Gå til innhold

Ufarlige lekkasjer og blodtrykk?

Anbefalte innlegg

Gjest Livsglad småbarnsmor

Jeg er en kvinne på 46 år som i mange år har vært plaget av uregelmessige hjerteslag.Det begynte med ubehag etter anstrengelser hvor pulsen plutselig kunne bli svak og langsom for så å gå over i normale kraftige og hurtige slag.Andre ganger kunne pulsen fly i vei med knapt hørbare eller tellbare slag.Anfallene kunne komme etter et måltid,anstrengelse eller hvis jeg ble syk,feber osv., men gikk som regel over etter få minutter.Et par ganger har det vart i flere timer.Jeg blir uvel, svett og blir på en måte oppblåst i magen og får et behov for å rape,hoste ol.Jeg ble undersøkt uten at noe galt ble påvist.

Men de siste årene har jeg i tillegg fått en øm,sviende smerte i brystet, dessuten En klemmende sterk smerte ved anstrengelser.Disse kommer bare av og til,spesiellt i kaldt vær.

Selfølgelig tenker jeg på angina,men pga at jeg har bechterew er ikke dette alltid enkelt å vite hva som skyldes hva.

For et par år siden ble det oppdaget en blåselyd og etter en ekko-doppler ble det funnet en liten mitral insuff og en måtlig tricus pidal insuff som de mente ikke hadde noen betydning.Ellers sto det sinus tachycardi!

Jeg har alltid hatt et normalt lavt blodtrykk på 100/60, men de siste årene har blodtrykket blitt ustabilt og unormalt.Ved liggende viser det helt ned i 65/30 i v. arm for så umiddelbart i stående 110/85.

Jeg er også utredet for min påtagelig hypotomi med en synaxtentest uten at noe galt ble funnet.Legen ser ikke noen sammenheng med mine symptomer og følelsen av at hjertet flimrer litt i perioder.Bortsett fra min bechterew fikk jeg skarlagensfeber i voksen alder ,men er ellers røykfri frisk og slank.Skal jeg slå meg til ro med at alt er normalt selv om enkelte leger tror det er feil på blodtrykkapperatet sitt når jeg kommer.Min fastlege sier han kan sende meg til enda en spesialist hvis jeg vil,men er det nødvendig?

Jeg klarer fint å slå meg til ro med at sånn må jeg bare ha det hvis disse anfallene er ubehaglige men ikke farlige.

Nevner også at mor har hatt to hjertestanser på sykehus pga en "ledningsfeil"Hun bruker Zelozock og har det bra nå.Det er 2 år siden sist jeg undersøkte hjertet,er det unødvendig å la en annen spesialist undersøke meg igjen?

Takk for svar

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/91360-ufarlige-lekkasjer-og-blodtrykk/
Del på andre sider

• 2 uker senere...

Fortsetter under...

Einar Søyland, spesialist i hjertesykdommer

Svar til Livsglad småbarnsmor.

Mesteparten av de symptomer du anfører virker ganske uskyldige og kan i stor grad skyldes ekstraslagvirksomhet i hjertet. Imidlertid er det et par ting som trenger litt nøyere vurdering, spesielt din følelse av klemmende smerter i brystet ved anstrengelser.

For å få skikkelig oversikt over din følelse av hjerterytmeforstyrrelser, vil det være nyttig å få gjort en såkalt Holter-monitorering. Det innebærer at du får en liten registreringsenhet (en båndspiller) som kan ta opp ditt EKG kontinuerlig over et helt døgn. Det er viktig at du forsøker å provosere dine symptomer mens du har spilleren på deg, for det er bare ved symptomer en slik undersøkelse har egentlig verdi. Man vil kunne se hvorvidt rytmen er normal, og også bedømme evt. forandringer i EKG hvis du skulle få de nevnte smertene.

Dernest er det fornuftig å få gjennomført en arbeidsbelastning (AEKG), for å se på hjertets reaksjon på fysisk stress, helst en maksimal belastning. Når disse funnene foreligger er det vesentlig lettere å ha en kvalifisert mening om ditt hjerte. Få også gjort en undersøkelse av vanlige blodprøver, spesielt med henblikk på fettstoffene i blodet, samt stoffskiftefunksjonen.

Jeg synes du skulle ta imot din leges råd om en ny henvisning til spesialist.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...