u100060363 Skrevet 18. februar 2003 Del Skrevet 18. februar 2003 Jeg har akkurat fått vite at det er leiden som feiler meg, hva slags sykdom er det? Hva bør jeg tenke på? 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/93777-leidenmutasjon/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
MLO1365380479 Skrevet 27. februar 2003 Del Skrevet 27. februar 2003 Hei. Når du har Leidenmutasjon betyr det at du har økt risiko for blodpropp i de dype venene. Du har ett (hetrozygot), kanskje to (homozygot) gen som medfører denne blodproblematikken. Jeg selv er dobbelt genbærer (homozygot faktor 5 Leiden mutasjon), og har hatt flere dype venetromboser (DVT) i benet, samt lungeemboli.Viktig at du får sjekket om du er enkelt eller dobbelt genbærer, dette har jo noe med risikoen å gjøre samt arvestoffene til evt dine barn.... Men for all del, ikke la deg skremme av blodproblematikken din. Nå vet jo ikke jeg om du har hatt noen blodpropper, er du mann eller kvinne? Bruker blodfortynnende midler? Alder? Jeg selv er kvinne. Lever så godt som et normalt liv. (Ingen barn.) Har nær kontakt med hematolog som har vært til utrolig god hjelp. Er du kvinne så må du for all del holde deg unna P-piller eller andre hormon preparater. Videre er det lurt å holde seg unna kål og andre grønnsaker som inneholde K-vitaminer. K- vitaminer koagulerer nemlig blodet. Dersom du skal ut på lengre flyreiser, er det lurt å sette en sprøyte med blodfortynnende middel. Vær flink til å bruke støttestrømpe dersom du har hatt DVT. Og for all del, bruk legene rundt deg. Ikke vær redd for å spørre!!!! Jeg kunne tenkt meg å starte en "forening" for oss med denne blodproblematikken, skulle så gjerne hatt tak i deg og andre med Leiden.... LYKKE TIL! 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/93777-leidenmutasjon/#findComment-530511 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.