Gå til innhold

Anbefalte innlegg

kia1365380453

Jeg var med barnet mitt til lege (ikke fastlegen, men privat lagevakt) i går pga. et sår på haka som vokste og spredde seg. Det ble ikke tatt noen prøver av såret, men vi fikk resept på Fucidin 2% salve og antibiotika Keflex 50 mg/ml granulat.I felleskatalogen står det at "forsiktiget tilrådes overfor pasienter med penicillinallergi..". Barnet mitt er allergisk overfor penicillin, dette pleier alltid leger å spørre om før resept utskrives. Mitt spørsmål er da, bør barnet mitt ta dette preparatet, og må antibiotika i det hele tatt tas uten at det er tatt prøver av såret for å finne ut hva det faktisk er?

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/89867-s%C3%A5r-p%C3%A5-haka/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Nina Lindstad, spesialist i allmennmedisin

Keflex bør ikke brukes dersom barnet ditt har sikker penicilin-allergi.

De fleste sår i huden hos små barn er brennkopper, evt. virus-blemmer som så blir infisert. Det vanligste er å behandle kun med klorhexidin-vask, og dekke til med plaster så såret ikke pilles på. Eventuelt kan Fucidin salve brukes. Kun ved svære utslett og påvirket allmenntilstand er det nødventig med antibiotika-tabletter.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/89867-s%C3%A5r-p%C3%A5-haka/#findComment-494334
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...