Gå til innhold

ADHD


Gjest hemilie

Anbefalte innlegg

Gjest hemilie

Jeg har en gutt som nå er 10 år. 6 år gammel ble han utredet av nevropsykolog pga. overaktivitet og konsentrasjonsvansker. Testene viste gode evnemessige forutsetninger, spesiellt visuospatiale, tilsvarende lave skår på abstraksjon. Testen viste problemer med executive funksjonen og problemløsningsferdigheter i ustrukturerte settinger, innlæringsvansker, hukommelsesvansker. Ikke ADHD var konklusjonen. Gutten er nå 10 år. Utredning ved BUP viser at gutten har gode evner langt over gjennomsnittet, men yter langt under gjennomsnittet. Lave skår på forestillingsevne, abstraksjon og helhetsoppfattelse. Ikke ADHD er resultatet men symptomer som samsvarer. Gutten sliter sosialt. Som mor ser jeg en betydelig vanske med sosialt samspill, samt temperementsproblemer. Faren har et voldsomt temperement, og en total mangel på empati. Spørsmålet mitt er om jeg som mor skal godta at det ikke feiler gutten min noe og at han ikke trenger hjelp. Faren har vært voldelig siden tidlige ungdomsår og vist oppførsel som ikke er i tråd med intellektuelle/faglige prestasjoner. Det er mangel på selvregulering som er fremtrende. Spørsmålet mitt er også hvorvidt de symptomer som fremkommer kan tilskrives andre psykiske vansker. På farssiden er det manisk/deppresiv lidelse. Farmor har diagnosen cyclotymi og ble først syk som 16åringer med flere selvmordsforsøk bak seg. Hyn mangler selvinnsikt og opprer ukontrollert og ufornuftig og er intens i sosiale samspill.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...