A-Anna Skrevet 2. februar 2003 Del Skrevet 2. februar 2003 Hei. Min far var for 2 uker siden til undersøkelse ved sentralsykehuset. Der fikk han vite at han hadde angina pectoris, og at han skulle videre til Tromsø for utredning(?) Hvor alvorlig/antalle tette årer, fikk han ikke vite noe om. Han fikk medisin Ismo 20 mg. 1x2, selo-Zok 50 mg x1, Albyl-E 160 mg x 1.Bruker fra før av BT-senkende med. + at han i flere år har brukt astma med.(spray) Ca. 4 dager (torsdag)etter at han startet med den nye med. begynte han utover kvelden å bli "nummen" i hendene, fikk uregelmessig puls og føler trykk over brystet(ikke smerte). Fred. kveld hadde han samme sympt. , og jeg fulgte han til legevakta. EKG viste at han hadde urytme, men han fikk beskjed om å dra hjem, ikke løfte tungt, og være obs. på sympt. som tungpusthet og brystsm. Siden har han hatt dette ubehag hver kveld. Om 2 dager reiser han på 6 ukers ferie til spania( noe legene har sagt var ok), men som datter er jeg slett ikke helt beroliget. Kan de sympt. han har være bivirkninger av med.? Hva bør vi være obs. på?Er det oki at han reiser(han slipper jo unna snø og kulde) Håper du kan svare snart. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/91767-pappas-hjerteproblem/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Einar Søyland, spesialist i hjertesykdommer Skrevet 7. februar 2003 Del Skrevet 7. februar 2003 Svar til A-Anna. Det er sannsynlig at din far har koronar hjertesykdom (angina pectoris), men at han frem til undersøkelsen på Sentralsykehuset ikke hadde hatt infarkt. Hvis han får symptomer i hvile, eller på annen måte får spontant opptredende plager relatert til hjertet, bør han i løpet av meget kort tid undersøkes videre. Endel av de symptomene du anfører (nummen i hendene, trykk i brystet) er ofte egentlig angina pectoris, og han situasjon må da oppfattes som ustabil, hvilket indiserer rask/øyeblikkelig innleggelse. Jeg håper han ikke har reist sydover ennu. Få gjort en snarlig revurdering av situasjonen, konferer eventuelt med legene på Sentralsykehuset, eller direkte med kardiologisk avdeling i Tromsø. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/91767-pappas-hjerteproblem/#findComment-511862 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.