Gå til innhold

spørsmål ang "dependent & borderline personality disorders" nhd!


blaagutt18

Anbefalte innlegg

Jeg har lest om begge personlighetsforstyrrelsene fra DSM-IV. Der stod det jo masse rart og psykiatern min har gitt meg diagnosen borderline. Men jeg er litt nysgjerrig på den andre såkalte "dependent" (vet ikke helt åssen jeg skal oversette det). Noen av punktene stemmer perfekt andre ikke. Er det flere likhetstrekk fra dependent hos borderline eller motsatt?

Jeg går for tiden på 2gr natriumvalporat og 60mg citaprolam. Valporaten har hjulpet meg litt, men ikkeno særlig merkbart. Skal det ta lang tid før en merker effekt av valporat? Har hørt om to-tre uker til 6 månder. Jeg snakket med GSK, de svarte jo selvfølgelig at deres preparat lamictal er bedre, men den får man jo ikke på blå resept. Har tenkt på licium, men der er faren for vektøkning stor og med tanke på at jeg allerede har en BMI på 32 så ønsker jeg ikke mer fett.

Har også planer om å bytte fra citaprolam til efexor, jeg har lest at SNRI er bedre siden den dekker noradrenalin i tilegg til serotonin og det samme svarte jo produsenten med. Desutten skal SNRI være bedre for GAD, noe som også jeg sliter med. Har du noen formeninger om dette?

Dette ble ganske rotete, men setter stor pris på svar!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Nils Håvard Dahl, psykiater

Dependent = avhengig personlighetsforstyrrelse. Du finner sikkert mye om dette ved å søke.

Jeg mener også at Lamictal bør prøves før valproat (Orfiril) ved BPD. Lamictal gir heller kke vektøkning slik Orfiril ofte gjør. Ved vår avd skriver vi Lamictal på pkt 7 slik at pasientene får det på "blå resept".

Jeg ville prøvd denne endringen først.

Jeg synes ikke det finnes god dokumentasjon for at Efexor er bedre enn SSRI ved GAD.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har gått på litium et halvt år nå. Har ikke lagt på meg et gram. Og jeg er egentlig typen som legger på meg 3 kg hver gang øynene får hvile på en hvit duk så...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...