Gjest kjerringa Skrevet 10. februar 2003 Del Skrevet 10. februar 2003 Jeg har en datter på 4 år som har blant annet egg-og melkeallergi. Det jeg lurer på hva er et livsnødvendig matinntak til et barn på 4 år.. Har det ikke rett på for eks. yoghurt i barnehagen..? Eller å ete is i selskap eller om sommeren.? Jeg sliter nemlig med trygdeverket som ikke vil gi oss stønad på grunnlag av allergi. Jeg har skrevet opp alt hun spiser i løpet av en mnd. Fått butikkeiere til å skrive under på hva det koster osv. Men det de sier på kontora er at jeg bare skal føre opp det som er livsnødvendig for et barn å ete.. Er det noen som kan svare på et sånt spørsmål..? Har nemlig fått en sønn som har den samme allergien. Og jeg har tenkt å kjempe en gang til mot det hjelpsomme Norge.. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/92856-egg-og-melkeallergi/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
krina Skrevet 13. februar 2003 Del Skrevet 13. februar 2003 Hei, Jeg kjenner igjen situasjonen. Har selv et barn som nå bare er snart 1,5 år med allergi mot melk, egg, hvete, tomat, hund osv... Vi får både grunn-og hjelpestønad fra trygdektr. Også får vi morsmelkerstatning (profylac) på blå resept, dvs. gratis pga. melkeallergien... Det sistnevnte kan vel du også få? Dette er ganske viktig for ditt barn pga.kalsiumbehovet(ca.600 mg pr.dag?) og andre viktige ingredienser som profylac har. Grunnen til at vi får grunnstønad er pga. hveteallergien ( som er ganske alvorlig og fordyrende for vår økonomi), men dette er litt vanskeligere enn for de med coeliaki, som får det automatisk nesten. Men alt dette har tatt både tid og krefter!! Problemet er ofte mangel på informasjon om rettigheter osv. Det er også mange som fnyser av matvareallergier..mener det er svada og bagateller.. De skulle bare visst! Lykke til! MVH 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/92856-egg-og-melkeallergi/#findComment-517376 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest kjerringa Skrevet 13. februar 2003 Del Skrevet 13. februar 2003 Hei, Jeg kjenner igjen situasjonen. Har selv et barn som nå bare er snart 1,5 år med allergi mot melk, egg, hvete, tomat, hund osv... Vi får både grunn-og hjelpestønad fra trygdektr. Også får vi morsmelkerstatning (profylac) på blå resept, dvs. gratis pga. melkeallergien... Det sistnevnte kan vel du også få? Dette er ganske viktig for ditt barn pga.kalsiumbehovet(ca.600 mg pr.dag?) og andre viktige ingredienser som profylac har. Grunnen til at vi får grunnstønad er pga. hveteallergien ( som er ganske alvorlig og fordyrende for vår økonomi), men dette er litt vanskeligere enn for de med coeliaki, som får det automatisk nesten. Men alt dette har tatt både tid og krefter!! Problemet er ofte mangel på informasjon om rettigheter osv. Det er også mange som fnyser av matvareallergier..mener det er svada og bagateller.. De skulle bare visst! Lykke til! MVH Hei.. Det er godt å vite at ihvertfall noen får støtte.. Jeg lurer bare på hva er forskjellen på hveteallergi og coeliaki..?Har du hørt om noen som er allergisk mot poteter..? 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/92856-egg-og-melkeallergi/#findComment-517806 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.