Gå til innhold

fra actrapid til humalog

Anbefalte innlegg

Hei, jeg er en gutt på 29 år. Jeg har brukt insulinpenn med actrapid i 12 år. I vår gikk jeg over til Humalog, (meget hurtigvirkende) fordi jeg hadde problemer med at blodsukkret steg mye etter måltider (jeg har ikke mulighet til å vente 1/2 time før jeg spiser), før actrapiden virket. Det har blitt bedre nå. Men nå har jeg ofte veldig høyt blodsukker før neste måltid.

Går jeg tom for insulin?

Bør jeg ha en lagsomtvirkende insulin i bånd?

Er det en ide å prøve pumpe?

Etter at jeg byttet insulintype har jeg fått problemer med løs mage, kommer det av insulintype? eller svingninger i blodsukkret (4-22)?

Jeg bruker Insulatard før jeg legger meg om kvelden, og har fra 4-9 i blodsukker om morgenen.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/8969-fra-actrapid-til-humalog/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Stein Vaaler

Hei

Dette er et kjempeviktig spørsmål. Som du selv sier virker Humalog mye hurtigere enn Actrapid men det virker også kortere. Det betyr at blodsukkeret vil stige før neste måltid dersom avstanden mellom måltidene overstiger 3 til 4 timer. Dette kan du nettopp påvirke med å sette litt middels langtidsvirkende insulin om morgenen for å ha noe i "bånn". På denne måten går du ikke helt tom selv om Humalogvirkningen blir borte.

Hvilke dose du skal velge om morgenen er avhengig av den totale insulindosen din og du bør diskutere det med egen lege.

Ved svært svingende blodsukker opplever enkelte at de får løs mage og diare.

Vennlig hilsen

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/8969-fra-actrapid-til-humalog/#findComment-42223
Del på andre sider

Gjest Stein Vaaler

Hei

Dette er et kjempeviktig spørsmål. Som du selv sier virker Humalog mye hurtigere enn Actrapid men det virker også kortere. Det betyr at blodsukkeret vil stige før neste måltid dersom avstanden mellom måltidene overstiger 3 til 4 timer. Dette kan du nettopp påvirke med å sette litt middels langtidsvirkende insulin om morgenen for å ha noe i "bånn". På denne måten går du ikke helt tom selv om Humalogvirkningen blir borte.

Hvilke dose du skal velge om morgenen er avhengig av den totale insulindosen din og du bør diskutere det med egen lege.

Ved svært svingende blodsukker opplever enkelte at de får løs mage og diare.

Vennlig hilsen

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/8969-fra-actrapid-til-humalog/#findComment-49099
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...