asol Skrevet 12. november 2000 Del Skrevet 12. november 2000 jeg har av en lokal nevrolog fått vite at jeg har symptomer på en overveiende sensorisk polynevropathi i tillegg til at det er holdepunkter for en v.sidig hemiparese i lett grad. Dette skal kunne forklare mine plager (vedvarende svimmelhet), men at min hemiparese antas å skyldes en trombose. Jeg har fått Albyl E 75mg for daglig bruk 1 gang pr. dag og en kombinasjon av Vitamin B12/folsyre etter vanlige retningsliner. Opphevet berøringssans og nedsatt vibrasjonsans distalt på ue. Dype senereflekser viser lett overvekt i v.oe og på v patellarrefleks. Akillesreflekser bilateralt utslukket. Plantarrefleksen indifferent, gangen er litt ustø, bredsporet og Rombergs forsøk positiv. Det er retardasjon til stede i v.oe i mindre grad i ue. Ingen bilyder over cor/halskar. Det er ikke tatt noen CT av mitt hode på mange år. Min mor døde på gaten i en alder av 63 (l967) Sannsynligvis av hjerneblødning. Jeg er blitt skremt av at det blir brukt ordet trombose som jeg tror betyr blodpropp og av at jeg fikk opplyst at jeg sannsynligvis hadde hatt et lite drypp. Det var kanskje det jeg tidligere hadde fått opplyst kunne være virus på balansenerven for 3 år siden. Kan dette utforskes nærmere ??Hva er Rombergs forsøk? 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/9374-nevrologi/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
asol Skrevet 12. november 2000 Forfatter Del Skrevet 12. november 2000 jeg har av en lokal nevrolog fått vite at jeg har symptomer på en overveiende sensorisk polynevropathi i tillegg til at det er holdepunkter for en v.sidig hemiparese i lett grad. Dette skal kunne forklare mine plager (vedvarende svimmelhet), men at min hemiparese antas å skyldes en trombose. Jeg har fått Albyl E 75mg for daglig bruk 1 gang pr. dag og en kombinasjon av Vitamin B12/folsyre etter vanlige retningsliner. Opphevet berøringssans og nedsatt vibrasjonsans distalt på ue. Dype senereflekser viser lett overvekt i v.oe og på v patellarrefleks. Akillesreflekser bilateralt utslukket. Plantarrefleksen indifferent, gangen er litt ustø, bredsporet og Rombergs forsøk positiv. Det er retardasjon til stede i v.oe i mindre grad i ue. Ingen bilyder over cor/halskar. Det er ikke tatt noen CT av mitt hode på mange år. Min mor døde på gaten i en alder av 63 (l967) Sannsynligvis av hjerneblødning. Jeg er blitt skremt av at det blir brukt ordet trombose som jeg tror betyr blodpropp og av at jeg fikk opplyst at jeg sannsynligvis hadde hatt et lite drypp. Det var kanskje det jeg tidligere hadde fått opplyst kunne være virus på balansenerven for 3 år siden. Kan dette utforskes nærmere ??Hva er Rombergs forsøk? 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/9374-nevrologi/#findComment-50433 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Rolf Salvesen, spesialist i nevrologi Skrevet 13. november 2000 Del Skrevet 13. november 2000 Kjære asol ! Dette tror jeg nok du må spørre din "lokale" neurolog om - det høres ut som om han har gjort en grundig jobb ut fra det journalnotatet du siterer. Rombergs prøve er en balanseprøve der du skal stå støtt med samlede bein, først med åpne og deretter med lukkede øyne. Ved polyneuropati er det vanlig at man står støtt med åpne øyne, men blir ustø når man lukker øynene (og ikke kan kompensere svikten med synets hjelp). 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/9374-nevrologi/#findComment-44208 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Rolf Salvesen, spesialist i nevrologi Skrevet 13. november 2000 Del Skrevet 13. november 2000 Kjære asol ! Dette tror jeg nok du må spørre din "lokale" neurolog om - det høres ut som om han har gjort en grundig jobb ut fra det journalnotatet du siterer. Rombergs prøve er en balanseprøve der du skal stå støtt med samlede bein, først med åpne og deretter med lukkede øyne. Ved polyneuropati er det vanlig at man står støtt med åpne øyne, men blir ustø når man lukker øynene (og ikke kan kompensere svikten med synets hjelp). 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/9374-nevrologi/#findComment-51084 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.