Gjest Jeg er ofte redd Skrevet 10. februar 2003 Del Skrevet 10. februar 2003 Noen få uker før jul hadde jeg hjernehinnebetennelse og lå derfor en uke på sykehus. Jeg fikk nylig vite at det var virus hjernehinne betennelse jeg hadde. Dette var forårsaket av herpes 1 virus. Dette har gitt utslag i underlivet hos meg og jeg hadde førstegangsutbrudd tidlig i desember. Det var samboeren min som smittet meg, han har hatt utbrudd i underlivet til tider i flere år. Nå er det snart to måneder siden jeg ble skrevet ut fra sykehuset, men fremdeles har jeg smerter i nakken og hodet. Smertene er ikke like ille som da jeg ble lagt inn på sykehuset heldigvis. Men det går litt opp og ned, og smertene er til tider så pass sterke at jeg tar ibux forte. Jeg er sykemeldt nå og kommer nok til å være det en god stund til om jeg ikke blir bedre. Jeg er så fryktelig redd for at hjernehinne betennelsen skal slå til for fullt igjen. Det var en svært skremmende og smertefull opplevelse. Allmennlegen min sier at kroppen har laget så mange antistoffer nå, at jeg aldri vil få tilbake hjernehinnebetennelsen. Er det sant? Og hvorfor har jeg til tider veldig vondt enda og kan føle meg ganske susete(ikke svimmel) i hodet. Vil dette vanligvis ta lang tid før det blir bedre? Jeg hadde gått til fysioterapi i en måneds tid før jeg ble syk også. Var det kanskje betennelsen som var i begynnelse da? Bør jeg skyndte meg å ta zovirax tabletter om jeg får et herpes utbrudd for å forhindre at viruset går til hjernehinnen igjen? Er det noe jeg bør være obs på? Håper du kan gi meg noen flere og sikrere svar enn allmennlegen min kan. Skulle egentlig gjerne fått snakket med en spesialist. På forhånd takk for svar. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/92798-hjernehinne-betennelse/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Miklos Degre, Dr Med Spesialist i mikrobiologi Skrevet 11. februar 2003 Del Skrevet 11. februar 2003 Det er i hovedsak riktig det allmenlegen din sier. Organismen har mobilisert så my immunrespons, bl.a. antistoffer, at det er svært lite sannsynlig at herpesinfeksjonen i sentralnervesystemet vil vende tilbake. Det er uhyre sjelden at det forekommer. På den andre siden blir du aldri kvitt herpesvirus og residiver (tilbakefall ) kan forekomme andre steder i kroppen. Hvis du har hatt førstegangsherpes i underlivsregionen er det mest sannsynlig at eventuell tilbakefall forekommer der. Men det er meget forskjellig hvor ofte dette forekommer hos forskjellige mennesker. Enkelte får tilbakefall svært ofte, f. eks. hver mnd, mens andre får det aldri. Hvis du i fremtiden får tilbakefall flere ganger kan det være aktuelt å vurdere om du bør ta zovirax. Men, som sagt det er ikke mulig å si nå om du vill få slike tilbakefall og hvor ofte. Når det gjelder hodepine og de andre plager du har er det svært vanlig at slike etterdøninger forekommer relativt lenge, gjerne flere måneder. Jeg tror ikke at fysioterapien hadde noe med din herpes meningitt (sannsynligvis var det egentlig en herpesencefalitt, som den vanligste formen for herpesinfeksjon i sentralnervbesystemet) å gjøre. Vi vet egentlig ikke så veldig mye om hvorfor og hvordan herpesinfeksjonen overføres til sentralnervesystemet fra sin opprinnelig fokus. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/92798-hjernehinne-betennelse/#findComment-515072 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.