Gå til innhold

tvilling 1 i seteleie


mamma mia

Anbefalte innlegg

Er 29 uker på vei med tvillinger. På UL lå TV1 i seteleie. Legen var svært tvilende til om han ville snu seg. Er det trygt å føde han i sete? Jeg mener det blir jo ganske risikofull fødsel - først pga at det er tvillinger og så pga seteleie på nr 1. Jeg har født en normalt stor unge fra før.

Legen sa også - og skrev det ned - at TV1 hadde så ovalt hode. Han ville at sykepleieren skulle se (jeg så ingenting) og da kommenterte hun rolig "typisk seteleie med andre ord". "Ja", sa legen.

Iettertid har vi tenkt litt på dette, mannen min og jeg; det er vel ikke noe galt? Ligger han forklemt kanskje? Det vil vel rette på seg? Har han vannhode?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Åsa Prebensen, Jordmor

Det finns nog fortfarande risk att barnen kan vända(snu) sig inne i livmodern. Du skriver att tvilling nr1 ligger i sätesändläge men du skriver inte hur tvilling nr 2 ligger. Detta har stor betydelse. Om tvilling 1 ligger i säte och nr 2 med huvudet först finns det en liten risk för tvillingkollisjon, dvs att deras huvud skulle kroka i varandra under förlossningen(födselen). Om de ligger så, skulle jag nog diskutera detta ordentligt först med förlossningsdoktorn, innan jag hade födt vaginalt. Ett kejsarsnitt kan då vara att föredra. Det är som du själv säger lite spesiellt när det är tvillingar och därför gjörs alltid en individuell bedömning(vurdering). Spesiellt när första barnet ligger med rumpan ned. Jag tycker att du skall ta upp dina funderingar vid nästa kontroll eftersom det finns olika synpunkter på detta vid olika sjukhus. En del är för vaginalförlossningar medans andra alltid gjör ett planerat kejsarsnitt när tvilling 1 ligger med rumpan först.Om något hade varit onormalt feks vattenskalle , är jag säker på att ni borde blivit informerade om dettta. Det är så spesiellt och ovanligt att detta då skulle undersökts mera. Jag utgår från att allt var normalt på ultraljudet. Jag önskar er lycka till!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Åsa Prebensen, Jordmor

Det finns nog fortfarande risk att barnen kan vända(snu) sig inne i livmodern. Du skriver att tvilling nr1 ligger i sätesändläge men du skriver inte hur tvilling nr 2 ligger. Detta har stor betydelse. Om tvilling 1 ligger i säte och nr 2 med huvudet först finns det en liten risk för tvillingkollisjon, dvs att deras huvud skulle kroka i varandra under förlossningen(födselen). Om de ligger så, skulle jag nog diskutera detta ordentligt först med förlossningsdoktorn, innan jag hade födt vaginalt. Ett kejsarsnitt kan då vara att föredra. Det är som du själv säger lite spesiellt när det är tvillingar och därför gjörs alltid en individuell bedömning(vurdering). Spesiellt när första barnet ligger med rumpan ned. Jag tycker att du skall ta upp dina funderingar vid nästa kontroll eftersom det finns olika synpunkter på detta vid olika sjukhus. En del är för vaginalförlossningar medans andra alltid gjör ett planerat kejsarsnitt när tvilling 1 ligger med rumpan först.Om något hade varit onormalt feks vattenskalle , är jag säker på att ni borde blivit informerade om dettta. Det är så spesiellt och ovanligt att detta då skulle undersökts mera. Jag utgår från att allt var normalt på ultraljudet. Jag önskar er lycka till!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...