Gå til innhold

Overlevelsestid HIV-virus

Nina Lindstad, spesialist i allmennmedisin

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Nina Lindstad, spesialist i allmennmedisin

Jeg har barn som går i barnehage der det ofte finnes brukte sprøytespisser særlig mandag morgen. Vi foreldre lurer på hvor lenge et HIV-virus kan overleve og være smittefarlig i en brukt kanyle.

Gjest Miklos Degre, Dr Med Spesialist i mikrob

Overlevelse av HIV utenfor organismen er avhengig av flere faktorer. Noen av de viktigste er hvorvidt er er sterkt blodtilblandet eller blandet med andre kroppsvæsker. Temperaturen kan også spille inn. Det er vist at etter søl av HIV tilblandet blod på en laborastoriebenk kan levende virus finnes opp til en uke ved romtemperatur, spesielt hvis det er i fuktig miljø, og hvis det er sterkt blodtilblandet. Ved kroppstemperatur kan virus overleve enda lenger. Erfaringen viser at sjansen for å bli smittet med tilfeldig stikk fra slike sprøyter er meget liten, men det er klart at man skal være meget forsiktig.

Vennlig hilsen.

Overlevelse av HIV utenfor organismen er avhengig av flere faktorer. Noen av de viktigste er hvorvidt er er sterkt blodtilblandet eller blandet med andre kroppsvæsker. Temperaturen kan også spille inn. Det er vist at etter søl av HIV tilblandet blod på en laborastoriebenk kan levende virus finnes opp til en uke ved romtemperatur, spesielt hvis det er i fuktig miljø, og hvis det er sterkt blodtilblandet. Ved kroppstemperatur kan virus overleve enda lenger. Erfaringen viser at sjansen for å bli smittet med tilfeldig stikk fra slike sprøyter er meget liten, men det er klart at man skal være meget forsiktig.

Vennlig hilsen.

Annonse

Vennlig hilsen.

Kan Hiv- viruset overleve også når blodet er inntørket? Jeg har hørt at hiv ikke kan overleve når blodet er tørt, men nå ble jeg litt i tvil på ut fra det du skrev.

Vennlig hilsen.

Kan Hiv- viruset overleve også når blodet er inntørket? Jeg har hørt at hiv ikke kan overleve når blodet er tørt, men nå ble jeg litt i tvil på ut fra det du skrev.

Svaret er betinget ja, d.v.s. virus kan overleve en stund, men ikke så lenge som i fuktige omgivelser. Denne overlevelsestiden er meget forskjellig for de ulike virus, noen kan overleve svært lenge andre dør ganske fort. HIV overlever i alle fall i noen dager selv når blodet er inntørket. Sprøytespisser etterlatt en kveld er overveiende sansynlig smittefarlige neste dag.

Vennlig hilsen

Svaret er betinget ja, d.v.s. virus kan overleve en stund, men ikke så lenge som i fuktige omgivelser. Denne overlevelsestiden er meget forskjellig for de ulike virus, noen kan overleve svært lenge andre dør ganske fort. HIV overlever i alle fall i noen dager selv når blodet er inntørket. Sprøytespisser etterlatt en kveld er overveiende sansynlig smittefarlige neste dag.

Vennlig hilsen

• 3 uker senere...

Det sies at sjansen for å bli smitta etter stikk med infisert sprøyte er mindre en en halv prosent.

Jeg veit ikke hvor lenge HIVviruset kan leve utenfor kroppen.

Faren for smitta av heaptitt B via sprøyter er imidlertid noe større enn for HIV

Er det virkelig mulig å vite hvor lenge HI viruset kan leve når viruset har hverken vært isolert eller fotographert?

• 2 uker senere...

Er det virkelig mulig å vite hvor lenge HI viruset kan leve når viruset har hverken vært isolert eller fotographert?

Dine informasjoner er ikke helt riktige. HIV har vært isolert ofr mange år siden, og det isoleres regelmessig fra pasienter nå. De eldste fotograforer (elektronmikroskopiske bilder) er nå ca 17 år gamle. Det lar seg gjøre å bestemme hvorvidt HIV er levedyktig, dvs det kan multiplisere eller ei.

Vennlig hilsen

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...