Gå til innhold

Egg-og melkeallergi

Anbefalte innlegg

Gjest kjerringa

Jeg har en datter på 4 år som har blant annet egg-og melkeallergi. Det jeg lurer på hva er et livsnødvendig matinntak til et barn på 4 år.. Har det ikke rett på for eks. yoghurt i barnehagen..? Eller å ete is i selskap eller om sommeren.? Jeg sliter nemlig med trygdeverket som ikke vil gi oss stønad på grunnlag av allergi. Jeg har skrevet opp alt hun spiser i løpet av en mnd. Fått butikkeiere til å skrive under på hva det koster osv. Men det de sier på kontora er at jeg bare skal føre opp det som er livsnødvendig for et barn å ete.. Er det noen som kan svare på et sånt spørsmål..? Har nemlig fått en sønn som har den samme allergien. Og jeg har tenkt å kjempe en gang til mot det hjelpsomme Norge..

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/92856-egg-og-melkeallergi/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hei,

Jeg kjenner igjen situasjonen. Har selv et barn som nå bare er snart 1,5 år med allergi mot melk, egg, hvete, tomat, hund osv...

Vi får både grunn-og hjelpestønad fra trygdektr. Også får vi morsmelkerstatning (profylac) på blå resept, dvs. gratis pga. melkeallergien... Det sistnevnte kan vel du også få? Dette er ganske viktig for ditt barn pga.kalsiumbehovet(ca.600 mg pr.dag?) og andre viktige ingredienser som profylac har.

Grunnen til at vi får grunnstønad er pga. hveteallergien ( som er ganske alvorlig og fordyrende for vår økonomi), men dette er litt vanskeligere enn for de med coeliaki, som får det automatisk nesten.

Men alt dette har tatt både tid og krefter!!

Problemet er ofte mangel på informasjon om rettigheter osv. Det er også mange som fnyser av matvareallergier..mener det er svada og bagateller..

De skulle bare visst!

Lykke til!

MVH

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/92856-egg-og-melkeallergi/#findComment-517376
Del på andre sider

Gjest kjerringa

Hei,

Jeg kjenner igjen situasjonen. Har selv et barn som nå bare er snart 1,5 år med allergi mot melk, egg, hvete, tomat, hund osv...

Vi får både grunn-og hjelpestønad fra trygdektr. Også får vi morsmelkerstatning (profylac) på blå resept, dvs. gratis pga. melkeallergien... Det sistnevnte kan vel du også få? Dette er ganske viktig for ditt barn pga.kalsiumbehovet(ca.600 mg pr.dag?) og andre viktige ingredienser som profylac har.

Grunnen til at vi får grunnstønad er pga. hveteallergien ( som er ganske alvorlig og fordyrende for vår økonomi), men dette er litt vanskeligere enn for de med coeliaki, som får det automatisk nesten.

Men alt dette har tatt både tid og krefter!!

Problemet er ofte mangel på informasjon om rettigheter osv. Det er også mange som fnyser av matvareallergier..mener det er svada og bagateller..

De skulle bare visst!

Lykke til!

MVH

Hei.. Det er godt å vite at ihvertfall noen får støtte.. Jeg lurer bare på hva er forskjellen på hveteallergi og coeliaki..?Har du hørt om noen som er allergisk mot poteter..?

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/92856-egg-og-melkeallergi/#findComment-517806
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...