HEGRE Skrevet 10. februar 2003 Del Skrevet 10. februar 2003 Hei, jeg er ei jente på 16 år. Ble seksuellt misbrukt da jeg var 6 år og har ikke snakket om dette til andre. Har hatt store konsentrasjonsvansker og tilbakevendende vonde minner hele skoletiden. Da jeg var 10 år begynte jeg jevnlig å få smerter i området til venstre for solar plexus og dette har forsterket seg og kommer oftere og oftere. Dette medfører til og med smerter i ryggen. Kan nesten si at dette har utviklet seg til kroniske smerter og medførte at jeg bla. falt sammen med pustesmerter i gymtimen på skolen. Jeg er veldig bekymret for at dette kan ha fysiske årsaker, men har etterhvert også lurt på om dette kan ha psykiske årsaker, altså en følge av alt det vonde jeg har bært inni meg etter seksuellt misbruk? Anbefaler du en måte å finne ut av dette på, smertene er ofte uutholdelige og kommer oftere..ønsker ikke å gå til legen, da en av foreldre mine alltid er tilstede og da klarer jeg ikke å forklare....... 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/92836-psykiske-%C3%A5rsaker-til-kroniske-smerter/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Nina Lindstad, spesialist i allmennmedisin Skrevet 12. februar 2003 Del Skrevet 12. februar 2003 Når du er 16 år bør du gå til legen alene. Foreldrene dine bør jo ikke få vite at du går dit, og legen har taushetsplikt når du er så gammel. Jeg synes du skal gå til legen å fortelle om smertene, så han kan udersøke deg. Slik vil du bli trygg på at det ikke er noe fysisk galt. Deretter kan du kanskje fortelle legen at du har psykiske vansker pga. noe vondt som har skjedd i barndommen, du behøver ikke gå i detaljer. Du kan be om en henvisning til psykolog. Ofte hjelper det å snakke. Det finnes forøvrig en forening for incest-ofre. De vil kunne komme med praktiske tips. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/92836-psykiske-%C3%A5rsaker-til-kroniske-smerter/#findComment-516309 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.