Gå til innhold

Tolvon eller Remeron


StoreAllpaqa

Anbefalte innlegg

Er det i praksis noen forskjell på Tolvon (Mianserin) og Remeron (Mirtazapin)?

Eller er dette bare et påfunn fra legemiddelfirmaet Organon på å tjene nye penger på legenes godtroenhet gjennom en ny patent?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Selv om de har likheter, så er de nok forskjellige nok til at de ikke virker helt likt.

Alle SSRI (Remeron/Tolvon er ikke SSRI) skal jo i utgangspunktet også gjøre akkurat det samme. Men virkestoffene er forskellige, og virker tydeligvis helt forskjellig fra person til person.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selv om de har likheter, så er de nok forskjellige nok til at de ikke virker helt likt.

Alle SSRI (Remeron/Tolvon er ikke SSRI) skal jo i utgangspunktet også gjøre akkurat det samme. Men virkestoffene er forskellige, og virker tydeligvis helt forskjellig fra person til person.

Finnes det noen dokumentasjon på at de "nok er forskjellige"?

Uansett om det skulle være en liten forskjell, så tror jeg ikke dette er av særlig praktisk betydning for oss pasienter. Man blir både tykk og trett av begge preparatene og virkningen er omtrent den samme. Remeron er nok ingen epokegjørende nyvinning - dessverre!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nysjerrigpetrine

Selv om de har likheter, så er de nok forskjellige nok til at de ikke virker helt likt.

Alle SSRI (Remeron/Tolvon er ikke SSRI) skal jo i utgangspunktet også gjøre akkurat det samme. Men virkestoffene er forskellige, og virker tydeligvis helt forskjellig fra person til person.

Jeg vet stort sett hvilke produkter som gpr under SSRI.

Selv brukte jeg Efexor som var et SNRI.

Hvilken betegnelse brukes på Remeron og Tolvon? Vet du det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Finnes det noen dokumentasjon på at de "nok er forskjellige"?

Uansett om det skulle være en liten forskjell, så tror jeg ikke dette er av særlig praktisk betydning for oss pasienter. Man blir både tykk og trett av begge preparatene og virkningen er omtrent den samme. Remeron er nok ingen epokegjørende nyvinning - dessverre!

Hvis du skal ha detaljert forskjellsbeskrivelse, så må du nok spørre en lege (og da er du jo ett par dager for sent ute på dette forumet...).

Men hvis du leser preparatbeskrivelsen for de to, så ser det ut til at begge har virkning på Noradrenalin, mens Remeron har en større virkning på Serotonin i tillegg enn det Tolvon har.

Mao. er det ikke helt like, og kan ha forskjellig virkning.

Jeg har brukt begge, og hos meg er det ihvertfall en klar forskjell på hvordan de virker på søvn. Der er Tolvon best for meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vet stort sett hvilke produkter som gpr under SSRI.

Selv brukte jeg Efexor som var et SNRI.

Hvilken betegnelse brukes på Remeron og Tolvon? Vet du det?

Tror Remeron ofte refereres til som en SNRI (dvs. virker både på Serotonin og Noradrenalin). Om Tolvon tilhører noen "gruppe", vet jeg ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hvis du skal ha detaljert forskjellsbeskrivelse, så må du nok spørre en lege (og da er du jo ett par dager for sent ute på dette forumet...).

Men hvis du leser preparatbeskrivelsen for de to, så ser det ut til at begge har virkning på Noradrenalin, mens Remeron har en større virkning på Serotonin i tillegg enn det Tolvon har.

Mao. er det ikke helt like, og kan ha forskjellig virkning.

Jeg har brukt begge, og hos meg er det ihvertfall en klar forskjell på hvordan de virker på søvn. Der er Tolvon best for meg.

Begge kalles vel i alle fall

på engelsk for (NaSSA)

(noradrenergic and specific serotonergic antidepressant)

Det er ikke stor forskjell på molekylene. Et karbonatom i en av de to benzenringene til mianserin er byttet ut med et nitrogenatom i Mirtazapin. Vi får selvfølgelig også et hydrogenatom mindre fordi nitrogen er treverdig. Siden vi har resonsansstabilisering i begge tilfeller, er det ikke store forskjellen.

Jeg kan dessverre ikke sende bilder her, men de kjemiske navnene er:

Mirtazepin:

1,2,3,4,10,14b-Hexahydro-2-metylpyrazino[2,1-a]pyrido[2,3-c][2]bensazepin

Mianserin:

1,2,3,4,10,14b-Hexahydro-2-metyldibenso[c,f]pyrazino[1,2-a]azepin

Se forøvrig FASS for å se strukturformelene.

http://www.fass.se/

Du sier at jeg må snakke med legen om dette. Min erfaring er at leger generelt sett ikke kan så mye kjemi at en slik diskusjon ville være fruktbar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Begge kalles vel i alle fall

på engelsk for (NaSSA)

(noradrenergic and specific serotonergic antidepressant)

Det er ikke stor forskjell på molekylene. Et karbonatom i en av de to benzenringene til mianserin er byttet ut med et nitrogenatom i Mirtazapin. Vi får selvfølgelig også et hydrogenatom mindre fordi nitrogen er treverdig. Siden vi har resonsansstabilisering i begge tilfeller, er det ikke store forskjellen.

Jeg kan dessverre ikke sende bilder her, men de kjemiske navnene er:

Mirtazepin:

1,2,3,4,10,14b-Hexahydro-2-metylpyrazino[2,1-a]pyrido[2,3-c][2]bensazepin

Mianserin:

1,2,3,4,10,14b-Hexahydro-2-metyldibenso[c,f]pyrazino[1,2-a]azepin

Se forøvrig FASS for å se strukturformelene.

http://www.fass.se/

Du sier at jeg må snakke med legen om dette. Min erfaring er at leger generelt sett ikke kan så mye kjemi at en slik diskusjon ville være fruktbar.

Jeg tror ditt grunnlag for å si at Remeron og Tolvon sannsynligvis er like er basert på ett litt dårlig grunnlag. Hvis du slenger inne ett H-atom eller C-atom hist og her, så har du plutselig en helt annen virkning. Bare prøv å sleng på en skarve O på H2O og prøv å drikk det. Eller en C og ett par H'er på Etanol, så kommer du på statistikken over metanolofre.

Det er virkningen på pasienter som er viktig, og ikke teorien rundt den kjemiske sammensetningen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...