Gå til innhold

Fruktoseintolerans/"liker ikke" søte ting

Anbefalte innlegg

Jeg har aldri "likt" noe som er søtt, dvs. alt av søtsaker, kaker, boller, brus, saft etc., men også frukt, bær og grønnsaker. Det smaker ikke godt, og jeg har derfor aldri spist dette (og dermed blitt sett på som "sær" og kresen). Min søster er likedan. Jeg er nylig blitt gjort oppmerksom på at jeg trolig har arvelig fruktoseintolerans, dvs. jeg tåler ikke fruktose og en del kunstige søtningsstoff, og har fått time hos legen i februar for å få stilt diagnosen, noe som jeg venter spent på. Etter å ha søkt en del på internett har jeg funnet en del stoff om dette på amerikanske hjemmesider, men jeg er "desperat" etter mer stoff om fruktoseintolerans. Jeg finner ingenting om dette i Norge og på norske hjemmesider. Etter hva jeg forstår ut av det jeg har funnet ut er det to ulike varianter, de som blir syk av å spise fruktose, sorbitol og xylitol, og de som "ikke liker det" og dermed aldri egentlig har blitt syk av dette. Er det andre der ute som "ikke liker søtt"? Jeg vil gjerne komme i kontakt med andre som har fruktoseintolerans, er det noe nettverk/kontaktpersoner i Norge?

Fortsetter under...

Men kunstige/kjemiske søtningsmidler har ikke mye til felles med naturlig sukker (som du sikkert mener med fruktose - fruktsukker er noe litt annet da det er uraffinert, fruktose er et annet produkt enn naturlig sukker i frukt - men OK).

Skal denne intoleransen slå ut både på naturlig sukker og på kjemisk? Jeg bare spør, for dette har jeg ikke hørt om før!:-)

Men kunstige/kjemiske søtningsmidler har ikke mye til felles med naturlig sukker (som du sikkert mener med fruktose - fruktsukker er noe litt annet da det er uraffinert, fruktose er et annet produkt enn naturlig sukker i frukt - men OK).

Skal denne intoleransen slå ut både på naturlig sukker og på kjemisk? Jeg bare spør, for dette har jeg ikke hørt om før!:-)

Jeg vet ennå alt for lite om dette, og ønsker mer informasjon. På disse hjemmesidene finnes en del informasjon:

http://www.hfi.ch/eng/front.htm

og

http://www.bu.edu/aldolase/HFI/

Her står det bl.a. at det gjelder både intolerans for fruktose og kunstige søtningsstoff. For min egen del vet jeg bare at jeg "ikke liker" hverken det med vanlig sukker eller mat som er tilsatt kunstig søtningsstoff.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...