Gå til innhold

Psykopat i familien ?


Niese1365380452

Anbefalte innlegg

Niese1365380452

Jeg håper noen kan gi meg noen gode råd i en vanskelig situasjon.

Vi er en familie med to besteforeldre, fire barn (tre søstre og en bror) og åtte barnebarn. Jeg er i denne sammenhengen barnebarn. Vi har alltid hatt et nært og godt forhold i familien. De siste årene har dette endret seg radikalt.

Mine besteforeldre har mer og mer tatt avstand fra sine tre døtre og seks av sine barnebarn. Til gjengjeld opplever de et gjensidig avhengighetsforhold til sin sønn. Deres sønn "mater" dem med uriktig informasjon om uttalelser og brev som han angivelig skal ha mottatt fra oss andre. Mine besteforeldre tror nå at deres tre døtre hater deres sønn. Alt som blir sagt og gjort blir av mine besteforeldre tolket i denne konteksten, og da finner de bare ondskap i enhver handling som deres døtre foretar.De opplever en dyp sorg over at deres tre døtre er "ond" og de gir uttrykk for en voldsom angst.

Jeg opplever at min onkel ikke går av veien for å lyve og bruke enhver annen person, også sine barn, for å spre informasjon til fordel for seg og til skade for andre. Han skaffer seg makt over andre med trusler om vold og anmeldelser. Sin tidligere samboer, som han har et barn med, truer han med barnevernet. Han provoserer andre med sine uttalelser, og når han får den reaksjonen han ønsker, tar han lydbåndopptak. Hele tiden fremhever han sin egen rettskaffenhet og sin egen godhet. Det har nå gått så langt at han påfører seg selv skader for deretter å bruker advokat til falske påstander om fysiske overgrep. I utgangspunktet har vi prøvd å ikke bidra til å forverre en situasjon som vi oppfatter som håpløs. Når vi blir kontaktet av advokat (jeg er selv advokat) må vi imidlertid ta til motmæle. Våre mottrekk utløser alltid en grusom angst og belastning for mine besteforeldre. Det er de som får lide når han blir rasende.

Vi er oppriktig bekymret for helsen til mine besteforeldre. De er bunnløst fortvilet og uttrykker å ikke ønske å leve lenger.

Jeg har prøvd å snakke med mine besteforeldre i en fornuftig tone og presentere grundig begrunnede argumenter. Jeg har unngått å snakke negativt om min onkel og har heller prøvd å angripe den manglende logiske sammenheng i den oppfatningen som mine besteforeldre innehar. Jeg opplever å ikke komme noen vei. Mine besteforedre motargumenterer med at min onkel har jo sagt og vi andre har jo gjort....også videre. De lever helt i hans virkelighetsoppfatning. Det virker som om de ikke lenger har selvstendige tanker. Hvis de blir konfrontert med motstrid tar de straks skylden på seg og begrunner motstriden i at de har misforstått.

Så var det spørsmålet mitt: Er det slik at min onkel muligens har en psykopatisk lidelse og at mine besteforeldre er hans offre ? Er det mulig at mine besteforeldre er så underlagt hans styring at de ikke lenger har egen vilje og egen virkelighetsoppfatning ?

De siste månedene er vi blitt mer og mer klar over at mine besteforldres lidelse er så voldsom at de må ha hjelp. Hva kan vi gjøre ? Hvor kan vi henvende oss ? Min onkel vil aldri innrømme at han er syk. Mine besteforeldre vil aldri innrømme at min onkel er syk eller at de selv trenger hjelp. Er det noen som har lignende erfaringer og et forslag til hva vi kan gjøre for å hjelpe mine besteforeldre ut av angsten og sorgen?

På forhånd takk for alle help!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg forstår hva du sliter med, med det som er vanskelig med psykopater er at uansett hva du forsøker å gjøre så blir det galt uansett.

Det virker som en umulig oppgave du har tenkt å ta på deg.

Jeg skriver ut fra egne opplevelser. Du har forsøkt en del overfor besteforeldrene og de vil ikke høre... Så er det det med gamle folk og endring av allerede faste oppfatninger.

Det er nesten umulig å endre på gamle folk.....

Du blir vel egentlig bare skuffet selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det høres ut som den eneste muligheten her er å få din onkel "tatt hånd om", på en eller annen måte. Hvis han får fortsette som nå, så er det vel neppe noe håp om at ting skal bli bedre, heller verre. Han høres ut til å være syk.

Hvis noe av det du sier kan bevises (dvs. bevises mot ham), så er det kanskje mulig å få ham tvangsinnlagt til utredning, ved hjelp av lege eller politi(?). Men dessverre er det vel sånn i Norge, at "psykopater" får lov til å gå fri, mens ofrene skal gjemmes bort for å komme unna vedkommende, så jeg vet ikke hvor lett det vil være i dette tilfellet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nils Håvard Dahl, psykiater

Jeg kan ikke se at dine besteforeldre kan hjelpes så lenge de ikke vil det selv, og så lenge en ikke kan bevise at din onkel gjør noe straffbart.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er noen dager siden du skrev dette, men jeg svarer på det alikevel.

Jeg kjenner meg veldig mye igjen av det onkelen din holder på med og for å si det rett ut er det vanskelig å få hjelp til dette.

Min far er akkurat slik din onkel er. Lyver, lager konflikter mellom søsken, familie, oppsøker andre familie medlemer, klager og syter. Forteller løgn om at han blir sprarket og slått hjemme og skulle han være uheldig å falle på isen som han gjorde i fjor vinter så han at blåmerkene kom fra spark i sengen fra min mor.

HAn forteller at han ikke får mat hjemme, selv om han ser meget godt ut! Betaler ingen regninger og bruker masse penger på seg selv, han syns synd på seg selv, men det FEILER han ingenting! Som han selv sier det.

Jeg har hatt mange krangler med han, tatt opp hva han lyver og baksnakker om. Men han nekter og slenger enda mere dritt tilbake.

Han er en konflikt maker, og er du uenig i det han sier blir han sur og tverr. Han går bak min og andres rygg og forteller hvor vondt han har det. Imens så plages familien av dette og det er en meget stor belastning for alle.

Jeg har ingen gode råd egentlig da jeg hele tiden selv mener at da den tiden han virkelig hyler og skriker og oppfører seg så gal så ringer jeg sykehuset for å få han innlagt,

Det er synd at man ikke får hansket med mennesker med slik problem.

Håper det ordner seg!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest undrende_far

Jeg vil av egne smertelige erfaringer råde deg til å skaffe deg innformasjon slik jeg selv har hatt stort utbytte av.

Du finner samlet mye info om psykopati på : www.likestilling.com.

klikk på linker der..

Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...