Gå til innhold

Medikamentbruk

Anbefalte innlegg

Jeg er en kvinne på 51 år. Jeg har i hele mitt voksne liv hatt en angstlidelse, kombinert med tvang og depresjon. I 1994 begynte jeg med Seroxat. Jeg har i de senere år gått på lav dose (10 mg) på grunn av uønskede bivirkninger. Har prøvd andre antidepressiva innen samme gruppe, men seroxat har allikevel fungert best for meg. Jeg vet at det er et nytt medikament med annen virkemåte på trappene, og venter spent på dette.

Jeg har "alltid" hatt vival som en støtte ved panikkanfall, og tidligere hadde jeg lavt forbruk av dette, ca. 20 i året. For fire år siden kom jeg i en vanskelig livssituasjon, og mine psykiske plager forverret seg. Vivalbruken økte, for så å flate noe ut. Jeg bruker nå ca. 10 pr. mnd. Fastlegen min sier at dette ikke er overforbruk. Jeg prøver allikevel å redusere, og fører nøye regnskap med bruken.

I tillegg til at de psykiske plagene økte, ble jeg også plaget av spenningshodepine og migrene. Paralgin forte er en god hjelp. Jeg bruker ca. 10 pr. mnd. også av disse. Prøver å knipe inn på bruken på samme vis som med vival.

Begge medikamenter er til god hjelp for meg. Jeg er imidlertid bekymret for at tablettene har sløvet meg, og gjort noe med mine kognitive funksjoner. Jeg er overfokusert på glemsomhet og manglende konsentrasjon, og er veldig engstelig for at jeg er i ferd med å bli redusert. Er det en relle fare for dette?

Jeg skammer meg også over å gå regelmessig på "dop", selv om det er lovlig dop!

På pluss-siden kan anføres at jeg spiser svært sunt,tar kosttilskudd, jeg trener kondisjon 4 ganger i uka, går til jobben, osv. Drikker alkohol med måte ( to til tre enheter pr. uke.) Røyker ikke, og prøver å holde meg fysisk i god form. Jeg har en krevende jobb med ansvar og utfordringer, og angsten tar mye energi.

Jeg er kjent med at vival kan øke angst hvis den tas for hyppig. Men hva er "for hyppig" i denne sammenheng?

Kan nevne at jeg selvfølgelig går regelmessig til psykolog.

Hva hvis jeg fortsetter bruken av disse medikamentene i det omfang jeg her nevner? Når blir det uforsvarlig?

Takknemlig for svar.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/92531-medikamentbruk/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Nina Lindstad, spesialist i allmennmedisin

Jeg synes ikke du skal ha dårlig samvittighet for dette forbruket. Det høres ut som om både fastlegen og psykologen følger deg godt opp. medikamentene du bruker kan ikke varig svekke dine kognitive funksjoner. Depresjon kan gjøre dette midlertidig. På sikt må vel målet være at terapien er så virksom at du kan redusere forbruket av B-preparatene.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/92531-medikamentbruk/#findComment-514528
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...