Gå til innhold

En venn av meg skreiv han tar livet av seg


thermos

Anbefalte innlegg

Jeg har en venn, han er i 20 årsalderen.. Sliter psykisk og har rusproblemer. Han skreiv i ei tekstmelding til meg at på søndag hopper han... Hva gjør jeg?? Legevakta har ikke tatt han seriøst to ganger han har møtt opp og bedd om hjelp.. Kna jeg få han tvangsinnlagt ved å ringe legevakta eller politiet selv?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Kjære kjære deg...

Dette er IKKE ditt ansvar! Det han gjør er uendelig egoistisk og grusomt mot deg - selvom han antagelig ikke er klar over det selv...

Jeg foreslår at du ringer legevakten og spør om å få snakke med psykiatrisk hjelpetjeneste om de har det der. Så forklarer du hvordan det er og spør dem om råd.

Om de så skulle si at det ikke er noe de kan gjøre med det, så må du IKKE ta ansvar for det selv! Det er ikke ditt ansvar, og det er bare opp til han selv. Du kan si til han at du har forsøkt å hjelpe han, men at det er _han_ og bare han som kan gjøre noe med saken.

Jeg har selv blitt holdt ansvarlig for en annens selvmord og det er en grusom grusom ting! Det er ikke du som skal ta ansvaret her.. det er han selv!

Prøv å ringe deg til råds, men ikke ta ansvaret på deg.. vær snill mot deg selv.

*sterke vibber*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hershel1365380410

Jeg trodde at legevakten måtte ta slike ting alvorlig, men jeg er ikke sikker på det.

Har du mulighet til å få tatt han med til legevakten? Eller kanskje du har noen som kan hjelpe deg, noen du kan ringe til som kan få han inn på en psykiatrisk-akuttavdeling?

Hva tror du, er han i faresonen for å ta livet sitt? Eller er det noe han sier fordi han er sinna på verden generelt?

Å true med selvmord burde blitt tatt alvorlig. Har du mulighet til å snakke med ham? Få ham inn på andre tanker? Har han en lege du kan tipse?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest stå-på

Kjære kjære deg...

Dette er IKKE ditt ansvar! Det han gjør er uendelig egoistisk og grusomt mot deg - selvom han antagelig ikke er klar over det selv...

Jeg foreslår at du ringer legevakten og spør om å få snakke med psykiatrisk hjelpetjeneste om de har det der. Så forklarer du hvordan det er og spør dem om råd.

Om de så skulle si at det ikke er noe de kan gjøre med det, så må du IKKE ta ansvar for det selv! Det er ikke ditt ansvar, og det er bare opp til han selv. Du kan si til han at du har forsøkt å hjelpe han, men at det er _han_ og bare han som kan gjøre noe med saken.

Jeg har selv blitt holdt ansvarlig for en annens selvmord og det er en grusom grusom ting! Det er ikke du som skal ta ansvaret her.. det er han selv!

Prøv å ringe deg til råds, men ikke ta ansvaret på deg.. vær snill mot deg selv.

*sterke vibber*

heisann:) jeg har selv sittet og sagt i fylla at jeg har villet tatt livet av meg.. satt ute i flere timer uten å huske det visstnok. Til slutt kom politiet og tok meg med inn på glattcella først, så kjørte dem meg til legevakta etter hvert. der kom hu dama frem til at jeg burde tvangs innlegges på psykiatrisk sjukehus, men jeg slapp ut igjen der neste dagen etter å ha argumentert godt om at det kun var fylle snakk og ikke noe seriøst fra min side.

Men alvorlig ble jeg tatt - dessverre for min del(siden jeg ikke mente det og fikk en mindre hyggelig opplevelse).

Legevakta burde ta sånn alvorlig, ihvertfall hvis han møter opp der edru eller rein, og ber frivillig om å få bli lagt inn.

Spør du meg er det vanskeligere å bli innlagt frivillig enn under tvang..burde vært omvendt men...vi lever i en merkelig verden.

Håper alt ordner seg for vennen din og at han ikke gjør alvor av det han sier.

Lykke til med å overbevise han at det er verd å leve(vet det er vanskelig til tider men)

Tenker på deg!

*klemme*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

heisann:) jeg har selv sittet og sagt i fylla at jeg har villet tatt livet av meg.. satt ute i flere timer uten å huske det visstnok. Til slutt kom politiet og tok meg med inn på glattcella først, så kjørte dem meg til legevakta etter hvert. der kom hu dama frem til at jeg burde tvangs innlegges på psykiatrisk sjukehus, men jeg slapp ut igjen der neste dagen etter å ha argumentert godt om at det kun var fylle snakk og ikke noe seriøst fra min side.

Men alvorlig ble jeg tatt - dessverre for min del(siden jeg ikke mente det og fikk en mindre hyggelig opplevelse).

Legevakta burde ta sånn alvorlig, ihvertfall hvis han møter opp der edru eller rein, og ber frivillig om å få bli lagt inn.

Spør du meg er det vanskeligere å bli innlagt frivillig enn under tvang..burde vært omvendt men...vi lever i en merkelig verden.

Håper alt ordner seg for vennen din og at han ikke gjør alvor av det han sier.

Lykke til med å overbevise han at det er verd å leve(vet det er vanskelig til tider men)

Tenker på deg!

*klemme*

Han har prøvd å ta livet sitt før og har vert innlagt før... Han gjør omtrent ikke en dritt om dagene... Jeg vet hvordan det føles å ønske å dø... Grunnen til at han skreiv det til meg, kan jo være et lite rop om hjelp? Og da vil jeg prøve å stille opp og hjelpe han om det er mulig. Jeg har prøvd å ringe han, men tror ikke han er hjemme.Prøver igjen seinere. Er han bånn negativ og sier han skal dø i helga, så ringer jeg en annen kompis som hjelper meg med å få han innlagt, eller ringer legevakta og spør hva jeg skal gjøre med han....

*bekymra*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest stå-på

Han har prøvd å ta livet sitt før og har vert innlagt før... Han gjør omtrent ikke en dritt om dagene... Jeg vet hvordan det føles å ønske å dø... Grunnen til at han skreiv det til meg, kan jo være et lite rop om hjelp? Og da vil jeg prøve å stille opp og hjelpe han om det er mulig. Jeg har prøvd å ringe han, men tror ikke han er hjemme.Prøver igjen seinere. Er han bånn negativ og sier han skal dø i helga, så ringer jeg en annen kompis som hjelper meg med å få han innlagt, eller ringer legevakta og spør hva jeg skal gjøre med han....

*bekymra*

Ville tro at når han sier det til andre så er det på en måte ett rop om hjelp ja. Hadde han villet tatt livet sitt, han han jo bare gått stille bort og gjort det.

Jeg syns du skal ringe legevakta og spørre hva du skal gjøre.

Får du ikke tak i han syns jeg du skal gå til politiet, men vet ikke om dem kommer til å gjøre så alt for mye utav det.

Hørt noe fra han nå da? er noen timer siden du skrev ser jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ville tro at når han sier det til andre så er det på en måte ett rop om hjelp ja. Hadde han villet tatt livet sitt, han han jo bare gått stille bort og gjort det.

Jeg syns du skal ringe legevakta og spørre hva du skal gjøre.

Får du ikke tak i han syns jeg du skal gå til politiet, men vet ikke om dem kommer til å gjøre så alt for mye utav det.

Hørt noe fra han nå da? er noen timer siden du skrev ser jeg.

Hei igjen

Ja fikk tak i han til slutt. Han var veldig rusa.. Drukket mye.. Jeg tror hann er sykelig opphengt i meg.. Går det an? Han tenker kun på meg, og tar ikke et nei for et nei... Han synes ikke det er nok å være bare venner. Han sa at han ikek skulle ta livet av seg.. Så håper han ikke gjør det. Jeg sa til hna at hvis han sier til meg at han gjør det, får jeg han tvangsinnlagt og ringer purken... Har ikke hørt fra han siden i natt. Da var han veldig full.....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest stå-på

Hei igjen

Ja fikk tak i han til slutt. Han var veldig rusa.. Drukket mye.. Jeg tror hann er sykelig opphengt i meg.. Går det an? Han tenker kun på meg, og tar ikke et nei for et nei... Han synes ikke det er nok å være bare venner. Han sa at han ikek skulle ta livet av seg.. Så håper han ikke gjør det. Jeg sa til hna at hvis han sier til meg at han gjør det, får jeg han tvangsinnlagt og ringer purken... Har ikke hørt fra han siden i natt. Da var han veldig full.....

hvis han truer med å ta livet sitt i helga og du ikke hører fra han når du vet at han var ordentlig drita/rusa hadde i alle fall jeg blitt bekymret.

Vet at man kan gjøre så utrolig mye dumt i fylla.

Men håper han bare ligger hjemme og sover:)

Så er det mulig han sier han tar livet av seg, hvis du sier nei til å bli sammen med han.. Da føler jo du selfølgelig at du må bli sammen med han(eller?)

Kan jo bare være ett "utpressings middel". Men nå kjenner ikke jeg fyren så jeg skal ikke uttale meg på det området egentlig.

*Klemz*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...