Gå til innhold

Er det MEG det er noe galt med?


Gjest bombadil

Anbefalte innlegg

Gjest bombadil

Det føles i allefall slik avogtil... Jeg er i lag med en jente som har borderline. I det ene øyeblikk er hun glad i meg, og sier hvor høyt hun elsker meg, at hun alltid vil elske meg, jeg er den beste gutten i verden, hun smiler og ler og klemmer meg. Så ut av det blå, forakter hun meg. Hun orker ikke synet av trynet mitt, eller høre stemmen min en gang. Jeg får enten de verste skyllebøtter og dørene smeller eller hun bare glefser irritert. Jeg skjønner aldri hva det er som utløser det og undrer på om det egentlig er meg det er noe galt med.

Er det noe med meg som utløser slike sterke reaksjoner?

Hun er jo ikke slik ovenfor andre venner... Men det hender hun går glad og syngende, dansende og sprudlende på fest, og stormer sint hjem noen timer senere og glass knuses og ting blir slengt i veggen etc, noe jeg syns er vanskelig å forholde meg til. Noe jeg har sagt. Så nå tar hun "hensyn" ved å låse seg inn på badet og kaste ting rundt der inne i stedet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Windsong

Borderlinere er eksperter på å få andre til å føle at det er dem det er noe galt med. Jeg bodde sammen med en som sliter med dette, men måtte flytte ut etter bare en måned fordi jeg ikke taklet de sykelige humørsvingningene og raseriutbruttene.

Har ikke noe godt råd til deg egentlig, men jeg kan i alle fall si at det ikke er noe galt med DEG! Det er nettopp det som er så vankelig med disse som har denne personligøhetsforstyrrelsen - man vet aldri hvor man har dem og når/hvorfor neste utbrudd vil komme. Det er fra himmel til helvete til himmel på no time, som om noen skulle kontrollert det med en knapp. Ikke rart at det blir vanskelig, om ikke håpløst, å forholde seg til!

Jeg ville nok vurdert å gjøre det slutt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nils Håvard Dahl, psykiater

Nei, det er ikke deg det er noe galt med. Det er slik det er å være sammen med en med borderline,BPD.

De setter i sving ekstreme emosjoner ikke bare i seg selv, men også i oss.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest twisted83

Nei, det er ikke deg det er noe galt med. Det er slik det er å være sammen med en med borderline,BPD.

De setter i sving ekstreme emosjoner ikke bare i seg selv, men også i oss.

Men er det ingenting å gjøre med slike? Terapi, medisiner e.l.?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nils Håvard Dahl, psykiater

Men er det ingenting å gjøre med slike? Terapi, medisiner e.l.?

Jo, det er mye en kan gjøre. Medisiner og psykoterapi. Men terapien tar tid, 3-5 år, og det krever en utholdende og hardtjobbende pasient (og behandler).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

simon1365380367

Borderlinere er eksperter på å få andre til å føle at det er dem det er noe galt med. Jeg bodde sammen med en som sliter med dette, men måtte flytte ut etter bare en måned fordi jeg ikke taklet de sykelige humørsvingningene og raseriutbruttene.

Har ikke noe godt råd til deg egentlig, men jeg kan i alle fall si at det ikke er noe galt med DEG! Det er nettopp det som er så vankelig med disse som har denne personligøhetsforstyrrelsen - man vet aldri hvor man har dem og når/hvorfor neste utbrudd vil komme. Det er fra himmel til helvete til himmel på no time, som om noen skulle kontrollert det med en knapp. Ikke rart at det blir vanskelig, om ikke håpløst, å forholde seg til!

Jeg ville nok vurdert å gjøre det slutt.

Hva er det for slags forslag? Gjøre det slutt? Hvordan skulle det gå med folk hvis alle som har alvorlige psykiske lidelser ble forlatt av sine nærmeste? Kjærlighet er nok sterkere enn som så..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Bombadil

Hva er det for slags forslag? Gjøre det slutt? Hvordan skulle det gå med folk hvis alle som har alvorlige psykiske lidelser ble forlatt av sine nærmeste? Kjærlighet er nok sterkere enn som så..

Jeg skal nok ikke gjøre det slutt. Men bli klarere på å sette grenser for godtatt oppførsel, samt få henne tilbake til terapi.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...