Gå til innhold

gallesyrer

Anbefalte innlegg

Gjest Sunnydale

Jeg lurer på om dere kan fortelle mer om diaretilstander som er forårsaket av for stor mengde gallesyre i tykktarmen.

Hva kan årsaken være til at man får for stor mengde gallesyre i tykktarmen?

Henger dette sammen med overvekt?

Er det noen annen behandling som kan virke utenom Questran som dere allerede har nevnt? Hjelper det å endre kosten?

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/9399-gallesyrer/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Sunnydale

Jeg lurer på om dere kan fortelle mer om diaretilstander som er forårsaket av for stor mengde gallesyre i tykktarmen.

Hva kan årsaken være til at man får for stor mengde gallesyre i tykktarmen?

Henger dette sammen med overvekt?

Er det noen annen behandling som kan virke utenom Questran som dere allerede har nevnt? Hjelper det å endre kosten?

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/9399-gallesyrer/#findComment-50574
Del på andre sider

Hvordan vet du at et overskudd av gallesyrer gir deg diare?

En mengde ting kan gi diare; har legen din utelukket betennelse i tykktarmen (ulcerøs colitt), matvareallergi (intoleranse f.eks overfor eggehvite, mel, fisk etc), krefttilstander i tykktarm, leversykdom etc etc?

Drikker du mye melk? Røker du? Er du stresset? Alt dette kan gi diare.

Du har ikke gallestein?

Legen din kan forskrive medisin som forbedrer sin fettfordøyelse. Spør ham/henne.

En rekke mennesker har mere seigtflytende gallesafter som gjør at den fettmengde som fordøyes blir for liten!

God bedring.

mvh paulsimon

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/9399-gallesyrer/#findComment-43708
Del på andre sider

En mengde ting kan gi diare; har legen din utelukket betennelse i tykktarmen (ulcerøs colitt), matvareallergi (intoleranse f.eks overfor eggehvite, mel, fisk etc), krefttilstander i tykktarm, leversykdom etc etc?

Du har ikke gallestein?

Legen din kan forskrive medisin som forbedrer sin fettfordøyelse. Spør ham/henne.

En rekke mennesker har mere seigtflytende gallesafter som gjør at den fettmengde som fordøyes blir for liten!

God bedring.

mvh paulsimon

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/9399-gallesyrer/#findComment-50584
Del på andre sider

Gjest Sunnydale

Du har ikke gallestein?

God bedring.

mvh paulsimon

Takk for svaret, paulsimon!

Jeg vet ikke helt sikkert at det er overskudd av gallesyrer som jeg lider av, men jeg kan godt tenke meg mer informasjon om det likevel.

Du spør:

En mengde ting kan gi diare; har legen din utelukket betennelse i tykktarmen (ulcerøs colitt), matvareallergi (intoleranse f.eks overfor eggehvite, mel, fisk etc), krefttilstander i tykktarm, leversykdom etc etc? Drikker du mye melk? Røker du? Er du stresset? Alt dette kan gi diare. Du har ikke gallestein?

---Alt dette er utelukket, bortsett fra at jeg har fått påvist en uspesifikk betennelse i tykktarmen.

Du skriver:

Legen din kan forskrive medisin som forbedrer sin fettfordøyelse.

---Hva slags medisin f.eks?

Du skriver:

-- Jeg har fått påvist lav fettfordøyelse ved A-vitaminbelastning.

Mer informasjon mottas med stooor takk :-)

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/9399-gallesyrer/#findComment-43725
Del på andre sider

Gjest Sunnydale

Du har ikke gallestein?

God bedring.

mvh paulsimon

Jeg vet ikke helt sikkert at det er overskudd av gallesyrer som jeg lider av, men jeg kan godt tenke meg mer informasjon om det likevel.

Du spør:

En mengde ting kan gi diare; har legen din utelukket betennelse i tykktarmen (ulcerøs colitt), matvareallergi (intoleranse f.eks overfor eggehvite, mel, fisk etc), krefttilstander i tykktarm, leversykdom etc etc? Drikker du mye melk? Røker du? Er du stresset? Alt dette kan gi diare. Du har ikke gallestein?

---Alt dette er utelukket, bortsett fra at jeg har fått påvist en uspesifikk betennelse i tykktarmen.

Du skriver:

Du skriver:

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/9399-gallesyrer/#findComment-50601
Del på andre sider

Annonse

Gjest (Anonymous)

Du spør:

Du skriver:

Du skriver:

Jeg kan ikke gi deg navn på preparater du kan prøve, da dette stoppes av NetDoktors overåkningspoliti. (jeg prøvde dette i mitt første innlegg.) Snakk med legen din. Han skjønner nok hva du sikter til.Lykke til!

paulsimon

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/9399-gallesyrer/#findComment-43727
Del på andre sider

Gjest (Anonymous)

Du spør:

Du skriver:

Du skriver:

Jeg kan ikke gi deg navn på preparater du kan prøve, da dette stoppes av NetDoktors overåkningspoliti. (jeg prøvde dette i mitt første innlegg.) Snakk med legen din. Han skjønner nok hva du sikter til.Lykke til!

paulsimon

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/9399-gallesyrer/#findComment-50603
Del på andre sider

Gjest Jan Petter Høeg, Allmenpraktiserende Leg

For stor mengde galle kan forårsakes av feilproduksjon,økt fettinntak gir økt galleproduksjon.Overvekt er oftest forårsaket av for stort inntak av fett,slik at det her kan være en sammenheng.Hvis vedkommende er operert med delvis fjerning av tynntarmen,kan dette være en årsak.

Det bør legges om til et kosthold som inneholder lite fet mat, unngå stekt mat,kaffe og alkohol.

Jeg synes ellers at det er viktig med en fullstendig undersøkelse av plagene dine,hvis dette ikke er gjort,slik at også andre muligheter for din diare blir undersøkt.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/9399-gallesyrer/#findComment-44080
Del på andre sider

Gjest Jan Petter Høeg, Allmenpraktiserende Leg

For stor mengde galle kan forårsakes av feilproduksjon,økt fettinntak gir økt galleproduksjon.Overvekt er oftest forårsaket av for stort inntak av fett,slik at det her kan være en sammenheng.Hvis vedkommende er operert med delvis fjerning av tynntarmen,kan dette være en årsak.

Det bør legges om til et kosthold som inneholder lite fet mat, unngå stekt mat,kaffe og alkohol.

Jeg synes ellers at det er viktig med en fullstendig undersøkelse av plagene dine,hvis dette ikke er gjort,slik at også andre muligheter for din diare blir undersøkt.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/9399-gallesyrer/#findComment-50956
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...