Gå til innhold

PFS i kombinasjon


Gjest undrende_far

Anbefalte innlegg

Gjest undrende_far

Finnes det noe oversikt over hvilke personlighetsforstyrrelser som opptrer sammen og evt. hvilke som oftere opptrer sammen enn andre?

Er f.eks. noen PFS utelukket om man har borderline?

Er det noen PFS som opptrer oftere sammen en andre osv.?

Kan f.eks en psykopat bare lide av psykopati eller er den andre PFS som ofte opptrer samtidig.

Jeg leste i en amerikansk undersøkelse at de som var diagnostisert som psykopater i den undersøkelsen hadde et snitt på 3.7 PFS.

Hvor finner jeg slik innfo?

Takknemlig for hint og svar!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Personlighetsforstyrrelser deles inn i gruppper - A, B, C, i stigende rekkefølge rangert etter alvorlighetsgrad. Gruppe A omfatter de klassiske nevrosene (som ikke fins lenger, men har blitt til personlighetsforstyrrelser). Gruppe B omfatter borderline, psykopati og histrionisk (og mulignes flere, jeg husker ikke). Gruppe C omfatter de mest alvorlige forstyrrelsene, de mest psykosenære, som schizoid, schizhotyp og paranoid. Reint intuitivt skulle en jo tro at forstyrrelser i samme gruppe ofte opptrådte sammen, men hvorvidt dette stemmer veit jeg ikke. En skulle også tro at noen forstyrrelser mer eller mindre gjensidig utelukker hverandre, f eks at klyngetheten og desperasjonen etter nærhet ved borderline utterlukker samtidig schizoid forstyrrelse, men meg bekjent er det ikke slik. Kanskje kan en se på dette som en svakhet ved den pragmatismen som preger dagens diagnosesystemer, dvs at det er den observerbare atferden som er utslgasgivende for diagnose - hvilket kan føre til en motsetning mellom multiple manifeste diagnoser og den underliggende dynamikken som skal forklare dem. Dette var ikke noe godt svar på sprøsmålet, men spørsmålet er interessant åkke som.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest trrrish

Personlighetsforstyrrelser deles inn i gruppper - A, B, C, i stigende rekkefølge rangert etter alvorlighetsgrad. Gruppe A omfatter de klassiske nevrosene (som ikke fins lenger, men har blitt til personlighetsforstyrrelser). Gruppe B omfatter borderline, psykopati og histrionisk (og mulignes flere, jeg husker ikke). Gruppe C omfatter de mest alvorlige forstyrrelsene, de mest psykosenære, som schizoid, schizhotyp og paranoid. Reint intuitivt skulle en jo tro at forstyrrelser i samme gruppe ofte opptrådte sammen, men hvorvidt dette stemmer veit jeg ikke. En skulle også tro at noen forstyrrelser mer eller mindre gjensidig utelukker hverandre, f eks at klyngetheten og desperasjonen etter nærhet ved borderline utterlukker samtidig schizoid forstyrrelse, men meg bekjent er det ikke slik. Kanskje kan en se på dette som en svakhet ved den pragmatismen som preger dagens diagnosesystemer, dvs at det er den observerbare atferden som er utslgasgivende for diagnose - hvilket kan føre til en motsetning mellom multiple manifeste diagnoser og den underliggende dynamikken som skal forklare dem. Dette var ikke noe godt svar på sprøsmålet, men spørsmålet er interessant åkke som.

jeg foretrekker å være alene og hater nærhet, likevel har jeg borderline, så det stemmer ikke at folk med borderline nødvendigvis er klengete og desperat etter nærhet. hade

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg foretrekker å være alene og hater nærhet, likevel har jeg borderline, så det stemmer ikke at folk med borderline nødvendigvis er klengete og desperat etter nærhet. hade

det gjør vel jeg også. men av og til blir jeg skikkelig opphengt i noen, og så dauer jeg hvis de ikke liker meg. hadet på badet

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest trrrish

det gjør vel jeg også. men av og til blir jeg skikkelig opphengt i noen, og så dauer jeg hvis de ikke liker meg. hadet på badet

du er søt tod:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nils Håvard Dahl, psykiater

Har endret litt på overskriften for de som vi søke på nettet. "personality disorder and comorbidity" burde være et godt utgangspunkt for søk.

DSM-IV deler pf inn i tre grupper /cluster

A: paranoid, schizoid og schizotyp

B: hysteriform/dramatiserende, narsissistisk, borderline og antisosial

C: avhengig, unnvikende (og tvangspreget)

Det er spesielt stor komorbiditet innen samme cluster.

Skal prøve å komme tilbake med et mer fyldig svar på dette interessante spørsmålet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Ingrid26

Har endret litt på overskriften for de som vi søke på nettet. "personality disorder and comorbidity" burde være et godt utgangspunkt for søk.

DSM-IV deler pf inn i tre grupper /cluster

A: paranoid, schizoid og schizotyp

B: hysteriform/dramatiserende, narsissistisk, borderline og antisosial

C: avhengig, unnvikende (og tvangspreget)

Det er spesielt stor komorbiditet innen samme cluster.

Skal prøve å komme tilbake med et mer fyldig svar på dette interessante spørsmålet.

Dette har jeg lyst å lære mer om.

Mhv

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 år senere...
Gjest interesse

Har endret litt på overskriften for de som vi søke på nettet. "personality disorder and comorbidity" burde være et godt utgangspunkt for søk.

DSM-IV deler pf inn i tre grupper /cluster

A: paranoid, schizoid og schizotyp

B: hysteriform/dramatiserende, narsissistisk, borderline og antisosial

C: avhengig, unnvikende (og tvangspreget)

Det er spesielt stor komorbiditet innen samme cluster.

Skal prøve å komme tilbake med et mer fyldig svar på dette interessante spørsmålet.

Fant du mer informasjon? (:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...