Gjest Hypokonderen1 Skrevet 28. januar 2003 Del Skrevet 28. januar 2003 Vet ikke om du husker meg men for ett år siden var jeg ganske aktiv her inne på grunn av ekstraslag opptil flere hundre pr døgn i forbindelse med en adopsjon. Har nå vært temmelig bra av ekstraslagene, sikkert ikke mer enn under tyve pr døgn i snitt de siste 12 mnd Ett kjært familiemedlem døde i forrige uke og i den forbindelse opplevde jeg oppblussing av ekstraslag men det roet seg igjen og har nå bare noen få i døgnet. Mitt spørsmål er om nageproblemer kan forårsake ekstraslag. Jeg er plaget med mye luft i magen og halsbrann og det er i slike tilfeller jeg får ekstraslag nå. Lener jeg meg framover eller ligger på magen når jeg er veldig oppblåst får jeg garantert ekstraslag. Syns det er ubehagelig og vil gjerne bli kvitt dem helt. Er klar over at det sikkert er ufarlig siden jeg er blitt så mye bedre og siden det helt klart er visse situasjoner som utløser dem. Noen råd? Min mor fikk nettopp påvist en liten lekkasje på hjerteklaff, hun er nesten 60 år. I den forbindelse finleser jeg min epikrise fra ett år tilbake fra ett privat hjertesenter og under ekkocardiografi med doppler står det.Normalt dimensjonert venstre vertikkel med symmetrisk og god kontraktilitet og uten hypertrofitegn. Venstre atrium normalt stort, aorta ascendens er ikke dilatert. Det er ingen aorta eller mitralklaffefeil. Fysiologisk tricuspidalinsuffiens. Det er ingen synlig ASD. Høyre hjertehalvdel har normale dimensjoner og det er normal systolisk høyre ventrikkel funksjon. Konklusjonen ble etter holter og belastningsekg hjertenevrose med klassisk ekstrasystoli som er katekolaminfølsom ved psykisk stress. Vet innerst inne at dette er ok og har hatt ett flott år uten spesielle angstsymptomer i forhold til hjertet. Ble litt engstelig da min mor fikk påvist litt klaffelekkasje men har forstått det slik at vi alle har normalt litt lekkasje og det er det som står i min epikrise som er referert ovenfor. Hjertelegen nevnte ingen ting om at jeg hadde lekkasje da jeg var der så da må vel alt være ok. Er slank, blodtrykk ca 100/60 ikke røyker og ganske god kondis. Er vel glad i sjokolade til kaffen men det gjør vel ikke så mye ?. Ville bare ha en bekreftelse fra deg om at alt er fint atter en gang så skal jeg arkivere min ett år gamle epikrise og glemme den. vennlig hilsen Hypokonderen 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/91158-hei-igjen/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Hypokonderen1 Skrevet 30. januar 2003 Del Skrevet 30. januar 2003 Jeg er 37 år veier 57 kg og ca 160 høy. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/91158-hei-igjen/#findComment-503996 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Einar Søyland, spesialist i hjertesykdommer Skrevet 5. februar 2003 Del Skrevet 5. februar 2003 Svar til Hypokonderen. Det er gledelig at du har klart å bearbeide din tendens til ekstrasystoli så godt, og at plagene er vesentlig redusert. Dine overlegninger i innlegget er helt adekvate, og din oppfattelse av ekko-beskrivelsen er korrekt. Vi finner nesten hos alle en liten tilbakestrømning av blod gjennom klaffen mellom høyre for- og hjertekammer (den såkalte tricuspidalklaffen). På grunnlag av den lille lekkasjen (som er fysiologisk, det er jo en passiv tilbakestrømsventil) kan vi ofte uttale oss om trykket i lungekretsløpet. Maveplager vil ofte kunne influere på tendensen til ekstrasystoli. Grunnen kan være så enkel som at større gassansamlinger i mavesekk og tarm vil kunne trykke opp mot mellomgulvsmuskulaturen og dermed hjertepose og hjerte, og dermed mekanisk utløse ekstraslag. I tillegg vil man ofte få reflektorisk øket ekstraslagtendens, fordi grunnen til maveplagene ofte er av psykisk karakter, og det vil kunne utløse labilitet i det autonome nervesystemet, som igjen er hovedansvarlig for hjerterytmen. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/91158-hei-igjen/#findComment-510024 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.