Gå til innhold

Dr. S. Vaaler - kombinasjon av hurtigvirkende og middelslangsomtvirkende

Anbefalte innlegg

Gjest ballongen

Jeg har hatt diabetes i ca 2 år og bruker actrapid før hvert måltid 6 - 10 iE og 16 iE insulatard til natten.

Jeg har ofte topper rett etter måltidene fordi jeg ikke får tatt insulin mer enn toppen 5 min før mat (det er forresten ikke lenge siden jeg fikk vite at actrapid skulle tas ca 30 min før mat heller).

Jeg har fundert litt i det siste og tenkt at hvis jeg satte litt insulatard om morgenen så kanskje jeg slapp å få slike topper rett etter måltiden og dermed kanskje få ned langtidsbl.s.

Endel som bruker humalog vet jeg gjør dette.

Jeg er bare litt usikker på om jeg kan gjøre dette og jeg lurer også litt på hvordan jeg skal finne ut hvor mye jeg skal sette med insulatard og hvor mye actrapid jeg bør forsøke før måltiden.

Håper du kan gi meg et svar for det er så lenge til jeg har legetime og jeg er så utolmodig

Fortsetter under...

Gjest Stein Vaaler

Hei

Jeg tror du har helt rett og at middels langtidsvirkende insulin om morgenen i tillegg kan hjelpe. Mange ville vel prøve med 4 til 6 enheter. Du kunne vel også ta en telefon til legen din?

Vennlig hilsen

Gjest Stein Vaaler

Hei

Jeg tror du har helt rett og at middels langtidsvirkende insulin om morgenen i tillegg kan hjelpe. Mange ville vel prøve med 4 til 6 enheter. Du kunne vel også ta en telefon til legen din?

Vennlig hilsen

Gjest Windsong

Hei

Vennlig hilsen

Hei! Jeg sto på Actrapid et par år før jeg gikk over på Humalog, som jeg synes er en god del mer praktisk. Man kan sette den insylintypen rett før måltidene, uten at det forårsaker en "sukkertopp."

På grunn av at Humalog har kort virketid, opplever imidlertid mange at blodsukkeret blir høyt innen neste måltid om det går over 3-4 timer. Derfor er til hjelp for en del å sette langsomtvirkende om morgenen. Bruker sjøl 9IE, men dosen bør du diskutere med legen din. Man kan sikkert kombinere Actrapid med Insulatard også, men det har jeg ingen erfaring med. Actrapid har lengre virketid enn Humalog, så derfor er det ikke så lett å få problemer med høyt om det går lenge mellom injeksjonene/måltidene.

Kanskje det kunne vært en ide for deg å forsøke med Humalog? Det vil gi deg større frihet mht. hva du spiser, og du slipper å tenke på det med å måtte vente en halvtime for å ungå høyt.

Hva med å diskutere det med legen?

Mvh

Gjest Windsong

Hei

Vennlig hilsen

Hei! Jeg sto på Actrapid et par år før jeg gikk over på Humalog, som jeg synes er en god del mer praktisk. Man kan sette den insylintypen rett før måltidene, uten at det forårsaker en "sukkertopp."

På grunn av at Humalog har kort virketid, opplever imidlertid mange at blodsukkeret blir høyt innen neste måltid om det går over 3-4 timer. Derfor er til hjelp for en del å sette langsomtvirkende om morgenen. Bruker sjøl 9IE, men dosen bør du diskutere med legen din. Man kan sikkert kombinere Actrapid med Insulatard også, men det har jeg ingen erfaring med. Actrapid har lengre virketid enn Humalog, så derfor er det ikke så lett å få problemer med høyt om det går lenge mellom injeksjonene/måltidene.

Kanskje det kunne vært en ide for deg å forsøke med Humalog? Det vil gi deg større frihet mht. hva du spiser, og du slipper å tenke på det med å måtte vente en halvtime for å ungå høyt.

Hva med å diskutere det med legen?

Mvh

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...