Gå til innhold

Ikke bli med hvis du ikke er frisk!


Gjest forsøkskanin

Anbefalte innlegg

Gjest forsøkskanin

Ikke bli med på forskningsprosjektet om nytt middel for depresjon hvis du ikke er frisk (men da får du ikke være med). Jeg ble med. Det er det dummeste jeg har gjort. Selvsagt trenger vi forskning, men ikke med livet som innsats. Man får ikke bruke andre medikamenter mot depresjon, angst, sovemedisiner el.l. Man får heller ikke gå i terapi. Man vet ikke om medisinene man får har effekt, noen får bare placebo.Dersom man får medisiner med effekt får man ikke fortsette når prosjektet er slutt, og det er verken opptrapping eller nedtrapping av medisiner. Man blir stilt en mengde spørsmål om tilstanden man er i. F.eks. om man er dypt fortvilet, ønsker å ta livet av seg osv.Svarene blir krysset av på et skjema, men man får ikke hjelp med de tunge tankene. Å sitte dypt deprimert å svare på disse spørsmålene gang på gang, uten å få noen oppfølging eller få snakke om det som er vanskelig, er grusomt. For meg ble i hvertfall alt enda verre. Man er ingen person med følelser og behov, men kun en forsøkskanin.Legen sitter nøytral og krysser av på spørsmålene, gjør seg ferdig og sier vennlig "ha det godt" når du går ut av døren etter 1 - 1 1/2 times "forhør". Jeg hadde konkrete suicidale planer mens jeg holdt på med dette, men kom til sans og samling, avsluttet deltagelsen i prosjektet, søkte lege og kom i terapi hos psykolog igjen. Jeg meldte meg frivillig på prosjektet, ønsket å være med, men hadde ikke forutsetninger i mitt mørke til å se konsekvensene. Trodde jeg ble fulgt opp bedre med samtaler - fikk beskjed om det før jeg startet . og drømte om at jeg skulle få et vidundermiddel jeg kunne fortsette med også etter prosjektets avslutning. Det får man altså ikke selvom man skulle få virksom medisin med god effekt. Dette er sikkert et upopulært innlegg sett fra fagfolks side, og for de som tjener masse penger på å gjennomføre et sånt prosjekt. Deltagerne tjener ingenting.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest ikke undertegnet

Forundrer meg ikke....

Dette sier vel alt om hvor at en ikke bør ta all forskning så høytidelig som enkelte leger gjør. Hvordan kan de få et korrekt resultat ut av slikt? Høres jo ut som om de som drifter prosjektet kan ende opp med det resultatet som passer dem.

Blir vel på samme måten som statistikk....

Det minste de kunne gjøre for forsøkskaninene sine var nå å hjelpe dem med opp- og nedtrapping og gi dem gratis medisiner noen år framover til de som ville ha det. Som takk for hjelpen. Men det er money, money over hele linja når det gjelder medisiner. Først inntjening og prestisje, så pasientenes ve og vel. Vi er vel bare et middel de trenger for å finne nye salgssuksesser.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nils Håvard Dahl, psykiater

For å kunne finne evt effekt av en medisin vs placebo, er en avhengig av å holde flest mulig andre faktorer konstante. Derfor må slike opplegg være relativt rigide.

Det er likevel to faktorer jeg stiller meg tvilende til:

1. Dersom det aktive stoffet vanligvis krever opptrapping, er det vanlig at det er innebygget i studien (uten at det nødvendigvis gir seg utslag i ulikt anntall piller).

2. Det er vanlig at pasientene tilbys forsatt medikasjon i den tid som er nødvendig, også etter at studien er slutt.

Har du noe i mot å fortelle hvilken studie dette er? Om jeg får vite det, skal jeg undersøke saken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For å kunne finne evt effekt av en medisin vs placebo, er en avhengig av å holde flest mulig andre faktorer konstante. Derfor må slike opplegg være relativt rigide.

Det er likevel to faktorer jeg stiller meg tvilende til:

1. Dersom det aktive stoffet vanligvis krever opptrapping, er det vanlig at det er innebygget i studien (uten at det nødvendigvis gir seg utslag i ulikt anntall piller).

2. Det er vanlig at pasientene tilbys forsatt medikasjon i den tid som er nødvendig, også etter at studien er slutt.

Har du noe i mot å fortelle hvilken studie dette er? Om jeg får vite det, skal jeg undersøke saken.

Hvis jeg ikke tar mye feil, så er det den som det spretter frem slik pop-up reklame for her på dr.Online for tiden, og som har gjort det en god stund. "Vil du være med...." også videre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For å kunne finne evt effekt av en medisin vs placebo, er en avhengig av å holde flest mulig andre faktorer konstante. Derfor må slike opplegg være relativt rigide.

Det er likevel to faktorer jeg stiller meg tvilende til:

1. Dersom det aktive stoffet vanligvis krever opptrapping, er det vanlig at det er innebygget i studien (uten at det nødvendigvis gir seg utslag i ulikt anntall piller).

2. Det er vanlig at pasientene tilbys forsatt medikasjon i den tid som er nødvendig, også etter at studien er slutt.

Har du noe i mot å fortelle hvilken studie dette er? Om jeg får vite det, skal jeg undersøke saken.

Denne linken får jeg opp dersom jeg høyreklikker på pop-up reklamen jeg tror "Forsøkskanin" mener:

http://ads.doktoronline.no/ads/msd_dep/deprimert_side1.gif

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest forsøkskanin

For å kunne finne evt effekt av en medisin vs placebo, er en avhengig av å holde flest mulig andre faktorer konstante. Derfor må slike opplegg være relativt rigide.

Det er likevel to faktorer jeg stiller meg tvilende til:

1. Dersom det aktive stoffet vanligvis krever opptrapping, er det vanlig at det er innebygget i studien (uten at det nødvendigvis gir seg utslag i ulikt anntall piller).

2. Det er vanlig at pasientene tilbys forsatt medikasjon i den tid som er nødvendig, også etter at studien er slutt.

Har du noe i mot å fortelle hvilken studie dette er? Om jeg får vite det, skal jeg undersøke saken.

Det er den studien som "molli" viser til. Jeg spurte legen (psykiateren) om det var opp- og nedtrapping av medisiner. Det var det ikke, selvom det var den type medisin hvor det vanligvis anbefales. Medisinen er ikke på markedet enda. Det var søkt om at forsøkskaniner som hadde god effekt av den allikevel skulle få fortsette å bruke den, men det var ikke innvilget. Jeg forstår grunnen til at det må være så strenge rammer rundt et forsøk (ikke terapi og andre medisiner). Jeg stiller meg bare spørsmål om det er forsvarlig når man er dypt deprimert. For meg var det i hvertfall svært negativt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...