Gjest nymamma Skrevet 9. februar 2003 Del Skrevet 9. februar 2003 Jeg fikk ikke svar på mitt forrige spørsmål. Mitt siste spørsmål var: "Kan vorter/utvekster i skrittet være noe ANNET enn kjønnsvorter på et barn på to og ett halvt år? Ofrer gjerne kr 100,00 til for å få et svar på det, selv om det burde være unødvendig. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/92625-kj%C3%B8nnsvorter/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest en annen mamma uten navn denne gangen Skrevet 10. februar 2003 Del Skrevet 10. februar 2003 Ta ungen med til legen. Han vil kunne fastslå om det er kjønnsvorter eller ikke. Men er det kjønnsvorter tror jeg han har plikt til å melde fra. Ingen unger blir smittet av kjønnsvorter ved vanlig kontakt. Det er beklagelig å si det. Jeg har selv vært i den situasjonen at datteren min på 2 år hadde kjønnvorter og det var faren som hadde smittet henne. Det ble en lang prossess som kostet mye slit og tårer. La oss håpe at det er noe annet. Lykke til i hvert fall 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/92625-kj%C3%B8nnsvorter/#findComment-513973 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Miklos Degre, Dr Med Spesialist i mikrobiologi Skrevet 10. februar 2003 Del Skrevet 10. februar 2003 Jeg beklager at denne delen av svaret er blitt noe ufullstendig. Human papillomavirus (noen typer av det, 6,11 de hyppigste og endel andre typer mer sjelden ) er nok den hyppigste årsaken, og jeg regner med at det er det du kaller for kjønnsvorter. Enkelte andre virus kan også forårsake vortelignende utvekster, men de er vanligvis ikke så kroniske og langvarige: f. eks. herpes simplex og varicella zoster. Det er også beskrevet en tilstand som heter herpangina som skyldes en enterovirus art som heter coxsackievirus. Ganske sjeldne er de fleste og som regel er det andre symptomer som ledsager dem. Vorter kan også forekomme som følge av et virus som omtales ofte som Orf, en meget fjern slektning av koppevirus, molluscum contagiosum kan også overføres til genitalia en meget sjelden gang. De er også beskrevet noen godartede tumores uten at man vet noe særlig om årsaken. Håper det er tilfredsstillende 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/92625-kj%C3%B8nnsvorter/#findComment-514242 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest nymamma Skrevet 26. februar 2003 Del Skrevet 26. februar 2003 Ta ungen med til legen. Han vil kunne fastslå om det er kjønnsvorter eller ikke. Men er det kjønnsvorter tror jeg han har plikt til å melde fra. Ingen unger blir smittet av kjønnsvorter ved vanlig kontakt. Det er beklagelig å si det. Jeg har selv vært i den situasjonen at datteren min på 2 år hadde kjønnvorter og det var faren som hadde smittet henne. Det ble en lang prossess som kostet mye slit og tårer. La oss håpe at det er noe annet. Lykke til i hvert fall Takk for svar, sikkert godt ment, men har vært i kontakt med 2 spesialister på hud/vene- riske sykdommer. Miklos Degre er ganske så bastant i sitt første svar på mitt innlegg fra "Nymamma". Andre leger er mer tilbakeholdne med å påstå at veneriske vorter/virusvorter på kjønnsorganer KUN skyldes seksuell omgang. Tvert imot har jeg nå hatt kontakt med leger som mener at det slett ikke er unaturlig at barn opp- til 2 til 2 og et halvt år ut- løser smitte via mor gjennom fødsel. Dvs. at kjønnsvorter er vanskelig å oppdage hos kvinner, og kan smitte over på barn gjennom fødselskanal. Barn med dårlig immunforsvar, kan få utslag av virusvorter gjerne etter 2 til 2 og et halvt år, smittet via mor. Tiden fra man blir smittet til symptomene slår ut kan være veldig lang, og det er slett ikke sikkert at siste seksual- partner er smittekilde for vorteviruset også for voksne mennesker. Vær forsiktig med å gå ut med bastante konklu- sjoner på nettet, det kan gjøre mange mennesker vondt. Det er også viktig å lese siste innlegg fra dr. Miklos Degre, det kan være andre smitter som forårsaker ulemper/smerter for barnet. Skader for barna våre må undersøkes nøye, årsaker må finnes, og helbred må gis. Det viktigste er å fordøye gamle myter, å lytte på gode råd, ta barnet alvorlig, men kast ikke far på dør før dere har under- søkt VELDIG nøye hva som er årsaken. Det går veldig mange kvinner rundt med virusvorter som faktisk ikke er klar over at de har dem. Skulle ønske at Miklos Degre var litt klarere på dette punkt. Nymamma 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/92625-kj%C3%B8nnsvorter/#findComment-530050 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest nymamma Skrevet 27. februar 2003 Del Skrevet 27. februar 2003 Ta ungen med til legen. Han vil kunne fastslå om det er kjønnsvorter eller ikke. Men er det kjønnsvorter tror jeg han har plikt til å melde fra. Ingen unger blir smittet av kjønnsvorter ved vanlig kontakt. Det er beklagelig å si det. Jeg har selv vært i den situasjonen at datteren min på 2 år hadde kjønnvorter og det var faren som hadde smittet henne. Det ble en lang prossess som kostet mye slit og tårer. La oss håpe at det er noe annet. Lykke til i hvert fall Re. mitt svar, lykke til Takk for innlegg. Nymamma 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/92625-kj%C3%B8nnsvorter/#findComment-530056 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest en annen mamma uten navn denne gangen Skrevet 27. februar 2003 Del Skrevet 27. februar 2003 Takk for svar, sikkert godt ment, men har vært i kontakt med 2 spesialister på hud/vene- riske sykdommer. Miklos Degre er ganske så bastant i sitt første svar på mitt innlegg fra "Nymamma". Andre leger er mer tilbakeholdne med å påstå at veneriske vorter/virusvorter på kjønnsorganer KUN skyldes seksuell omgang. Tvert imot har jeg nå hatt kontakt med leger som mener at det slett ikke er unaturlig at barn opp- til 2 til 2 og et halvt år ut- løser smitte via mor gjennom fødsel. Dvs. at kjønnsvorter er vanskelig å oppdage hos kvinner, og kan smitte over på barn gjennom fødselskanal. Barn med dårlig immunforsvar, kan få utslag av virusvorter gjerne etter 2 til 2 og et halvt år, smittet via mor. Tiden fra man blir smittet til symptomene slår ut kan være veldig lang, og det er slett ikke sikkert at siste seksual- partner er smittekilde for vorteviruset også for voksne mennesker. Vær forsiktig med å gå ut med bastante konklu- sjoner på nettet, det kan gjøre mange mennesker vondt. Det er også viktig å lese siste innlegg fra dr. Miklos Degre, det kan være andre smitter som forårsaker ulemper/smerter for barnet. Skader for barna våre må undersøkes nøye, årsaker må finnes, og helbred må gis. Det viktigste er å fordøye gamle myter, å lytte på gode råd, ta barnet alvorlig, men kast ikke far på dør før dere har under- søkt VELDIG nøye hva som er årsaken. Det går veldig mange kvinner rundt med virusvorter som faktisk ikke er klar over at de har dem. Skulle ønske at Miklos Degre var litt klarere på dette punkt. Nymamma Jeg har aldri hatt noe utbrudd av kjønnsvorter og heller ikke hatt sex med noen som har hatt på 15 år. Datteren min har heller ikke hatt noen flere utbrudd men hun vet jo at hun har viruset. Da hun fikk det var det ikke så vanlig som det er nå. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/92625-kj%C3%B8nnsvorter/#findComment-530060 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.