Gå til innhold

Kan angstanfall utløse epilepsianfall?


Gjest Windsong

Anbefalte innlegg

Gjest Windsong

Hadde en svært ubehagelig opplevelse lørdag. Satt foran PCn og chattet med noen venner, da jeg plutselig fikk kraftige angstsymptomer (kvelningsfornemmelser/hyperventilering, hjertebank, skjelving, uvirkelighetsfølelse, kaldsvette) så jeg la meg ned og forsøkte uten hell å få kontroll over pusterytmen. Så fikk jeg epilepsianfall, etter å ha vært anfallsfri siden 8.8.2001. Husker (alt for godt) hvordan krampene tok meg før jeg mistet bevisstheten. De fryktelige sekundene det tok, har vært som "å få kastet bensin på bålet." Nå går jeg hele tiden og kjenner på allskens rare fornemmelser i kroppen, og er livredd for å få nye anfall når jeg er alene eller i en situasjon hvor jeg kan skade meg.

Før idag fikk jeg nok et angstanfall, og det var da det ekle spørsmålet overskriften refererer til dukket opp. Mitt EEG viser lett epileptisk aktivitet ved hyperventilering. Betyr det at et angstanfall kan utløse et epilepsianfall om man er riktig uheldig???

*grøss og gru*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hei Windsong!

Regner med at du hadde ønsket deg et kvalifisert svar denne gangen - men siden nhd ikke svarer her lenger, så tenkte jeg at jeg kunne dele noen erfaringer med deg på dette området.

Mannen min hadde i flere år en noe man antok var panikk-angstanfall. For et par år siden fikk han diagnostisert epilepsi - og etter at han ble tilstrekkelig medisinert har han ikke lenger de gamle "panikk-angstanfallene". Derimot har han fortsatt epi-anfall - men heldigvis mye sjeldnere enn før... Han er ofte i dårlig form også timene før han får anfall - har mye uro og rare fornemmelser i kroppen.

Jeg vet ikke om angstanfall kan utløse epilepsianfall - men antar i alle fall at epilepsien alene kan gi mange ulike symptomer - inklusive anfall som ligner angstanfall. Kanskje trenger du justering av epilepsimedisinene dine?

(Dette er som du skjønner ren synsing fra min side. Hvis du har ønsker svar fra en nevrolog kan du f.eks. spørre her : www.ks.se )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Windsong

Hei Windsong!

Regner med at du hadde ønsket deg et kvalifisert svar denne gangen - men siden nhd ikke svarer her lenger, så tenkte jeg at jeg kunne dele noen erfaringer med deg på dette området.

Mannen min hadde i flere år en noe man antok var panikk-angstanfall. For et par år siden fikk han diagnostisert epilepsi - og etter at han ble tilstrekkelig medisinert har han ikke lenger de gamle "panikk-angstanfallene". Derimot har han fortsatt epi-anfall - men heldigvis mye sjeldnere enn før... Han er ofte i dårlig form også timene før han får anfall - har mye uro og rare fornemmelser i kroppen.

Jeg vet ikke om angstanfall kan utløse epilepsianfall - men antar i alle fall at epilepsien alene kan gi mange ulike symptomer - inklusive anfall som ligner angstanfall. Kanskje trenger du justering av epilepsimedisinene dine?

(Dette er som du skjønner ren synsing fra min side. Hvis du har ønsker svar fra en nevrolog kan du f.eks. spørre her : www.ks.se )

Hei, og takk for svar!

Jeg kommer til å spørre psykiateren min om dette imorgen, og nevrologen min når jeg har time hos han i mars. Har selv vært inne på tanken om at mine angstanfall egentlig er epilepsianfall, men jeg tror ikke det. Jeg får helt klassiske panikksymptomer i form av kvelningsfornemmelser, press i brystet, hyperventilering, hjertebank, skjelving, sterk anspenthet, uvirkelighetsfølelse, dødsangst. Jeg er klar i toppen under anfallene, og kan svare på tiltale (dog i en svært kortfattet form). Det pågår som regel i rundt 20 minutter, men jeg har også opplevd anfall som har pågått i timer. Etterpå er jeg sliten, og har behov for å hvile. Men etter et epilepsianfall (grand mal/GTK) er jeg helt UTLADET resten av dagen, har gjerne kraftig hodepine og er kvalm. Etter oppvåkning er jeg helt dessorientert, klarer ikke snakke samenhengende (forveksler ord med hverandre).

Det er forskjellen i hvordan jeg føler meg etterpå, som gjør meg rimelig sikker på at panikkanfallene mine er panikkanfall og ikke epilepsianfall. Men for all del: Det var du gjorde meg oppmerksom på muligheten, jeg skal sjekke det ut i morgen den dag!

Hvilke symptomer hadde mannen din, siden det ble tolket som panikkangst?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...