Gå til innhold

NHD: Kronisk tretthetssyndrom vs depresjon.


ulva

Anbefalte innlegg

Depresjonen som jeg sliter med har nå vært kronisk i fem år, og anti-depressiva har ikke særlig god effekt. Men i et forsøk på å finne en forklaring og noe som hjelper, har jeg kikket stadig mer på kronisk tretthetssyndrom/postviralt tretthetssyndrom. Det slo meg at symptomene overlapper med symptomer på depresjon. I tillegg er det vanlig at det utløses av en virusinfeksjon som blir værende i kroppen over tid.

Jeg har aldri vært deprimert før jeg ble alvorlig syk for ca. fem år siden, og nesten døde. Da jeg endelig kom meg på bena igjen, tok det bare noen få uker før jeg fikk en ny, alvorlig infeksjon. Og etterpå var alt endret. Jeg gikk og la meg - og ble liggende. Jeg lå bare der, tungt deprimert og ventet på å dø. Til slutt forsøkte jeg å begå selvmord, og har slitt med utmattelse, tretthet, tungsinn siden. Før dette var jeg riktignok svært følelsesmessig ustabil, men aldri deprimert - og opplevde aldri denne kvelende følelsen av total utmattelse. Jeg tåler rett og slett ikke utmattelse, verken psykisk eller fysisk.

Hva var det som skjedde? Hva er egentlig sammenhengen mellom kronisk tretthetssyndrom og depresjon? Er det i det hele tatt differensialdiagnoser? Jeg fikk beskjed om at jeg kom til å komme over depresjonen når jeg endelig fikk kommet meg av infeksjonen, men det skjedde ikke. Jeg sliter fortsatt med tidvis sterke muskel- og skjelettsmerter. Hva er den beste kuren for kronisk tretthetssyndrom? Jeg har forsøkt å trene, men har problemer p.g.a. svimmelhet, smerte og denne utmattelsen...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...