Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Det er fordelen med å vite litt om trening, for leser man litt om det, samt erfarer en del selv, så finner man ut at jo-jo greier ikke fungerer.

Derfor ler jeg av alle disse patetiske menneskene som kliner til med en eller annen slankekur og faktisk tror på at 2 mnd med ditten eller datten vil forandre dem.

Det hele handler tross alt om å forandre livsstilen permanent. Ikke å forandre livsstilen i 2 måneder.

Akkurat:)

For jeg mener også det samme om slankekurer/fetekurer. Alt handler om å tenke langsiktig og legge om livstilen som du sier.

Det beste er å ikke forvente seg resultater i løpet av så og så mange uker.. Men trener man jevnt kondisjon og styrke vil det komme etterhvert uansett.

Og utseendet er én ting -de helsemessige gevinstene ved trening og sunt kosthold er jo enda viktigere:)

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/91095-lystig-og-neuni/page/2/#findComment-502567
Del på andre sider

Fortsetter under...

Akkurat:)

For jeg mener også det samme om slankekurer/fetekurer. Alt handler om å tenke langsiktig og legge om livstilen som du sier.

Det beste er å ikke forvente seg resultater i løpet av så og så mange uker.. Men trener man jevnt kondisjon og styrke vil det komme etterhvert uansett.

Og utseendet er én ting -de helsemessige gevinstene ved trening og sunt kosthold er jo enda viktigere:)

Nettopp!

Dessuten har enkelte det med å bli ekstremt fanatiske, og tolke det å legge om livsstilen som at de må gjøre det 100 %. Dette stemmer selvsagt ikke.

Man bør f.eks. være seriøs mandag - fredag, og ta en spisedag per uke hvor man kan dytte i seg alt man vil, samt aldri trene i helgene.

Personlig har jeg, selv når jeg nesten var fanatisk, fylla i helgene, spist det jeg ville i helgene, osv. Med gode resulater.

Det å forandre livsstil skal tross alt ikke påvirke livet negativt, og blir man for fanatisk blir det hele bare destruktivt og man går lei.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/91095-lystig-og-neuni/page/2/#findComment-502573
Del på andre sider

Nettopp!

Dessuten har enkelte det med å bli ekstremt fanatiske, og tolke det å legge om livsstilen som at de må gjøre det 100 %. Dette stemmer selvsagt ikke.

Man bør f.eks. være seriøs mandag - fredag, og ta en spisedag per uke hvor man kan dytte i seg alt man vil, samt aldri trene i helgene.

Personlig har jeg, selv når jeg nesten var fanatisk, fylla i helgene, spist det jeg ville i helgene, osv. Med gode resulater.

Det å forandre livsstil skal tross alt ikke påvirke livet negativt, og blir man for fanatisk blir det hele bare destruktivt og man går lei.

Ja, det er derfor så mange sprekker/gir opp for de legger om 100% og det blir for vanskelig å gjennomføre. Man kan ikke klare å snu opp ned på livet fra én dag til en annen. Og ikke er det hensiktsmessig.

Jeg er slett ikke gjennomført. Men jeg driter i det. Det har ihvertfall holdt til årevis med trening.

Og nå som jeg har sluttet å røyke blir kondisjonstreningen litt mer motiverende å gjøre:)

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/91095-lystig-og-neuni/page/2/#findComment-502580
Del på andre sider

Hvis du skulle dele det overstående 1-2,1-2 programmet inn i 1,2,3,4 eller 1,2,3 (altså 3 eller 4 ganger pr. uke, med kun en gang pr. muskelgruppe i uken), hvordan ville det da sett ut?

Er ikke akkurat topptrent selv, men er såpass i form at jeg klarer å ta meg skikkelig ut på en økt. Så nå som jeg har begynt å trene igjen tenkte jeg at jeg skulle begynne med 2 ganger pr. uke, og så gå over til 1 gang.

"..............."

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/91095-lystig-og-neuni/page/2/#findComment-502581
Del på andre sider

Ja, det er derfor så mange sprekker/gir opp for de legger om 100% og det blir for vanskelig å gjennomføre. Man kan ikke klare å snu opp ned på livet fra én dag til en annen. Og ikke er det hensiktsmessig.

Jeg er slett ikke gjennomført. Men jeg driter i det. Det har ihvertfall holdt til årevis med trening.

Og nå som jeg har sluttet å røyke blir kondisjonstreningen litt mer motiverende å gjøre:)

Røyking er en av tingene jeg skeier ut med. Det alkhol, usunn mat, osv :)

Men enkelte ting bør man begrense til helgene, og det blir nok snart slutt på den daglige grandiosaen :)

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/91095-lystig-og-neuni/page/2/#findComment-502583
Del på andre sider

Hvis du skulle dele det overstående 1-2,1-2 programmet inn i 1,2,3,4 eller 1,2,3 (altså 3 eller 4 ganger pr. uke, med kun en gang pr. muskelgruppe i uken), hvordan ville det da sett ut?

Er ikke akkurat topptrent selv, men er såpass i form at jeg klarer å ta meg skikkelig ut på en økt. Så nå som jeg har begynt å trene igjen tenkte jeg at jeg skulle begynne med 2 ganger pr. uke, og så gå over til 1 gang.

"..............."

Jeg liker best å dele kroppen i 4, og etter noen uker med rolig trening, hele kroppen 2 ganger per uke fordelt på 2 økter, så kommer jeg til å gå tilbake til dette oppsettet igjen. Da deler jeg kroppen opp på to måter, og varierer mellom dem, men dette er litt smak og behag, så lenge man passer på ikke å belaste to muskler like etter hverandre (f.eks. ikke skuldre dagen etter bryst, siden man bruker mye skuldre når man trener bryst, osv).

Sånn her trener jeg (til vanlig):

Mandag: Bryst og forsiden av skuldrene.

Tirsdag: Rygg og baksiden av skuldrene.

Torsdag: Bein.

Fredag: Armer

Eventuelt:

Mandag: Bryst og biceps.

Tirsdag: Bein.

Torsdag: Rygg og baksiden av skuldrene.

Fredag: Forsiden av skudrene og triceps.

-----------------------------------------------------------

Generelt: 3 øvelser på store muskelgrupper (rygg, bryst, bein). 2 øvelser på mindre muskelgrupper (armer, skuldre (her to øvelser på forsiden og en på baksiden).

ETT sett per øvelse hvor jeg tar meg helt ut, og dette er det siste settet per øvelse. De første settene per øvelse fungerer mer som en slags opparbeiding til den svært tunge sisteserien, hvor man tar ut alt.

Eks: Benkpress: 1 * 15 (veldig lette vekter for å varme opp).

1 * 8 (Så lette vekter at man lett skulle klart å løfte dobbelt så mange repetisjoner).

1 * 6 (Mer vekter, men 6 rep på dette er lett).

1 * 2 (Dette nest siste settet blir gjort for å på en måte beregne hvor mye man skal ha på i det siste settet, altså det settet hvor man tar seg HELT ut. Dette er forholds tunge vekter, men man skal ikke slite med de to repetisjonene.

1 * ca 6. Her skal man ta seg såpass ut at det ikke er nødvendig med flere sett etter dette. Her snakker vi om tunge vekter.

Dette er bare et eksempel, og benkpress er noe man ofte kjører veldig tungt. Derfor så "mange" sett før det siste og avgjørende løftet.

Etter dette ville jeg kjørt f.eks. skråbenk med to sett. Et med forholdsvis tunge vekter, men ikke sånn at man sliter ræva av seg, og så ett sett hvor man sliter ræva (eller i dette eksemplet; brystet) av seg.

Så to sett med f.eks. kabelcross flies eller pec dec, øvelser man skal kjøre lett, og her ville jeg kjørt ca 12-15 repp.

Altså sitter man da igjen med totalt 4 sett på brystet. Når jeg sier sett mener jeg da effektive sett, hvor man tar seg helt ut. Det andre blir mer å regne som "oppvarming", eller rett å slett å forberede musklene på det som kommer i siste settet.

Du ser også at jeg skrev opp 2 øvelser på f.eks. biceps og Triceps, noe som betyr at jeg her bare ville kjørt TO effektive sett. Biceps alene, samt triceps alene, er økter som ofte er over på 10 minutter.

Man har for øvrig ganske lange pauser når man kjører så tungt i siste settet. Dette settet skal man tross alt være klar for å ta, da det er her man gir alt.

Noen mener at denne måten å trene på er bullshit, i hvert fall når det ble vanlig å trene sånn for noen år siden. Enkelte sverger jo fortsatt på å kjøre en biceps økt på en time, noe som ikke resulterer i overtrening. Fakta er at man aldri bør bruke mer enn 30-45 minutter per økt, og den eneste som bør ta så lang tid er beintreninga. Her snakker vi trossalt om tre muskler (forsiden, baksiden og legger), og siden bein er så tungt å trene blir ofte pausene forholdsvis lange. I hvert fall når man kjører tunge øvelser som beinpress eller bøy.

Poenget er at mer ikke er bedre, og selv profesjonelle bodybildere som er proppfulle av steroider (noe som betyr at de kan trene LANGT hardere enn vanlige mennesker uten å bli overtrente) trener ofte ikke mer enn 3-4 dager i uka, og 30-45 minutter per økt. Dette uten oppvarming og eventuell aerobisk aktivitet etter økta.

Jeg har prøvd de fleste måter å trene på, og for meg gir dette gode resultater, og langt bedre enn når man i gamle dager trente i 1.5 timer, og ikke ble annet enn ekstremt overtrent, og overtrening gir ikke muskelvekst. Det er sikkert.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/91095-lystig-og-neuni/page/2/#findComment-502585
Del på andre sider

Annonse

Jeg liker best å dele kroppen i 4, og etter noen uker med rolig trening, hele kroppen 2 ganger per uke fordelt på 2 økter, så kommer jeg til å gå tilbake til dette oppsettet igjen. Da deler jeg kroppen opp på to måter, og varierer mellom dem, men dette er litt smak og behag, så lenge man passer på ikke å belaste to muskler like etter hverandre (f.eks. ikke skuldre dagen etter bryst, siden man bruker mye skuldre når man trener bryst, osv).

Sånn her trener jeg (til vanlig):

Mandag: Bryst og forsiden av skuldrene.

Tirsdag: Rygg og baksiden av skuldrene.

Torsdag: Bein.

Fredag: Armer

Eventuelt:

Mandag: Bryst og biceps.

Tirsdag: Bein.

Torsdag: Rygg og baksiden av skuldrene.

Fredag: Forsiden av skudrene og triceps.

-----------------------------------------------------------

Generelt: 3 øvelser på store muskelgrupper (rygg, bryst, bein). 2 øvelser på mindre muskelgrupper (armer, skuldre (her to øvelser på forsiden og en på baksiden).

ETT sett per øvelse hvor jeg tar meg helt ut, og dette er det siste settet per øvelse. De første settene per øvelse fungerer mer som en slags opparbeiding til den svært tunge sisteserien, hvor man tar ut alt.

Eks: Benkpress: 1 * 15 (veldig lette vekter for å varme opp).

1 * 8 (Så lette vekter at man lett skulle klart å løfte dobbelt så mange repetisjoner).

1 * 6 (Mer vekter, men 6 rep på dette er lett).

1 * 2 (Dette nest siste settet blir gjort for å på en måte beregne hvor mye man skal ha på i det siste settet, altså det settet hvor man tar seg HELT ut. Dette er forholds tunge vekter, men man skal ikke slite med de to repetisjonene.

1 * ca 6. Her skal man ta seg såpass ut at det ikke er nødvendig med flere sett etter dette. Her snakker vi om tunge vekter.

Dette er bare et eksempel, og benkpress er noe man ofte kjører veldig tungt. Derfor så "mange" sett før det siste og avgjørende løftet.

Etter dette ville jeg kjørt f.eks. skråbenk med to sett. Et med forholdsvis tunge vekter, men ikke sånn at man sliter ræva av seg, og så ett sett hvor man sliter ræva (eller i dette eksemplet; brystet) av seg.

Så to sett med f.eks. kabelcross flies eller pec dec, øvelser man skal kjøre lett, og her ville jeg kjørt ca 12-15 repp.

Altså sitter man da igjen med totalt 4 sett på brystet. Når jeg sier sett mener jeg da effektive sett, hvor man tar seg helt ut. Det andre blir mer å regne som "oppvarming", eller rett å slett å forberede musklene på det som kommer i siste settet.

Du ser også at jeg skrev opp 2 øvelser på f.eks. biceps og Triceps, noe som betyr at jeg her bare ville kjørt TO effektive sett. Biceps alene, samt triceps alene, er økter som ofte er over på 10 minutter.

Man har for øvrig ganske lange pauser når man kjører så tungt i siste settet. Dette settet skal man tross alt være klar for å ta, da det er her man gir alt.

Noen mener at denne måten å trene på er bullshit, i hvert fall når det ble vanlig å trene sånn for noen år siden. Enkelte sverger jo fortsatt på å kjøre en biceps økt på en time, noe som ikke resulterer i overtrening. Fakta er at man aldri bør bruke mer enn 30-45 minutter per økt, og den eneste som bør ta så lang tid er beintreninga. Her snakker vi trossalt om tre muskler (forsiden, baksiden og legger), og siden bein er så tungt å trene blir ofte pausene forholdsvis lange. I hvert fall når man kjører tunge øvelser som beinpress eller bøy.

Poenget er at mer ikke er bedre, og selv profesjonelle bodybildere som er proppfulle av steroider (noe som betyr at de kan trene LANGT hardere enn vanlige mennesker uten å bli overtrente) trener ofte ikke mer enn 3-4 dager i uka, og 30-45 minutter per økt. Dette uten oppvarming og eventuell aerobisk aktivitet etter økta.

Jeg har prøvd de fleste måter å trene på, og for meg gir dette gode resultater, og langt bedre enn når man i gamle dager trente i 1.5 timer, og ikke ble annet enn ekstremt overtrent, og overtrening gir ikke muskelvekst. Det er sikkert.

Jeg skrev at denne metoden i gamle dager ble regnet som ganske tullete, og med gamledager mener jeg noe sånn som for 3-4 år siden.

Nå tror jeg de aller aller fleste som driver med seriøs trening (sånn med unntak av inkompetente instruktører på sats) er klar over hvor bra denne måten er å trene på, samt hvor meningsløst det er å slite på muskelene i time etter time, 6 dager i uka.

Dette er likevel avehengig av at man KLARER å presse seg max på siste settet, og derfor er det ikke anbefalt til nybegynnere. Rett og slett fordi de ikke klarer å gjøre øvelsene helt riktig, samt at de ikke klarer å presse seg såpass hardt at dette ene settet vil gjøre noe for dem.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/91095-lystig-og-neuni/page/2/#findComment-502592
Del på andre sider

Hehehe, du følte deg truffet nå ja. Har du regnet på hva den siste spinnningtimen kostet deg egentlig? Ha!

Du kunne kanskje like greit ha kjøpt deg en sykkel for den prisen;-P

Lettere truffet ja .... *snufs*

Tror hvis jeg hadde regnet ut timeprisen for mine treninger så hadde de blitt rimelig dyre. Nå i januar er det sletets ikke verst - men det var å strekke denne perioden utover januar .... nærmer meg snart det kritiske månedsskiftet her .... *puh*

Hva trener du ? og hvor ?

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/91095-lystig-og-neuni/page/2/#findComment-502664
Del på andre sider

Lettere truffet ja .... *snufs*

Tror hvis jeg hadde regnet ut timeprisen for mine treninger så hadde de blitt rimelig dyre. Nå i januar er det sletets ikke verst - men det var å strekke denne perioden utover januar .... nærmer meg snart det kritiske månedsskiftet her .... *puh*

Hva trener du ? og hvor ?

Vel, du kan jo gjøre mine forhåndsdømminger av jojo-trenere til skamme nå da..:-)

Hvis du trener sånn i rykk og napp er det kanskje et poeng å ikke legge ambisjonene for høyt mhp intensitet og mengde(!) -så holder du kanskje ut myyye lenger;)

Jeg trener nå på Elixia. Styrke. Måtte begynne for 8 år siden pga en skade.

Men det er fordi:

1. jeg har "måttet"

2. jeg har aldri stillt meg selv spørsmålet "er det morsomt eller er det kjedelig å gjøre samme greia år etter år" *grøss*

3. jeg har satt av faste tider. det er min lille "ekstrajobb" å ta vare på helsa

4. jeg har vært tålmodig og har sett langtidsresultatene. fabelaktig for helsa! det er bare bonus at kroppen blir fastere.

Se effekten over tid, punky. Tålmooooodighet;)

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/91095-lystig-og-neuni/page/2/#findComment-503212
Del på andre sider

Tusen millioner takk,sdd,gleder meg til å ta fatt på det,dette kan du!

Visst restulatatet blir bra så får du vel få en belønning...

PS!

Trengte godt moralprekenen i begynnelsen!!

Jeg liker belønninger, og siden jeg vet at programmet vil funke veldig bra dersom du følger det, så får jeg vel bare se fram i mot denne belønningen! :)

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/91095-lystig-og-neuni/page/2/#findComment-503742
Del på andre sider

ehh...*skrape litt i jorda med skotuppen*...eg har no alltid vært litt kraftig bygd dahh.. så eg har vel alltid vært relativt sterk med tanke på at eg aldri har trent noko særlig. :) menneh..med kraftighet kjem lett overvekt, og det er det eg styrer med no. så..vær fornøyd med dei sparsomme bicepsene dine, du ;)

kraftig bygd du liksom...! Så smekker atte :))

(hei hei! Og ja - jeg snikleser ;) )

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/91095-lystig-og-neuni/page/2/#findComment-505578
Del på andre sider

hehehe....smekker? mmmm *nikke ironisk* smekker som ein vidjekvist og slank som ei lilje ;p

lenge sia eg har sett deg, både her og andre steder! åssen går'e? *klemmmmme* :))

Joda - her går det skal jeg si deg! Ungfolket vokser seg store og fine og a' mor prøver å gå motsatt vei mht str ;) Ellers pusser vi opp hus, tørker gulp, skifter bleier, vasker flasker og putter i smokker. Get the picture? *s* Du da? Hvordan går det??

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/91095-lystig-og-neuni/page/2/#findComment-506273
Del på andre sider

Annonse

Joda - her går det skal jeg si deg! Ungfolket vokser seg store og fine og a' mor prøver å gå motsatt vei mht str ;) Ellers pusser vi opp hus, tørker gulp, skifter bleier, vasker flasker og putter i smokker. Get the picture? *s* Du da? Hvordan går det??

hehe..du har det travelt tenker eg, ja ;)

eg? njæææ...tar ting pent (?) og rolig (!?) og ein dag om gangen (...) og forsøker for tida å få litt orden på dagene. (!!!??)

vel, vi får no sjå osv ;)

men eg kan ikkje skryte på meg å ha det så ille, altså. ;D har jo ein fyr her som driver og henger rundt i leiligheten min i tide og utide, og det er jo ikkje så verst, og så sant eg ikkje prøver å gape over for mykje, så er humøret og ting&tang temmelig stabilt. ;o

skikkelig kos å sjå nicket ditt her inne igjen, det er faen meg alt for lenge sia! ;) *koooos*

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/91095-lystig-og-neuni/page/2/#findComment-506307
Del på andre sider

hehe..du har det travelt tenker eg, ja ;)

eg? njæææ...tar ting pent (?) og rolig (!?) og ein dag om gangen (...) og forsøker for tida å få litt orden på dagene. (!!!??)

vel, vi får no sjå osv ;)

men eg kan ikkje skryte på meg å ha det så ille, altså. ;D har jo ein fyr her som driver og henger rundt i leiligheten min i tide og utide, og det er jo ikkje så verst, og så sant eg ikkje prøver å gape over for mykje, så er humøret og ting&tang temmelig stabilt. ;o

skikkelig kos å sjå nicket ditt her inne igjen, det er faen meg alt for lenge sia! ;) *koooos*

Gutta har begynt å SOVE på natta nå serri, så da får jeg tid til litt jeg og! Godt å høre at du har det bra :)

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/91095-lystig-og-neuni/page/2/#findComment-506327
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...