Gå til innhold

? Lamictal ?


Gjest Ustabil

Anbefalte innlegg

Gjest Ustabil

Lurer på om jeg får feil medisiner.

Har sett noen innlegg her om Lamictal og at de er stemningsstabiliserende.

Kan noen fortelle meg hva som menes med det og hvem det er som får denne medisinen?

I legemiddelhåndboka står det bare at det er en epilepsimedisin.

På forhånd takk for svar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

hershel1365380410

Jeg tror at denne medisinen kan slå to fluer i en smekk, så å si. Men du trenger ikke ha epilepsi for å ta denne, den skal visstnok fungere bra for folk som er deprimerte også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Windsong

Jeg tror at denne medisinen kan slå to fluer i en smekk, så å si. Men du trenger ikke ha epilepsi for å ta denne, den skal visstnok fungere bra for folk som er deprimerte også.

Lamictal er i utgangspunktet en epilepsimedisin, man det har også vist seg å ha god stemningsstabiliserende virkning. Derfor brukes det i psykiatrien til behandling av bipolar lidelse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lamictal er i utgangspunktet en epilepsimedisin, man det har også vist seg å ha god stemningsstabiliserende virkning. Derfor brukes det i psykiatrien til behandling av bipolar lidelse.

At medisinen er stemningsstabiliserende vil si at den skal kutte topper og bunner.

Du skal ved bruk av en stemningsstabilisator slippe å slite med unormal oppstemthet/hypomani/mani eller nedstemthet/depresjon.

Du vil med andre ord bli mer stabil.

Lamictal gir lite bivirkninger og er anbefalt for de som har en bipolar lidelse hvor depresjon er det som preger bildet.Lamictal er også en av de få medisinene for psyken som ikke gir vektøkning.

En bipolar lidelse innebærer at du kan få svigninger både opp og ned.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

At medisinen er stemningsstabiliserende vil si at den skal kutte topper og bunner.

Du skal ved bruk av en stemningsstabilisator slippe å slite med unormal oppstemthet/hypomani/mani eller nedstemthet/depresjon.

Du vil med andre ord bli mer stabil.

Lamictal gir lite bivirkninger og er anbefalt for de som har en bipolar lidelse hvor depresjon er det som preger bildet.Lamictal er også en av de få medisinene for psyken som ikke gir vektøkning.

En bipolar lidelse innebærer at du kan få svigninger både opp og ned.

stemningsstabiliserende? Jeg har epilepsi i tillegg til depresjon, men jeg er ikke bipolar. Åssen kommer det til å gå da??? IIIK! (jeg skal altså starte på Lamictal om ikke så lenge...)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

stemningsstabiliserende? Jeg har epilepsi i tillegg til depresjon, men jeg er ikke bipolar. Åssen kommer det til å gå da??? IIIK! (jeg skal altså starte på Lamictal om ikke så lenge...)

Lamictal vil nok fungere fint for deg.

Er du heldig hjelper det både mot depresjon og epilepsianfall. ;)

Det er ingen fare for en som ikke er bipolar å bruke stemningsstabilisator.

For en som er bipolar vil det derimot være uheldig å bruke antidepressiva fordi det kan utløse en mani.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...