Gå til innhold

Herpes

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg har nettopp blitt sammen me en gutt. Da vi skulle ha sex første gangen, sa han at han hadde hatt Herpes. Vi brukte derfor kondom. Men d jeg lurer på er:

- er Herpes en sykdom du aldri blir kvitt?

- hvordan blir jeg smittet? Kun gjennom vanlig samleie? Hva med når han event. rører ved seg selv først og deretter rører meg...?

- Er kondom 100% sikkert mot Herpes? Må kondom benyttes alltid?

- Hva med oralsex?

- Må personen som har herpes bruke medisiner resten av livet?

- Man kan vel få Herpes i munnen også?

D var vel d jeg lurte på akkurat nå.. Jeg vet ikke så veldig mye om denne kjønnssykdommen.. Men hovedsaklig er d vel hvordan jeg kan bli smittet og hvordan jeg unngår og bli smittet jeg lurer på..

mvh

jente, 24

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/90029-herpes/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Miklos Degre, Dr Med Spesialist i mikrobiologi

Hei,

Det er mange av oss som er infisert med herpesvirus, både ovenfor og nedenfor beltestedet. De fleste (men ikke alle) herpesinfeksjoner i underlivet forårsakes av Herpes simplex type 2. Både den og type 1 forårsaker først en infeksjon, som ofte er ganske plagsomt (andre ganger milde symptomer og av og til helt uten symptomer). Etter en slik førstegangsinfeksjon forblir viruset sovende (latent) i organismen for resten av livet. Vi har ingen behandling som kan fjerne latent virus. Hos noen blir så det latente viruset vekket (reaktivert), hos andre ikke. Hvor ofte slik reaktivering kan forekomme er meget forskjellig, hos enkelte pasienter kan det skje hver mnd, hos andre kanskje en gang i livet og hos noen som sagt aldri. Reaktiveringen gir vanligvis mildere symptomer enn førstegangsinfeksjon, noen blæmmer som sprekker og det hele går over i løpet av en uke eller 10-12 dager. Under reaktivering er det virus tilstede og selvfølgelig kan overføres til en partner. Utenom reaktiveringsepisoder er det stort sett fritt for virus. Virus kan selvfølgelig overføres også indirekte med fingere eller undertøy, og det kan overføres både til seg selv (et annet sted i kroppen f. eks. til munnen , men NB også den motsatte veien) eller til et annet menneske. Selvølgelig kan overføring forekomme ved oral sex. Kondom gir stort stt god beskyttelse hvis brukt riktig. Eventuelt kan det brukes medisiner ( f. eks. acyklovir) for å avkorte reaaktiveringsepisodene, og det er også forsøkt med hell å bruke kontinuerlig behandling hos noen pasienter som har veldig ofte og veldig plagsomme episoder. Men "en gang herpes alltid herpes", du blir aldri kvitt viruset. Så, svaret direkte på ditt tilfelle er, at om gutten ikke har noen reaktivering, men har hatt herpes en gang tidligere er sjansen for å bli infisert ganske minimalt.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/90029-herpes/#findComment-495019
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...