Gå til innhold

Er jeg blitt klin gal?


Henriette1365380130

Anbefalte innlegg

Henriette1365380130

aner ikke hvorfor jeg skriver dette innlegget, mest for å høre hva som er galt med meg. Mye har skjedd med meg det siste året, hovedsakelig har jeg vært sammen med en "psykopat", som jeg også fremdeles er, og ikke kommer meg ut fra, men jeg har også forsøkt meg på diverse rusmidler, som ecstacy, rohypnol, amfetamin, hasj/pot .. Jeg har ikke brukt mye av disse midlene, kun når jeg har en venninne som bor i utlandet er, hun er den eneste sjelevenninnen min og uten henne hadde jeg følt at jeg var en alien som var på feil planet. Jeg passer ikke inn her. Jeg har helt feil tanker, jeg tenker på en helt annen måte enn alle jeg kjenner. Jeg bryr meg ikke om meg selv, jeg vil sveve, jeg vil dø. Men jeg tør ikke. Uansett , i det siste har jeg hatt de merkeligste opplevelsene. Begynte å hallusinere uten å være påvirket av noe, og det er en god stund siden jeg ruset meg sist (annet en rohypnol som jeg nå sovner på pga angst..) . Jeg ser ting! Ting som går forbi speilet mitt, mennesker som holder øye med meg. Men de er ikke der! og det er så fryktelig skremmende, jeg aner ikke hvor jeg skal gjøre av meg der og da. Innerst inne VET jeg at ting ikke er ekte, men når jeg sitter der virker det sånn. Det kan være småting også, som om belter begynner å gynge, jeg kan legge dem ned og når jeg ser over dem er de der plutselig igjen, selv om de egentlig ikke er der. her jeg sitter og skriver nå er jeg livredd for å bli overfalt av et eller annet. Min redning til nå har som sagt blitt hyppere, sover mer enn jeg er våken nå, bruker ikke hypperne for å få noen rus, men for å forsvinne! for det er det jeg vil. Jeg er så redd for hva som skjer med meg, samtidig som jeg synes det er spennende. Dette kan kanskje provosere en hau med mennesker, men jeg vil..jeg vil se mer. Jeg vil se mer som ikke er virkelig. jeg vil hallusinere, jeg vil være redd. jeg vil være paranoid. samtidig som jeg er vettskremt. Æsj, dette ble helt utrolig knotete og man skjønner sikkert ikke hva jeg mener.. Som sagt er jeg en alien, havnet på feil planet..

Hva er i ferd med å skje med meg? Hvorfor? Jeg drømmer også de merkeligste drømmer og i natt våknet jeg opp av en følelse av at jeg ikke er "meg" og noe har gått fullstendig galt.. Jeg er ikke her jeg burde være! jeg ser meg selv som noe annet, som et annet sted. Det er feil, alt er feil. jeg er så utrolig forvirret at jeg vet ikke hvor jeg skal gjøre av meg. Jeg går til psykolog, har gjort det siden i sommer, hun sender meg videre til PUT, men jeg føler likevel at jeg ikke klarer å prate .. jeg klarer ikke å fortelle om hva som skjer inni meg.. :(

whats wrong with me? :/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Nils Håvard Dahl, psykiater

Du har fått det som kalles en rusutløst psykose. Jo lenger du driver med dette, jo større er risikoen for at psykosen blir varig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Henriette1365380130

Du har fått det som kalles en rusutløst psykose. Jo lenger du driver med dette, jo større er risikoen for at psykosen blir varig.

Hva vil en rusutløst psykose si?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Henriette1365380130

Du har fått det som kalles en rusutløst psykose. Jo lenger du driver med dette, jo større er risikoen for at psykosen blir varig.

forresten, takk for raskt svar.. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nils Håvard Dahl, psykiater

Hva vil en rusutløst psykose si?

Det er kjent at mange rusmidler kan utløse psykoser hos disponerte individer.

Når en antar at psykosen skyldes skadelig bruk av rusmidler, kalles det rusutløst psykose.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest ikke undertegnet

Hva vil en rusutløst psykose si?

Du har fått psykosen etter å ha brukt diverse rusmidler. Det er rusmidlenes _skyld_. Hadde du ikke brukt disse sakene hadde du sannsynligvis ikke fått psykosen.

Jo lenger tid det går før du kutter ut _dritten_, jo mer vil psykosen bite seg fast!

Forresten er du veldig flink til å beskrive hvordan du har det. Skriftlig ihvertfall. Du får ta med dette innlegget til psykologen din da, siden du sier du ikke får sagt noe der.

Du kommer til å angre bittert hvis du ikke gir deg selv sjansen til et godt liv. Det er nå du har den sjansen!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Henriette1365380130

Det er kjent at mange rusmidler kan utløse psykoser hos disponerte individer.

Når en antar at psykosen skyldes skadelig bruk av rusmidler, kalles det rusutløst psykose.

kall meg dum, men kunne du forklart hva en psykose "er"? Og hva den gjør med meg? Og er det normalt å få det av å brukt rusmidler såpass sjeldent? Går det over av seg selv om jeg slutter helt? unnskyld for at jeg spør for mye..

takknemlig for svar, veldig.

klem

Lenke til kommentar
Del på andre sider

kall meg dum, men kunne du forklart hva en psykose "er"? Og hva den gjør med meg? Og er det normalt å få det av å brukt rusmidler såpass sjeldent? Går det over av seg selv om jeg slutter helt? unnskyld for at jeg spør for mye..

takknemlig for svar, veldig.

klem

Nå er ikke jeg noen fagperson men har selv hatt psykose...

Dette var før jeg begynnte å ruse meg...

Fikk også en etter at jeg hadde drevet med stoff i tre år, men den var faktisk "bedre" enn den som ikke var rusutløst...

Den jeg fikk når jeg hadde gått på stoff var annerledes enn den første... Da måtte jeg innlegges på §3

En psykose er å såvidt jeg har forstått av psykologene en slags måte å gå inn i seg selv, uten evene til å komme seg ut igjen ved egen hjelp...

Man svever i et kaos av rare drømmer, i både sovene og våken tilstand. Man har ikke kontakt med den virkelig verden og tror fullt og fast på at personene i omverdenen er også med i "spillet", forfølgelses vanvidd hører også med i tillegg til halliser...

Med andre ord man opplever noe som ikke er!

Da jeg hadde den siste psykosen så møtte jeg meg selv regelrett i døren... Det var da jeg gjikk ut og banket på vinduet for å vekke meg selv som lå og sov på sofaen, da det ikke virket banket jeg på døren, og jeg åpnet faktisk...

men det var ikke jeg som sto der... Husværten min hadde sett dette og fattet at noe var galt, så hun satte seg ned og pratet med meg, og fikk meg til åringe en kompis som igjen kjørte meg til psykolog, og derfra ble jeg sendt rett til Oppdøl for å si det slik...

Da hadde jeg gått med en dyp psykose i tre uker, der jeg blandt annet kjøpte meg sko fordi det ba meg om det!?!

Det finnes mange psykoser, og de er vankselig å komme ut av om man ikke får hjelp...

Sammen med en annen dame på avdelingen klarte jeg å komme ut av den psykosen ganske raskt, til forbauselse til både leger og pleiere. hun var selv innlagt og en godt voksen dame.

Hun lærte meg å komme tilbake til denne verden, med å lære meg å "se" utover og ikke fortsette lenger inn....

I denne perioden nektet jeg å ta medisiner i tillegg så min vei tilbake til virkeligheten var ikke ved hjelp av medisiner for å si det sånn!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er ikke jeg noen fagperson men har selv hatt psykose...

Dette var før jeg begynnte å ruse meg...

Fikk også en etter at jeg hadde drevet med stoff i tre år, men den var faktisk "bedre" enn den som ikke var rusutløst...

Den jeg fikk når jeg hadde gått på stoff var annerledes enn den første... Da måtte jeg innlegges på §3

En psykose er å såvidt jeg har forstått av psykologene en slags måte å gå inn i seg selv, uten evene til å komme seg ut igjen ved egen hjelp...

Man svever i et kaos av rare drømmer, i både sovene og våken tilstand. Man har ikke kontakt med den virkelig verden og tror fullt og fast på at personene i omverdenen er også med i "spillet", forfølgelses vanvidd hører også med i tillegg til halliser...

Med andre ord man opplever noe som ikke er!

Da jeg hadde den siste psykosen så møtte jeg meg selv regelrett i døren... Det var da jeg gjikk ut og banket på vinduet for å vekke meg selv som lå og sov på sofaen, da det ikke virket banket jeg på døren, og jeg åpnet faktisk...

men det var ikke jeg som sto der... Husværten min hadde sett dette og fattet at noe var galt, så hun satte seg ned og pratet med meg, og fikk meg til åringe en kompis som igjen kjørte meg til psykolog, og derfra ble jeg sendt rett til Oppdøl for å si det slik...

Da hadde jeg gått med en dyp psykose i tre uker, der jeg blandt annet kjøpte meg sko fordi det ba meg om det!?!

Det finnes mange psykoser, og de er vankselig å komme ut av om man ikke får hjelp...

Sammen med en annen dame på avdelingen klarte jeg å komme ut av den psykosen ganske raskt, til forbauselse til både leger og pleiere. hun var selv innlagt og en godt voksen dame.

Hun lærte meg å komme tilbake til denne verden, med å lære meg å "se" utover og ikke fortsette lenger inn....

I denne perioden nektet jeg å ta medisiner i tillegg så min vei tilbake til virkeligheten var ikke ved hjelp av medisiner for å si det sånn!

Hei!

Vil bare si TUSEN TAKK for beskrivelsen din!!

Tippa over på knips en gang, var temmelig sikker på at det jeg opplevde var en psykose, men kunne jo ikke være 100 % sikker, har aldri vært borti slike ting tidligere. NÅ er jeg SIKKER!! Det du beskrev var akkurat det jeg opplevde, bortsett fra at jeg fikk "oppheng" i alt rundt meg, som et evig deja vu. Og gjentok meg selv gang på gang fordi jeg ikke var sikker på om jeg virkelig hadde sagt det jeg hadde tenkt å si eller om jeg bare hadde tenkt at jeg hadde sagt det. Samtidig var jeg også "klar" i hodet, jeg visste at det hadde gått veldig galt og var sikker på at gaustad var neste stopp. Men jeg kom meg ut av det, kun ved hjelp av en god kompis som hadde sett det før, thank God!

Men nå et spørsmål til deg:

Hvis jeg blir veldig fjern eller full nå så opplever jeg veldig mye av det samme jeg opplevde den natta, ikke like heftig da og jeg klarer som oftest å ta såpass kontroll over tankene mine at situasjonen faktisk blir utholdbar. Det jeg opplever da, som faktisk skjer ganske ofte, er det en virkelig psykose? eller en slags angstreaksjon fordi jeg blir for rusa og blir redd for å bli psykotisk? Kan jeg en dag IKKE klare å styre tankene mine og plutselig falle i en enda verre psykose?

Dette ble veldig, veldig rotete, men håper du forstår hva jeg skal fram til. Og setter utrolig pris på det, om du kan svare meg på noe av det jeg lurer på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

Vil bare si TUSEN TAKK for beskrivelsen din!!

Tippa over på knips en gang, var temmelig sikker på at det jeg opplevde var en psykose, men kunne jo ikke være 100 % sikker, har aldri vært borti slike ting tidligere. NÅ er jeg SIKKER!! Det du beskrev var akkurat det jeg opplevde, bortsett fra at jeg fikk "oppheng" i alt rundt meg, som et evig deja vu. Og gjentok meg selv gang på gang fordi jeg ikke var sikker på om jeg virkelig hadde sagt det jeg hadde tenkt å si eller om jeg bare hadde tenkt at jeg hadde sagt det. Samtidig var jeg også "klar" i hodet, jeg visste at det hadde gått veldig galt og var sikker på at gaustad var neste stopp. Men jeg kom meg ut av det, kun ved hjelp av en god kompis som hadde sett det før, thank God!

Men nå et spørsmål til deg:

Hvis jeg blir veldig fjern eller full nå så opplever jeg veldig mye av det samme jeg opplevde den natta, ikke like heftig da og jeg klarer som oftest å ta såpass kontroll over tankene mine at situasjonen faktisk blir utholdbar. Det jeg opplever da, som faktisk skjer ganske ofte, er det en virkelig psykose? eller en slags angstreaksjon fordi jeg blir for rusa og blir redd for å bli psykotisk? Kan jeg en dag IKKE klare å styre tankene mine og plutselig falle i en enda verre psykose?

Dette ble veldig, veldig rotete, men håper du forstår hva jeg skal fram til. Og setter utrolig pris på det, om du kan svare meg på noe av det jeg lurer på.

Kan kansje være en slags angst reaksjon, alkohol er jo et rusmiddel det også...

Omdet ligger psykose latent for deg kan du kansje utløse dem i rusa tilstand....

Jeg får ikke det på alkohol, men jeg har også brukt dop etter jeg var innlaggt (sluttet nå da etter 9 år)

og jeg har ikke opplevd det så sterkt i ettertid....

Forkanten på en psykose kan jeg, fordi jeg merker at jeg forsvinner og greier å hente meg inn igjen, smått om senn, men må bare innrømme at fasen er ganske fasinerende og fantasifull og det kan være vanskelig å ville ut igjen, fordi den verdenen er faktisk god for noen, for andre er det værre...

Jeg merket ikke noe den gangen, og hadde det helt utmerket helt til "the real life" innhentet meg og jeg fant meg selv på selveste oppdøl...

da skjønnte jeg ingenting, det var som å vokne opp av en uvirkelig drømm, som jeg egentlig ikke ville ut av der og da, fordi jeg hadde godt i "min" verden.

Jeg lærte faktisk en god del om meg selv.

Jeg mener at vi som har opplevd en psykose sitter inne med opplysninger og erfaringer som en psykolog eller psykiater som ikke har opplev det selv aldri kan besitte seg...

Jeg husker hver en liten del av psykosen min... Og jeg holder på minnene sålenge jeg lever...

kansje det virker som om jeg forherliger psykoser, men jeg prater bare av egne erfaringer.

Og jeg kjenner folk som har opplevd virkelig grusomme psykoser...

Men jeg mener også det er feil å medisinere "friske" personer. Som rusmisbrukere med medisiner som gjør dem apatiske og "ape" dagen etter...

Syntes de skulle bli flinkere tilå få ut desse med kun tankehjelp, og støtte...

DET var ikke det jeg fikk av oppholdet mitt på avdelingen, fikk prate med en psykriater en gang i uken, resten av tiden satt jeg å røykte og drakk kaffè, og måtte se på de som var mye værre enn meg, jeg var den friskeste der. Kunne jo være på arbeidstuen men den var bare open noen ganger i uken og bare noen timer!

Aktivitøren der var god støtte for meg da hun behandlet meg som et menneske og ikke som spik spenna gær´n slik de gjorde på avdelingen...En stund...

Hele perioden da jeg ble frisk det tok ca en uke måtte være der i 6 nektet jeg å ta medisiner, og de vurderte faktis å ikke gi meg noe i det hele tatt, etter første uken da jeg komtil meg selv ba jeg om det fordi det var umulig å sove da folk lå å ropte og tok i døren (som JEG krevde å få låst etter en nattelig episode)

Men jeg er glad for opplevelsen min!

Tror ikke dette svart på spm ditt, men jeg tror at om du ruser deg på alkohol på den måten som du gjør... Blir helt rusa. kan utløse små psykoser (kommer vel NHD til å hudflette meg).

Så drikk heller små mengder enn for mye slik du blakker ut og mister styringen på den måten...

Dessuten er det morsommere å huske den moroa du har hatt isteden for å ha angst for å falle inn igjen!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Inkluderte noen av disse rusmiddlene du prøvde noen former for tyngre psykadelika? Trippet du?

Anbefaller at du leser noen bøker av Timothy Leary:

Your brain is God

Change your brain

A psycadelic experiment

Eventuelt "The tibetan book of the living(dead)".

Aldous Huxleys "The doors of perception" og "Heaven and Hell" kan være lurt at du leser.

Disse bøkerne er noe du bør lese hvis du har trippet og opplevd egodød o.l. De hjelper deg å håndtere opplevelsen, å styre opplevelsen, å bearbeide opplevelsen og de eventuelle etterspill som kan følge. Det man opplever på en tripp er vanskelig å absorbere, man tenker på en helt annen måte. LES BØKERNE!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...