Gå til innhold

Hva kan jeg gjøre? (NHD)


mayalisa

Anbefalte innlegg

Hei

Jeg har to spørsmål som jeg håper dere kan hjelpe meg med. Historien er kort fortalt:

Da jeg var ti år begikk min mor selvmord (24 år siden). Jeg har en bror som er to år eldre, nå er han 35 år. Hverken han eller jeg fikk hjelp etter selvmordet, men med meg har det gått relatvit bra. Min bror har alltid vært svært tilbaktrukket, hemmet og isolert. Da han var 23 år sluttet han på univ. isolerte seg fullstendig og ble mer og mer deprimert. Han ble innlagt i 1994 pga. alvorlig depresjon. Han var innlagt i 9 mnd. Han kom ut og var i betydelig bedre form, selv om han ikke kunne arbeide. For 3 1/2 år siden brøt han all kontakt med både meg og min far, usikkert av hvilken årsak. (Mulig han følte seg avvist, selv om det ikke var grunn til det). Denne uken fikk vi vite at han var tvangsinnlagt. Legen ringte for å få livshistorien hans. Han sier ingenting - ifg. legen var han stum. Har visstnok hatt en påfallende adferd, og blitt hentet av politiet. Personalets forsøk på å provosere ham førte ikke frem og de mente at han overhodet ikke kunne vise sinne.

Spørsmål 1. Kan jeg få oppgitt opplysninger om når han ble innlagt?

Hva som kommer til å skje? Hvem som tar ansvar for betaling av husleie etc. (Han er sannsynligvis sosialhjelpsmottaker)Kan jeg forutsette at sykehuset tar hånd om dette?

Spørsmål 2. Er det noen måte jeg kan hjelpe på, eller bør jeg holde meg unna, siden han i utgangspunket har avvist meg?

mayalise

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg synes du skal besøke ham på sykehuset, og forsøke å gjenoppta kontakten - dersom du selv ønsker kontakt med ham.

Når det gjelder det praktiske, så vil du vel ikke få så mye opplysninger om ham hvis han selv ikke samtykker i det - men du kan jo uansett kontakte sykehuset og si at du er bekymret mht hvorvidt slike praktiske ting blir ivaretatt, slik at de evt. kontakter en sosionom.

Det kan være vrangforestillinger som er årsak til at han har avvist dere - hvis du har et genuint ønske om å være tilstede for broren din, så kan det være nødvendig å tilby kontakt flere ganger - og evt. tåle noen avvisninger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...