Gå til innhold

Svetting under armene

Anbefalte innlegg

armstrong1365380469

Jeg er en gutt på 23 år med et kjempe problem. Jeg har hatt dette problemet siden jeg var 14-15 år. Problemet er at jeg svetter mye under armene. Dette gjelder ikke når jeg trener, men når jeg er i sosialt samvær. Etter bare noen timer på skolen har jeg stor ringer under armene, og etter en del dag kan de bli så store som 0,5 m^2 under hver arm. Som du sikkert skjønner er dette svært hemmende for meg. Jeg må som regel kle meg i tykke gensere av ull og lignende for at det ikke skal synes. Grunnen til at jeg ikke har gjort noe med det før, er fordi jeg har håpet det vil gå over. Det har nå gått opp for meg at det ikke er overgangsfase og at jeg muligens må operere. Jeg har prøvd alt av alternative midler uten hell, og påkjenningen begynner å bli stor. Det hele er meget frustrerende. Mitt sosialliv er meget begrenset, og jeg kan ikke velge fritt hva jeg kan gå med, siden jeg hele tiden må tenke på hvordan jeg kan skjule svetteringene. Dette blir ikke noe mindre problem nå som sommeren nærmer seg igjen. Alternativ er kanskje å flytte til Island, hvor jeg kan fortsette å gjemme meg i tykke gensere…

Det jeg lurer på er følgende:

1. Kan jeg operere bort dette problemet?

Hvis ja:

2. Hva slags operasjon er det, er det et alvorlig inngrep?

3. Hvordan kan jeg gå frem for å få gjennomført en slik operasjon?

4. Er det noen bivirkninger med en slik operasjon?

5. Hvor lang tid tar en slik prosedyre?

Hvis nei:

1. Er det noen andre alternativer?

Håper på et positivt svar.

Hilsen en som gjerne vil gå med skjorte, uten en stor genser utenpå.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/92676-svetting-under-armene/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Nina Lindstad, spesialist i allmennmedisin

Først kan du søke litt her på DOL, det har vært gitt flere svar på dette tamaet før. Det vanligste er å operere svetting som involverer hendene. Men dersom du alikevel ønsker å forhøre deg nærmere, bør du først få en henvisning til hudlege. Det finnes flere effektive svettemidler på apoteket, de bør inneholde aluminium-hydroxid, f.eks. Stop-24. Mange blir litt bedre av svettingen ved å lære seg ikke å være sjenert av den. Jo mer du engster deg for at det skal synes, jo mer vil du svette.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/92676-svetting-under-armene/#findComment-514530
Del på andre sider

Hei du!

Jeg har spurt om akkurat det samme her inne. Da var et flere som anbefalte Yerka. Det fåes på Vita butikkene. Jeg er 20 år og SLET med samme problem..men ikken nå lenger!Nå blir jeg ikke det spor våt under armene og jeg kan gå i alle slags farger på gensere! Jeg hadde aldri trodd det..det er vel verd et førsøk?:o) Jeg håper det hjelper deg sånn som det har hjulpet meg..jeg vet åssen du har det!

Vennlig hilsen

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/92676-svetting-under-armene/#findComment-515043
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...