Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Har vært plaget av utslett de siste årene, og spesielt på bena. Har tatt test hos hudlege og det viser seg at jeg er svært allergisk mot Nikkel, kobolt og krom (og delvis parfyme) unngår nikkel ved å ta neglelakk på nøkkler m.m. Men har et problem. Mesteparten av skinn er krombehandlet, og dette er visst årsaken til utslettet på bena. Bruker såle i skoene og tjukke, tørre sokker, men får stadig nye utbrudd, og må bruke kortisonholdig salve. har ikke råd til mange nye par sko, og gruer meg til sommersesongen der man gjerne går barbeint i skoene/sandalene (Det er vanskelig å finne sko i 100% kunststoff).

Mitt spørsmål er dermed. Finnes det noen middel som sko kan behandles med for å få bort krom? Kan de smøres inn med noe innvendig? Evnt. Hvordan finner jeg ut om skinn er krombehandlet?

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/90061-kontaktallergi/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Ragnhild Halvorsen, Lege Spesialist i Immunologi

Kjære sirigj

Dessverre er nesten alt skinn garvet med krom så ditt problem løses nok ikke uten at du bruker skotøy som ikke er av skinn. En større skoforretning kan hjelpe deg å finne frem til passende skotøy. Hvis dette betyr en stor ekstrautgift for deg kan du undersøke med trygdekontoret og/eller legen din om du er berettiget til grunnstønad - dette vil kunne hjelpe deg økonomisk. Jeg kjenner ikke til noe middel man kan etterbehandle skinn med for å unngå krompåvirkningen.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/90061-kontaktallergi/#findComment-497304
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...