Gå til innhold

NHD: Nefadar - effekt - godkjenningsfritak?


Gjest 28årig jente

Anbefalte innlegg

Gjest 28årig jente

I desember skrev jeg et innlegg ang. en ny "runde" med Nefadar, som jeg tidligere hadde hatt stor effekt av (http://forum.doktoronline.no/forum/bin/gotomsg.wa?msgid=1490827)

Jeg har nå kommet i gang med Nefadar-behnadling (heldigvis).

Full effekt har jeg nok ikke oppnådd ennå, men så er jeg ikke oppe i den vedlikeholdsdosen jeg hadde sist heller da. (200mg + 300 mg)

Jeg bruker nå 200mg x2, og opplever redusert uro/ angst, mer "energi" og at det store nedstemtheten og negative tankegangen er borte. Fortsatt gjenstår å få tilbake en del av tiltakslysten og liknende. Jeg regner likevel med at etter ny opptrapping og noen uker på den dosen, vil jeg få mer effekt på dette også.

Men - det er jo et stort men her... og det er at Nefadar trekkes fra markedet i Norge fra og med 1 april....

Slik jeg forstår det, vil det kunne være mulig å få medikamentet på godkjenningsfritak etter dette.

Men hvordan er den praktiske gjennomføringen - og ikke minst kravene til å få et vedtak om godkjenningsfritak?

Må reseptene skrives ut av psykiater?

Må det søkes for hver resept? Kan allmennlegen søke? Hvordan hever jeg repten på et slikt medikament - blir det liksom ett bestemt apotek som importerer dette medikamentet spesielt til meg, eller?

Må jeg betale hele beløpet av egen lomme? (Jeg har dette på blå resept nå.) Er det vanskelig å få innvilget et slikt godkjenningsfritak?

Som du skjønner har jeg mange spørsmål rundt dette - jeg har forsøkt å søke på internett etter info om dette, men den forskriften jeg fant, oppklarte ikke så altfor mye for meg, dessverre....

Jeg vil nødig bytte ut Nefadaren med et annet medikament hvis jeg ikke må, så jeg håper jo selvsagt på at det på en eller annen måte kan la seg gjøre for meg å fortsette med Nefadar.

Jeg håper du kan gi svar på _noen_ av spørsmålene mine i alle fall.

På forhånd takk for svar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Nils Håvard Dahl, psykiater

Jeg vil tro at en spesialist må søke første gang. Deretter kan fastlegen søke. Det søkes for et år av gangen.

Legen sender søknaden via et apotek, og her må du hente medisinen.

Legen kan også søke om at du får refusjon som ved blå-resept. Det burde gå greit.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...