Gå til innhold

Betablokker

Gjest ikke undertegnet

Anbefalte innlegg

Gjest ikke undertegnet

Hei Dr. Søyland. Takker for godt svar.Jeg er på kalsiumblokker og med en dagsdose på 480mg. Jeg synes kanskje det begynne å bli noe høyt og lurer på om ikke betablokker vil være en bedre løsning. (lett svimmel en sjelden gang iblandt) Jeg var på ski idag og pulsen sto i taket i oppoverbakkene og var følgelig tungpustet da. Generelt er jeg for rask og trenger å dempe denne. Min forhistorie er en implantert mitralventil og et utvidet forkammer. Hva er forskjellen på selektive og ikke selektive betablokker? Hvilken type har best virkning? Jeg synes Selo Zok høres ut som et bra preparat. Jeg har ytret ønske om en time hos en av spesialistene nært i tid

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/93951-betablokker/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Einar Søyland, spesialist i hjertesykdommer

Svar til "Ikke undertegnet".

Med en mitralventil og sannsynlig noe langvarig atrieflimmer er det ikke realistisk at du noen gang vil kunne få vanlig "sinusrytme" igjen.

Derfor er frekvensnormalisering det viktigste for deg.

Hvis du gjennomsnittlig har en puls på 100 eller over det på dagtid, vil ditt hjerte på lang sikt få en omstrukturering som du ikke er tjent med. Når du føler at pulsen "står i taket" regner jeg med at din hjertefrekvens er nær 200 i perioder. Dette vil du kunne få svar på ved en vanlig arbeidsbelastning (AEKG) eller ved en Holter-monitorering, hvilket bør gjøres (mulig jeg gjentar meg litt fra mitt forrige svar).

Det er i realiteten bare to stoffgrupper som er akseptable som frekvensreduserende i din situasjon : verapamil (Isoptin) og betablokkere. Andre stoff er så beheftet med bivirkninger at de helst ikke blir brukt på denne indikasjonen. Noen har best effekt av verapamil (Isoptin), og ofte blir dette medikamentet underdosert. Du synes å få en ganske solid (og adekvat) dose, men det er mulig at effekten ikke er tilstrekkelig.

Andre pasienter kan få fin frekvensreduksjon på betablokkere, og også i denne stoffgruppen er dosen avgjørende. Imidlertid vil mange oppleve noe fler bivirkninger på betablokkere i høy dosering. Selozok er en meget vanlig brukt og effektiv betablokker i denne forbindelsen.

Det er ønskelig at effekten av disse medikamentelle mulighetene blir testet grundig hos deg, slik at man kan få et realistisk bilde av hva du kan oppnå medikamentelt. Det finnes andre alternativ hvis du ikke kommer til målet med medisiner. Ta dette opp med den spesialisten du skal konsultere.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/93951-betablokker/#findComment-525493
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...