Demeter1 Skrevet 27. januar 2003 Del Skrevet 27. januar 2003 Hei! Fikk nylig beskjed om at jeg er allergisk mot katt (3+), hund (3+) og timotei (2+). Er gravid i niende måned, og har både katt og hund i huset. Legen har skrevet ut Polaramin (antihistamin) mot allergien, og jeg har fått beskjed om at jeg bør kvitte meg med dyrene. Lurer på følgende: 1. Hvor sannsynlig er det at allergiene avtar når jeg har født? 2. Kan man leve et ok liv med medisiner og dyr i huset - vet å legge om rutinene litt (dyrefrie rom, hyppigere renhold osv.)? 3. Reduserer jeg babyens immunforsvar mot allergi når jeg tar antihistamin i svangerskapet (evt. under amming)? 4. Når kan jeg vente å få effekt av medisinene (har tatt dem i ei knapp uke)? Symptomene jeg har er vondt i brystet (skal sjekkes for astma) og vond tørrhoste. Merker ikke noe i øynene og er bare litt snufsete. 5. Kan allergi forårsake ekstrem halsbrann? Har vært veldig plaget under hele svangerskapet, men er blitt betydelig bedre etter at jeg begynte med medisiner. Hilsen 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/90953-gravid-og-fersk-allergiker/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Ragnhild Halvorsen, Lege Spesialist i Immunologi Skrevet 30. januar 2003 Del Skrevet 30. januar 2003 Kjære Demeter1 1. Sannsynligheten for at en allergi som nylig er dukket opp og gir både symptomer og klart positive allergitester skal forsvinne etter du har født er liten. Grunnen til at du har plager er nok dessverre regelmessig kontakt med dyr og dyrehårsallergien forsvinner ikke selv etter en fødsel. 2. Sjansen for at plagene dine tiltar er absolutt tilstede så lenge du har dyr du reagerer på så tett på deg. Men det er noen som klarer seg bra selv med dyr i hjemmet uten at det er mulig å forklare hvorfor. Medisiner som antihistaminer (som du har fått) hjelper nok noe, emn sjelden slik at su blir helt symptomfri. Og hvis det viser seg at du har astma er jeg redd det eneste fornuftige er å sette bort dyrene. Hva om du får et barn som får astma og dyrehårsallergi også? Da bare MÅ du kvitte deg med dyrene. 3. Det at du tar antihistamin reduserer ikke barnets immunforsvar. 4. Antihistaminvirkningen kommer fort. Det du kan forvente god virkning på er snufsingen, tørrhosten og smertene i brystet er det mer tvilsomt om antihistamin har effekt på. Polaramin har den plagsomme bivirkningen at man blir svært trett av den. 5. Halsbrannen er nok mer et resultat av svangerskapet enn av allergien. Antihistamin hjelper nok noe mot kvalme, men jeg har ikke hørt at det hjelper mot halsbrann. Lykke til videre og med noen vanskelige valg du må gjøre. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/90953-gravid-og-fersk-allergiker/#findComment-504435 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.