Gå til innhold

endometriose


liso

Anbefalte innlegg

jeg har fått innkalling til operasjon om 14 dager, fjerning av livmor og eggstokker. har i det siste blitt litt betenkt og kvir meg for en så drastisk operasjon. Føler jeg vet for lite om hva som vil skje med kroppen. hvilke forandringer vil jeg merke negativt/positivt.

jeg er 39 år og hadde operasjon der jeg fikk fjernet endometrioser for 5 år siden. Har siden da gått på provera i perioder, og ting fungerer bra så lenge jeg bruker det.

Finnes det alternative løsninger som er bedre?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

jeg har fått innkalling til operasjon om 14 dager, fjerning av livmor og eggstokker. har i det siste blitt litt betenkt og kvir meg for en så drastisk operasjon. Føler jeg vet for lite om hva som vil skje med kroppen. hvilke forandringer vil jeg merke negativt/positivt.

jeg er 39 år og hadde operasjon der jeg fikk fjernet endometrioser for 5 år siden. Har siden da gått på provera i perioder, og ting fungerer bra så lenge jeg bruker det.

Finnes det alternative løsninger som er bedre?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mette Moen, Gynekolog

Har du tidligere brukt medisiner av typen Synarela eller Zoladex? De vil gi omtrent samme forhold som etter en operasjon. Noen ganger kan det være lurt med en slik test for å se hvordan det vil gå etter en operasjon som setter deg i overgangsalderen.

Hvis du er fornøyd med provera kunne du da ikke fortsette med det? Evt med Depo-Provera sprøyter som er enklere å bruke.

Hvis du har mye smerter og tidligere har hatt en operasjon, kan det være en god ide å fjerne 'det hele'. Husk at du kan starte med østrogen umiddelbart etter operasjonen. Det er ikke grunn til å vente.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mette Moen, Gynekolog

Har du tidligere brukt medisiner av typen Synarela eller Zoladex? De vil gi omtrent samme forhold som etter en operasjon. Noen ganger kan det være lurt med en slik test for å se hvordan det vil gå etter en operasjon som setter deg i overgangsalderen.

Hvis du er fornøyd med provera kunne du da ikke fortsette med det? Evt med Depo-Provera sprøyter som er enklere å bruke.

Hvis du har mye smerter og tidligere har hatt en operasjon, kan det være en god ide å fjerne 'det hele'. Husk at du kan starte med østrogen umiddelbart etter operasjonen. Det er ikke grunn til å vente.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...