Gå til innhold

Kjære alle sammen


Gjest LineK

Anbefalte innlegg

Jeg er så ute akkurat nå. Skal på jobb som lærer i morgen. Har opplegget klart, men hva så? Drikker cognac og nå skal jeg snart gå og legge meg. Det er mange ting med livet mitt som skulle vært annerledes..

Har hatt problemer i alle år, er det noen form for stønad jeg kan få? Jeg har prøvd og prøvd men får ikke fast jobb. Og snart MÅ jeg flytte hjemmefra? Hvordan skal jeg klare det økonomisk når jeg ikke har fast jobb og nok inntekt?

Spør om råd..håper noen har tips..

vennnlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Tror nok ikke det er noen *spesiell* stønad for det!

Eneste stønaden du kan få er vel på sosialkontoret som kan komme med supplerende til det du tjener i månden.

Altså det som er grunnlaget for livsopphold i din kommune.

Spørs jo hvor gammel du er da, siden du bor hjemme.

Betaler du noe der?

Om du betaler så få foreldrene dine til å skrive et brev på hvor mye du betaler for å bo i tillegg også strøm...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror nok ikke det er noen *spesiell* stønad for det!

Eneste stønaden du kan få er vel på sosialkontoret som kan komme med supplerende til det du tjener i månden.

Altså det som er grunnlaget for livsopphold i din kommune.

Spørs jo hvor gammel du er da, siden du bor hjemme.

Betaler du noe der?

Om du betaler så få foreldrene dine til å skrive et brev på hvor mye du betaler for å bo i tillegg også strøm...

Det hjelper ikke med noe brev. Foreldre har plikt til å forsørge ungene så lenge de bor hjemme og ikke klarer seg selv. Hvis foreldene går på sosialkontoret og spør etter hjelp sier de at man ikke har plikt til det. Litt av et paradoks det der.

PS. Jeg kjenner flere som har prøvd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du er ferdig med videregående har ikke foreldrene dine plikt til å forsørge deg, nei.

Om du skal søke sosialhjelp må du legge ved all form for dokumentasjon på inntekter og utgifter.

Litt av et styr!

Så lenge du ikke har jobb vil du ha rett på arbeidsledighetstrygd fra Aetat.

Om du mener du har rettigheter i forhold til tygdesystemet må du snakke med legen din og Trygdekontoret.

Hilsen ei som snart er sosionom :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du er ferdig med videregående har ikke foreldrene dine plikt til å forsørge deg, nei.

Om du skal søke sosialhjelp må du legge ved all form for dokumentasjon på inntekter og utgifter.

Litt av et styr!

Så lenge du ikke har jobb vil du ha rett på arbeidsledighetstrygd fra Aetat.

Om du mener du har rettigheter i forhold til tygdesystemet må du snakke med legen din og Trygdekontoret.

Hilsen ei som snart er sosionom :)

Hvem skal forsørge de som går siste år på videregående da? Man mister barnetrygd, barnebidrag og barnetillegg på uføretrygd når barnet fyller 18 år og da er det vanskelig å ha nok penger til 18-åringen.

Jeg måtte gå i banken og ta opp lån. Neste år er datteren min 18 år og da er det samme greia en gang til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hvem skal forsørge de som går siste år på videregående da? Man mister barnetrygd, barnebidrag og barnetillegg på uføretrygd når barnet fyller 18 år og da er det vanskelig å ha nok penger til 18-åringen.

Jeg måtte gå i banken og ta opp lån. Neste år er datteren min 18 år og da er det samme greia en gang til.

Har ikke familien penger til mat og husleie så har de rett på sosialhjelp.

Det er hovedregelen.

Når det er sagt, så står det også i loven at man skal prøve andre utveier først.

Noen ganger får man derfor beskjed om å selge eiendeler eller å ta opp lån, dessverre.

Får man avslag på en søknad bør man uansett klage til kontoret. Hjelper ikke det, kan man sende klage til Fylkesmannen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ikke familien penger til mat og husleie så har de rett på sosialhjelp.

Det er hovedregelen.

Når det er sagt, så står det også i loven at man skal prøve andre utveier først.

Noen ganger får man derfor beskjed om å selge eiendeler eller å ta opp lån, dessverre.

Får man avslag på en søknad bør man uansett klage til kontoret. Hjelper ikke det, kan man sende klage til Fylkesmannen.

Om forskjellige former for støtte og hva du kan regne med:

http://www.helsenett.no/kap9.html

Sosialtjenesteloven, om økonomisk hjelp:

http://www.lovdata.no/all/tl-19911213-081-005.html

Informasjon fra Helse og sosial departementet. Her står det MYE!!

http://odin.dep.no/sos/norsk/publ/rundskriv/030031-250013/index-dok000-b-n-a.html

Kan de store ungene ha rett på støtte fra lånekassen? Stipend skal ikke betales tilbake.

www.lanekassen.no

Det er visst i barneloven det står at foreldrene har plikt til å forsørge barna til de er ferdige med den skolegang som er vanlig. (Videregående)

Mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ikke familien penger til mat og husleie så har de rett på sosialhjelp.

Det er hovedregelen.

Når det er sagt, så står det også i loven at man skal prøve andre utveier først.

Noen ganger får man derfor beskjed om å selge eiendeler eller å ta opp lån, dessverre.

Får man avslag på en søknad bør man uansett klage til kontoret. Hjelper ikke det, kan man sende klage til Fylkesmannen.

Å klage til Fylkesmannen tar ca 1 1/2 år så det er ingen hjelp i øyeblikket. Hvis ikke det har forandret seg de siste årene.

Men det er sant, man har ingen plikt til å forsørge ungdom over 18 år selv om de går på skolen og bor hjemme og ungdommen har ikke krav på penger fordi foreldrene kan forsørge dem. Det er dette sosialkontoret forklarer dersom du spør etter hjelp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor gammel er du - og har du gjennomført noen form for utdannelse?

Jeg er 28 og har 4,5 års utdannelse bak meg. Har stort sett bodd hjemme siden jeg ble ferdig med utdannelsen (2 år siden) og søkt jobber. Antakelig en vanskelig utdannelse å få jobb innen. Nå har jeg snakket med legen og skal søke attføring (omskolering) men hvordan i all verden finne ut hvilken utdannelse jeg skal ta da?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest ikke undertegnet

Jeg er 28 og har 4,5 års utdannelse bak meg. Har stort sett bodd hjemme siden jeg ble ferdig med utdannelsen (2 år siden) og søkt jobber. Antakelig en vanskelig utdannelse å få jobb innen. Nå har jeg snakket med legen og skal søke attføring (omskolering) men hvordan i all verden finne ut hvilken utdannelse jeg skal ta da?

Vil du være sikret arbeid, så ta utdannelse inne helsesektoren.

Der kan du forøvrig ofte få jobb uten relevant utdannelse også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...