fcs Skrevet 28. januar 2003 Del Skrevet 28. januar 2003 Hei. Vår sønn er nå 3,5 år. Han fikk tidlig atopisk eksem/veskende utslett o.l. Dette er heldigvis etterhvert blitt borte. Han fikk i tillegg tidlig en allergisk reaksjon på melk, men dette har vi nå fått bekreftet er borte og han kan nå drikke vanlig melk. Senere viste det seg at han i tillegg er veldig allergisk mot egg og katt, som slår ut med klassifisering 3. Han er samtidig mer moderat allergisk (kl 1) mot hund, bjørk, pollen, etc. (dette arbeider vi kontinuerlig med for å avdekke), men var i forrige uke og fikk bekreftet ovennevnte allergi mot bl.a. hund. Denne allergien ble definert som "grensetilfelle". Vi finner problematikken rundt allergi veldig uoversiktelig og vanskelig å konkretisere, og det er helt klart en hel del ubesvarte spørsmål som fagpersonell ikke kan/ vet svaret på, pga. sykdommens kompleksitet. Vår store hodepine i denne anledningen omfatter familiens 10 år gamle hund. Vi vet utmerket godt hva man bør gjøre i en slik situasjon, men finner dette veldig vanskelig. Vi ønsker derfor å forsøke å få et så godt beslutningsgrunnlag som mulig før vi eventuelt treffer tiltak. Gutten har over en periode vært tett i nesen (fra høsten)og har samtidig hatt et utslett på øyelokket. Dette behandles nå med Zyrtec. Vi vet at denne tilstanden kan skyldes hunden, men ser at det kan være en hel del andre "kilder", bla. annet er det avdekket en del katter i -/ og rundt - barnehagen. I tillegg ser vi at en av personellet har katt hjemme, men vi antar at også flere av barna/ personalet kan ha katt hjemme. Andre mulige årsaker kan være tilsetningsstoffer i mat, øvrige ytre påvirkninger som forurensing (og åpenbart mye mer som vi ikke har oversikten over enda). Mine spørsmål i denne sammenhengen er følgende; 1. Er det en sammenheng mellom atopisk eksem, allergi og utvikling av astma? 2. Er det større sannsynlighet for at et barn med atopisk eksem som har allergi lettere utvikler astma, enn barn som "bare" er allergiske (uten atopisk eksem), m.a.o er allergener farligere med hensyn til utvikling av astma for barn med atopisk eksem? 3. Finnes det noen tallkilder på dette området - som underbygger grad av sannsynlighet for å utvikle astma? 4. Det å fjerne hunden blir en naturlig (men som kjent en vanskelig) avgjørelse, men i hvilken grad vil dette gi effekt, når man tar i betraktning alle andre allergener som han åpenbart utsettes for i løpet av året (katt, pollen, gress, mat osv. osv.)? 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/91140-atopisk-eksem-og-allergi-astma/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest ikke undertegnet Skrevet 28. januar 2003 Del Skrevet 28. januar 2003 Hei Vi hadde katt før, og broren min hadde både atopisk eksem og allergi. Han utviklet også astma etterhvert. Da kvittet vi oss med katten, dessverre. Jeg aner ikke om broren min fikk astma som utslag av atopisk eksem og allergien. (så svaret mitt hjalp kanskje ikke så mye..) Jeg har alltid hatt allergi mot katt, men aldri utviklet astma for det. Vi kvittet oss altså ikke med katten før broren min fikk astma. hilsen søster, 17 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/91140-atopisk-eksem-og-allergi-astma/#findComment-502432 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Ragnhild Halvorsen, Lege Spesialist i Immunologi Skrevet 30. januar 2003 Del Skrevet 30. januar 2003 Kjære fcs Barn med atopisk eksem og allergi har en 50 % sjanse for å utvikle astma, eller sagt på en annen måte - en 50 % sjanse for ikke å få astma. Det er også en høy grad av sannsynlighet for at barn med "bare" allergi utvikler astma, men saken er at de fleste allergikerbarn starter sin allergikarriere med eksem og matvareallergi og så går halvparten videre og får astma. Allergener er ikke farligere for barn som har atopisk eksem - allergener har betydning (i større og mindre grad)for alle allergikere. Din sønn er ikke sikker hundeallergiker, men det ser vel ut til at han er i ferd med å utvikle en hundeallergi. Hadde han hatt astma ville det riktige vært å fjerne hunden nå. På den annen side, en 10 år gammel hund som er et familiemedlem lar seg ikke lett fjerne, det har jeg stor forståelse for. Og du har helt rett i at kontakt med katter i barnehagen kanskje er vel så betydningsfult for den tette nesen som hunden. Hvis dere har mulighet for å holde hunden helt borte fra guttens viktigste oppholdsrom, nemlig der han sover, og ellers unngå mest mulig at han koser nedi pelsen på hunden så ville nok jeg latt hunden leve ut livet sitt, men ikke skaffet en ny hund. Dette er omstridt og mange ville nok vært uenige med meg i dette. Uansett er den endelige avgjørelsen deres. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/91140-atopisk-eksem-og-allergi-astma/#findComment-504448 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.