mle Skrevet 24. januar 2003 Del Skrevet 24. januar 2003 Jeg har i mange år hatt diagnosen "irritabel tarm" i følge legen. Jeg har vært til flere undersøkelser, senest for 14 mnd. siden. Første gang var i 1989 da jeg fikk diagnosen ulcerøs collitt, under tvil, da undersøkelsen ikke ble gjennomført ordentlig da jeg hadde så vondt og var veldig urolig,jeg benyttet medisin over en tid (zalosyperin tror jeg det het) men sluttet da jeg ble bedre og var det i flere år senere. Det startet den gang med voldsomme diareer, smerter, slim og litt blod. Ved undersøkelsen nå sist ble jeg også undersøkt med røntgen grunnet at legen ikke klarer å få slangen mer enn 30 cm opp i tarmen. På røntgen så man da at jeg hadde en skarp sving på tarmen, dette er nok også årsaken til at jeg ofte har knip og smerter når tarmen er full/ting passerer. Problemet nå og som jeg ikke har hatt tidligere er nye for meg; jeg har voldsomme mengder luft i tarmen, trykket er stort og det spruter ut når jeg går på toalettet som kan være fra 10-20 ganger i døgnet. Det kommer da masse slim og en del blod. Det går ikke ann å holde igjen så det kan gå galt noen ganger. Vanlig avføring har jeg ca. hver 3 dag (normalt for meg ellers er 1-2 ganger om dagen slik har det vært i mange år, så bortsett fra ubehag som knip/litt smerter og det at jeg må på do der og da har jeg forsåvidt lært å leve med) Jeg har ikke hatt diare og ikke gått ned i vekt, har ikke/har ikke hatt feber siden dette startet i slutten av oktober i fjor. Legen min har sendt henvisning til ullevål og jeg har fått time der 6.februar men slik som jeg har det nå vet jeg ikke om jeg klarer å vente. Det er dager hvor jeg må på toalettet hvert 5 min, slik som i dag. På meg virker det som jeg reagerer på alt da det som skaper problemet er at det i det hele tatt er noe i tarmen. Grunnen til at jeg skriver til Doktor Online er at jeg ønsker å høre andres synspunkt på mine plager. Uansett hva legen sier kan dette ikke være noe jeg må leve med resten av livet, det må jo være noe som forårsaker det? Dette ble et langt spørsmål men jeg takker for svar og håper på noen gode råd. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/90663-problemer-med-tarmen/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Nina Lindstad, spesialist i allmennmedisin Skrevet 26. januar 2003 Del Skrevet 26. januar 2003 Plagene dine høres værre ut enn det man kan tilskrive en irritabel tarm. Det er viktig å få undersøkt med tanke på ulcerøs colitt, eventuelt cøliaki eller liknende. Dersom plagene er svært ille, bør kanskje legen din vurdere om du bør settes på Salazopyrin igjen. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/90663-problemer-med-tarmen/#findComment-500093 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.