalget i mange år, så må det jo ha virket?

Du skal ikke bruke Johannesurt sammen med en del andre legemidler. Det er stadfestet, men for andre virker det bra.

Bruker det selv. For meg virker det nesten like bra som SSRI. Fordelen er at det ikke har merkbare bivirkninger. Men jeg er vel dum i dine øyne jeg da...

Den arrogansen din irriterer meg. Hvordan kan du avskrive alt du ikke er _for_ så konsekvent? Det gjør at jeg ikke helt kan ta deg alvorlig i andre henseender heller. Du kan vel i det minste ta med en bisetning om at du kanskje ikke vet nok om det til å uttale deg feks, istedenfor å si at det ikke burde brukes.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De fleste leger, psykiatere og annet helsepersonell + en mengde deprimert i f.eks. Tyskland er bare noen uprofesjonelle tullinger de da?

Der nede er jo Johannesurt førstevalg foran SSRI mange steder. Det er vel ikke noe de har tatt ut av løse lufta. Og siden det har vært førstevalget i mange år, så må det jo ha virket?

Du skal ikke bruke Johannesurt sammen med en del andre legemidler. Det er stadfestet, men for andre virker det bra.

Bruker det selv. For meg virker det nesten like bra som SSRI. Fordelen er at det ikke har merkbare bivirkninger. Men jeg er vel dum i dine øyne jeg da...

Den arrogansen din irriterer meg. Hvordan kan du avskrive alt du ikke er _for_ så konsekvent? Det gjør at jeg ikke helt kan ta deg alvorlig i andre henseender heller. Du kan vel i det minste ta med en bisetning om at du kanskje ikke vet nok om det til å uttale deg feks, istedenfor å si at det ikke burde brukes.

hvis johannesurt hjelper på din såkalte depresjon da er den iallefall ikke særlig alvorlig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hershel1365380410

De fleste leger, psykiatere og annet helsepersonell + en mengde deprimert i f.eks. Tyskland er bare noen uprofesjonelle tullinger de da?

Der nede er jo Johannesurt førstevalg foran SSRI mange steder. Det er vel ikke noe de har tatt ut av løse lufta. Og siden det har vært førstevalget i mange år, så må det jo ha virket?

Du skal ikke bruke Johannesurt sammen med en del andre legemidler. Det er stadfestet, men for andre virker det bra.

Bruker det selv. For meg virker det nesten like bra som SSRI. Fordelen er at det ikke har merkbare bivirkninger. Men jeg er vel dum i dine øyne jeg da...

Den arrogansen din irriterer meg. Hvordan kan du avskrive alt du ikke er _for_ så konsekvent? Det gjør at jeg ikke helt kan ta deg alvorlig i andre henseender heller. Du kan vel i det minste ta med en bisetning om at du kanskje ikke vet nok om det til å uttale deg feks, istedenfor å si at det ikke burde brukes.

Herlighet, så irritert du virker. Fyren ga jo bare sitt ærlige svar! Arroganse fikk ikke jeg ut av dette innlegget. Han bare sa at han ikke ville ha gitt det til sine nærmeste. Og at det er viktig å stille en diagnose før en gir noen medisiner. Det er jo ikke alltid at medisiner er det riktige svaret. Kanskje terapi, å snakke med noen, diskutere og komme frem til en løsning, er mye bedre enn å ta medisiner. Selv har jeg ikke tatt Johannesurt, bare antideppressiva. Men jeg mener at det er snakkingen i terapien som hjelper mest. Så takk til min psykiater som gir meg tid og kloke ord!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest ikke undertegnet

hvis johannesurt hjelper på din såkalte depresjon da er den iallefall ikke særlig alvorlig.

Den er mild til moderat. Er helt klart at Johannesurt ikke virker på dypere depresjoner.

Men den er et godt alternativ for de som kan greie seg med den istedenfor SSRI. Ikke alle som orker bivirkningene. Noen får fler og verre bivirkninger enn andre.

Eneste aberet med Johannesurt er at en må betale den selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest heller ikke undertegnet

De fleste leger, psykiatere og annet helsepersonell + en mengde deprimert i f.eks. Tyskland er bare noen uprofesjonelle tullinger de da?

Der nede er jo Johannesurt førstevalg foran SSRI mange steder. Det er vel ikke noe de har tatt ut av løse lufta. Og siden det har vært førstevalget i mange år, så må det jo ha virket?

Du skal ikke bruke Johannesurt sammen med en del andre legemidler. Det er stadfestet, men for andre virker det bra.

Bruker det selv. For meg virker det nesten like bra som SSRI. Fordelen er at det ikke har merkbare bivirkninger. Men jeg er vel dum i dine øyne jeg da...

Den arrogansen din irriterer meg. Hvordan kan du avskrive alt du ikke er _for_ så konsekvent? Det gjør at jeg ikke helt kan ta deg alvorlig i andre henseender heller. Du kan vel i det minste ta med en bisetning om at du kanskje ikke vet nok om det til å uttale deg feks, istedenfor å si at det ikke burde brukes.

herlighet han sa da bare sin mening. trekk pusten dypt!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hvis johannesurt hjelper på din såkalte depresjon da er den iallefall ikke særlig alvorlig.

...jeg syns ikke vi skal henfalle til å "gradere" hverandres depresjoner etter hvilke medisiner/behandlingsformer hver enkelt velger å bruke....

Det kommer det ikke noe godt ut av.

Vi mennesker er bare forskjellige, og takler forskjellige ting på forskjellige måter.

Så enkelt er det.

Selv går jeg nå "naturstien" og kjører hardt på selvdisiplin og satser sterkt på å holde meg aktiv.

Var forøvrig i slalåmbakken i går, for første gang på mange år...:-)

Dèt er terapi, det!

Men det betyr IKKE at det ikke ligger en og annen selvmordstanke og lurer seg fram innimellom...

Så hvor deprimert er JEG?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

...jeg syns ikke vi skal henfalle til å "gradere" hverandres depresjoner etter hvilke medisiner/behandlingsformer hver enkelt velger å bruke....

Det kommer det ikke noe godt ut av.

Vi mennesker er bare forskjellige, og takler forskjellige ting på forskjellige måter.

Så enkelt er det.

Selv går jeg nå "naturstien" og kjører hardt på selvdisiplin og satser sterkt på å holde meg aktiv.

Var forøvrig i slalåmbakken i går, for første gang på mange år...:-)

Dèt er terapi, det!

Men det betyr IKKE at det ikke ligger en og annen selvmordstanke og lurer seg fram innimellom...

Så hvor deprimert er JEG?

Dette var mer et svar på "ikke undertegnet" sine holdninger til medisin.

Å påpeke at Johannesurt bør foretrekkes framfor SSRI er svada. Johannesurt kan ikke brukes ved alvorlig depresjon.

Depresjon måles etter en skala for å finne ut hva slags type behandling som bør settes igang. Det har ingenting å gjøre med hvem som er mest syk eller ikke.

Meningen er å bli frisk og da må man ha riktig behandling.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest ikke undertegnet

Dette var mer et svar på "ikke undertegnet" sine holdninger til medisin.

Å påpeke at Johannesurt bør foretrekkes framfor SSRI er svada. Johannesurt kan ikke brukes ved alvorlig depresjon.

Depresjon måles etter en skala for å finne ut hva slags type behandling som bør settes igang. Det har ingenting å gjøre med hvem som er mest syk eller ikke.

Meningen er å bli frisk og da må man ha riktig behandling.

Jeg mener ikke at SSRI for all del skal byttes ut med Johannesurt. Men de som velger det kan få litt støtte av legene for å ville prøve noe for å bedre situasjonen. Selv om de er 'ulydige'.

Og hva er difinisjonen på frisk? Hva er best av å ikke være deprimert, men ha haugetall av bivirkninger som ødelegger hverdagen eller være litt deprimert men uten bivirkninger? For meg, er det definitivt det siste. Det kan ingen overprøve! Det må respekteres. For andre kan det første valget være bedre. Vi er forskjellige. Så hvorfor ikke respektere _både_ de som går på SSRI og de som går på Johannesurt og kanskje tilogmed de som ikke bruker noe.

Det står i loven at pasienten skal ha siste ordet når det gjelder behandling av egen sykdom. Etter at han er gjort klar over konsekvensene ved de forskjellige valg. Der syndes det mye innen legestanden!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette var mer et svar på "ikke undertegnet" sine holdninger til medisin.

Å påpeke at Johannesurt bør foretrekkes framfor SSRI er svada. Johannesurt kan ikke brukes ved alvorlig depresjon.

Depresjon måles etter en skala for å finne ut hva slags type behandling som bør settes igang. Det har ingenting å gjøre med hvem som er mest syk eller ikke.

Meningen er å bli frisk og da må man ha riktig behandling.

Hei!..jeg ble visst litt "hårsår" der...:-)

Håper bare da at jeg, med de valg jeg har gjort, ikke har fraskrevet meg muligheten til å bli frisk.

"Scoret høyt" på den omtalte skalaen under en legetest for snart 4 uker siden, hvorpå jeg fikk foreskrevet 30mg Remeron. Hadde da vært "nede" så lenge at jeg ikke så noen annen løsning. Selvmordstankene holdt på å ta fullstendig overhånd på meg. Alt så håpløst ut.

Utviklet dessverre bivirkninger jeg rett og slett ikke turte å fortsette underbyggingen av (kraftig, for ikke å si;totalt overdøvende øresus)...samtidig som signaleffektene jeg rakk å oppfatte av VIRKNINGEN ikke lignet det jeg hadde forventet meg....

Hoppet derfor av etter knappe to uker...bestemte meg for å "klare meg selv"....

(...bør vel kanskje nevne at jeg har hatt øresus i snart 8 år og derfor ikke tok sjansen på at dette bare var en "ren" bivirkning, mer en varig forverring av tilstanden...legen hadde heller ingen erfaringer med økt øresus ved bruk av AD hos pasienter med diagnosert tinnitus)

Kjører nå på Hypericum stada, "riktig kosthold",økt aktivitetsnivå.(prøver å lage "bindende" avtaler for hver dag) slik at jeg ikke skal bli sittende og synke inn i meg selv igjen. Har også fått time hos psykolog, og time til psykomotorisk terapi.

Selvfølgelig er det en mulighet for at jeg på et eller annet punkt må "bite i det sure eplet" og prøve et antidepressiva igjen....

Men håpet mitt er at summen av alle disse tingene skal hjelpe meg såpass mye opp at jeg etterhvert kan finne styrke til å komme videre...

...trinn for trinn.....?

hmm...det slår meg nå at Remeron faktisk er årsaken til min nye "giv"....kanskje det kom noe positivt ut av den, likevel...?

La meg ihvertfall leve i håpet, inntil videre...

Det er alt jeg ber om...:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...