marin grense Skrevet 7. februar 2003 Del Skrevet 7. februar 2003 De siste 4-5 månedene har jeg følt meg uendelig trøtt, selv om jeg sover mye. Selv små gjøremål føles som et slit/ork. Hele tiden "svir" det på øynene og jeg føler jeg går og myser. Jeg er fryktelig ukonsentrert og glemmer fort. Jeg mister mer hår enn tidligere og jeg er en del nedstemt og i dårlig humør. I tillegg står vekta stille selv om jeg forsøker å slanke meg, og det skal lite til før vekta går oppover. Jeg har to små barn (yngste 21 mnd) og arbeider 60 %. Har lenge sagt til meg selv at alle "plagene" er relatert til at jeg er så trøtt og at det henger sammen med jobb, små barn og den leksa der.... Men jeg føler at ting ikke er som de skal i kroppen, og har omsider vært hos legen min og fått tatt blodprøver. Resultatene angående stoffskifte var som følger: S-TSH 6.2 S-FRI-T3 3.9 S-FT4 (Fritt T4) 12 Jeg har fått beskjed om at S-TSH er utenfor normalverdiene, men at begge de to andre prøvene var fine. Legen ville ta nye blodprøver om 3-4 måneder. Jeg lurer på følgende: Kan disse symptonene indikere at jeg har lavt stoffskifte selv om S-FRI-T3 og S-FT4 var fine? Hvorfor vil legen ta nye prøver om 3-4 måneder? Kan et slikt resultat (stoffskifte) endre seg/gå over med tid? På forhånd takk for svar! 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/92487-stoffskifte/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Nina Lindstad, spesialist i allmennmedisin Skrevet 9. februar 2003 Del Skrevet 9. februar 2003 Dette kan helt klart være et begynnde lavt stoffskifte. Legen din bør også ta en prøve som heter a-TPO, dvs om det er mot-stoffer mot skjoldbrusk-kjertelen. Noen ganger må man prøve thyroxin-tilførsel selvom prøvene ikke er veldig utenfor normalen. Noen av symptomene dine kan også skyldes depresjon. Men uansett er det viktig å få orden på stoffskiftet først. verdiene bør nok reguleres til cirka TSH=1-2 og F-T4 opp mot 20. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/92487-stoffskifte/#findComment-513176 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.